@article { author = {Ashour, Hamada Mansi}, title = {Olive and its oil in Ancient Egypt between linguistic sources and archaeological traces}, journal = {Maǧallaẗ Al-Itiḥād Al-ʿām Lil Aṯārīyin Al-ʿarab}, volume = {21}, number = {1}, pages = {1-36}, year = {2020}, publisher = {General Union of Arab Archeologists & Federation of Arab University in Cooperation with The Egyptian Knowledge Bank (EKB).}, issn = {2536-9822}, eissn = {2536-9830}, doi = {10.21608/jguaa.2019.14114.1050}, abstract = { Olive has a great importance in ancient civilizations, it has been necessary for human since prehistory. It was used for eating, treatment, lighting...etc. Scientists have differed in determining the original land of olive, some of whom suggested Palestine and Levant, others suggested Greece and some stated from Cyprus and the Aegean region. Olives in ancient Egypt have not been monitored by a specialized study, so this research will be based on four interlocutors, the first one: the original home of the olive tree, and if we assume that it was planted in ancient Egypt, then, when and where? The second interlocutor: the names of olive oil in ancient Egyptian language and explanations of several names. May be intended olive oil, sesame oil or Moringa sometimes. The third interlocutor is the archaeological traces that confirms the existence olives and oil in Egypt since the new kingdom at least like olive stones and leaves. The fourth interlocutor: the artistic depiction of olives in ancient Egypt}, keywords = {olive,oil,ancient Egypt,bAq,Dt,nHH,leaves,stones}, title_ar = {الزيتون وزيته في مصر القديمة بين المصادر اللغوية والأدلة الأثرية}, abstract_ar = {للزيتون أهمية کبيرة في الحضارات القديمة، فقد لازم الأنسان منذ فجر التاريخ، فکان يستخدم في الأکل والعلاج والإضاءة وغيره، وقد اختلف العلماء في تحديد الموطن الأصلي لهذه الشجرة، فمنهم من قال بأنه فلسطين وبلاد الشام، ومنهم من قال أنه اليونان ومنهم من ذکر بأنه جاء من قبرص ومنطقة بحر إيجة، أما الزيتون في مصر القديمة فلم ترصده دراسة متخصصة، لذا سيرتکز هذا البحث علي أربعة محاور، المحور الأول وهو الموطن الأصلي لشجرة الزيتون، وإذا افترضنا أنها زُرعت بمصر القديمة فمتي ومن أين وصلت إلي مصر؟ والمحور الثاني وهو مسميات الزيتون في اللغة المصرية القديمة واختلاف العلماء حول عدة مسميات قد يکون المقصود بها زيت الزيتون تارة أو زيت السمسم أو المورينجا تارة أخري، أما المحور الثالث فهو الأدلة الأثرية التي تبين وجود الزيتون وزيته في مصر منذ الدولة الحديثة علي أقل تقدير کنوي الزيتون وأوراقه أو جرار الزيت التي تخزن فيه، أما المحور الرابع والأخير فهو الأدلة الفنية المصورة للزيتون في مصر القديمة. .}, keywords_ar = {زيتون,زيت,مصر القديمة,أوراق,نوي}, url = {https://jguaa.journals.ekb.eg/article_46715.html}, eprint = {https://jguaa.journals.ekb.eg/article_46715_267fdadb3fd49c2f1c5e4f0fb5f8123d.pdf} } @article { author = {al-Bana, Sameh}, title = {Olive and its oil in Ancient Egypt between linguistic sources and and archaeological evidences}, journal = {Maǧallaẗ Al-Itiḥād Al-ʿām Lil Aṯārīyin Al-ʿarab}, volume = {21}, number = {1}, pages = {37-115}, year = {2020}, publisher = {General Union of Arab Archeologists & Federation of Arab University in Cooperation with The Egyptian Knowledge Bank (EKB).}, issn = {2536-9822}, eissn = {2536-9830}, doi = {10.21608/jguaa.2019.15634.1054}, abstract = {Olive has a great importance in ancient civilizations, it has been necessary for human since prehistory. It was used for eating, treatment, lighting...etc. Scientists have differed in determining the original land of olive, some of whom suggested Palestine and Levant, others suggested Greece and some stated from Cyprus and the Aegean region. Olives in ancient Egypt have not been monitored by a specialized study, so this research will be based on four interlocutors, the first one: the original home of the olive tree, and if we assume that it was planted in ancient Egypt, then, when and where? The second: the names of olive oil in ancient Egyptian language and explanations of several names. May be intended olive oil, sesame oil or Moringa at other times. The third: is the archaeological evidence that confirms the existence olives and oil in Egypt since the new kingdom at least like olive stones and leaves. The fourth: the artistic depiction of olives in ancient Egypt.}, keywords = {lacquered style,flower bouquets design,nasta'liq calligraphy,catch word,coloring style,tazmik style,modern Sassanid art,Qajar folk style,god pan,the poet shirazi,love scene,mysticism}, title_ar = {نماذج منتقاة من فنون الکتاب في ضوء نسخة فريدة لمخطوط ليلى والمجنون المحفوظ في متحف الفن الإسلامي بالقاهرة "دراسة ونشر لأول مرة"}, abstract_ar = {يحتفظ متحف الفن الإسلامي بالقاهرة بنسخة فريدة من مخطوط ليلى والمجنون، تحمل رقم تسجيل 14895، ولم تنشر من قبل ، ومما يلفت النظر في هذه النسخة - على الرغم من صغرها-احتوائها على فنون الکتاب المتعارف عليها من تجليد، وکتابات، وتذهيب، وتصوير، وتوجد العديد من الأسباب لدراسة هذا المخطوط وفنونه، أهمها ما يأتي:- دراسة ونشر نماذج منتقاة من فنون الکتاب لهذا المخطوط لأول مرة.- تأريخ المخطوط، حيث إن هذا المخطوط غير مؤرخ، وذلک من خلال الأسلوب الصناعي والزخرفي لجلدة هذا المخطوط ، وکذلک بناء على الدراسات المقارنة بين تصاوير، ودفتي، وکتابات هذا المخطوط وبين غيرها الذي له السمات الزخرفية نفسها، ومن ثم يستطيع الباحث من خلال تلک الدراسات استقراء تاريخ المخطوط .-دراسة دفتي المخطوط ونماذج من تصاويره ستعطي بلا شک نموذجًا لفني التجليد والتصوير وسماتهما الصناعية والزخرفية للفترة التي نسخ فيها المخطوط .- دراسة بعض نماذج الکتابات الملحقة بتصاوير المخطوط موضع الدراسة وترجمة بعضها؛ للتعرف على مدى ارتباط مضمون هذه الکتابات بموضوع التصويرة، فضلا عن التعرف على فن الخط أو الکتابة .وسوف يتناول الباحث هذه الدراسة من خلال مقدمة، وتمهيد، وثلاثة مباحث، وخاتمة على النحو الآتي:المبحث الأول: دراسة أثرية فنية لدفتي مخطوط ليلى والمجنون موضع الدراسة کنموذج لفن التجليد.المبحث الثاني: دراسة أثرية فنية لنماذج منتقاة لفني الکتابة والتذهيب لمخطوط ليلى والمجنون.المبحث الثالث: دراسة أثرية فنية لنماذج منتقاة من تصاوير مخطوط ليلي والمجنون موضوع الدراسة کنموذج لفن التصوير. وتنتهي الدراسة بالخاتمة التي تشتمل على نتائج الدراسة، وملحق الأشکال واللوحات التي ينشر أغلبها لأول مرة في هذه الدراسة Abstract:  The Museum of Islamic Art in Cairo preserve a unique copy of Laila and Al Majnounmanuscript, with registration number 14895, which has not been published before, and What takes attention about this copy, however it is small, that it contains the traditional book arts of binding, inscriptions, gilding, paintings, and there are many reasons for studying this manuscript and its arts, the most important are the following: - Study and publication of selected examples of the book arts for this manuscript for the first time. - The date of the manuscript, as this one is undated, and this is through the industrial and decorative method of the two bindings of this manuscript, as well as based on comparative studies between the miniatures, two bindings, and the inscriptions of this manuscript and others that have the same decorative features, and then the researcher through those studies can extrapolate the history of the manuscript. - The study of the two bindings of manuscript and examples from its miniatures will undoubtedly give a model for the binding and paintings technicians and their industrial and decorative features for the period in which the manuscript was copied. - Studying some patterns from the attached inscriptions of the manuscript miniatures, the main study and translating some of them as to know how the core of the inscriptions is connected to the miniatures as well as knowing the art of calligraphy. The researcher will address this study through an introduction, three sections, and a conclusion as follows: Introduction: It addresses the importance of the topic, the reasons for selection, and the research methodology. -The First section: an archaeological artistic study of the two bindings of Laila and AlMajnounmanuscript as a pattern for the art of binding. -The Second section: an archaeological artistic study of selected patterns for the writing and gilding arts of Laila and Al Majnounmanuscript. -The Third section: an archaeological artistic study of selected patterns from Laila and Al Majnoun manuscripts as a sample of the photography art. The study ends with the conclusion that includes the results of the study, and the appendix of the forms and paintings, which the most of it are published for the first time in this study.}, keywords_ar = {ليلى والمجنون,أسلوب اللاکيه,تصميم باقات الزهور,خط النستعليق,التعقيبة,أسلوب التلوين,أسلوب التزميک,الفن الساساني المستحدث,الأسل}, url = {https://jguaa.journals.ekb.eg/article_46985.html}, eprint = {https://jguaa.journals.ekb.eg/article_46985_657e9b249a8cc0bbd9cfac0907eee363.pdf} } @article { author = {Hashem, Shahira abdel Hamid}, title = {An Archaeological study of some oil lamps models with personification of Human Faces "From the Roman Era in Egyptian Museums."}, journal = {Maǧallaẗ Al-Itiḥād Al-ʿām Lil Aṯārīyin Al-ʿarab}, volume = {21}, number = {1}, pages = {116-155}, year = {2020}, publisher = {General Union of Arab Archeologists & Federation of Arab University in Cooperation with The Egyptian Knowledge Bank (EKB).}, issn = {2536-9822}, eissn = {2536-9830}, doi = {10.21608/jguaa.2019.19599.1060}, abstract = {This research paper is presenting a study of some of the three dimensional stereoscopic models of oil  lamps (lanterns) of Roman Egypt with personal human faces through some of the various models which are preserved in Egyptian museums Nubian Museum in Aswan / Egyptian Museum in Cairo / Museum of Antiquities of New Valley Governorate in Al Khargah Oasis / The Greco-Roman Museum in Alexandria.  (These examples have not been studied before) .This collection of the study are seven different lamps with different human faces features, in some sort of try and an attempt to list the patterns of realistic personal iconography and photography on these lamps models and the extent to which they relate, the purpose for which it was formed, as well as the social and the religious significance. The usages of Roman lamps in Egypt were extremely varied and served different purposes and rituals, each depending on the purpose for which they were formed and the topics depicted varied and the stereoscopic or embodied models have spread widely in their forms in Roman Egypt. Each of these forms has an artistic significance either in concept of the artistic philosophy, the vision of the artist, or what it reflect or serve in the Society engagement most of the time. The general shape of the lamp which we almost glimpse in each style is introduced in a different and distinct addition; it is possible to classify those additions under some modifications to the same style and in others as an innovation in special artistic formations. Example Model No.1 is a bronze saddle for the face of a young man at the Nubian Museum. Example Model No.2 is a Terracotta saddle for a lady at the Museum of Antiquities of Al Wadi Al Gadeed(New Valley) governorate in Al Khargah Oasis. Example Model No. 3 is a Terracotta lamp for the face of a lady at the Greco-Roman Museum in Alexandria No. 31889. Example Model No. 4 is a Terracotta lamp for the face of a lady at the Greco-Roman Museum in Alexandria No. 31887. Example Model No. 5 is a Terracotta lamp for the face of a man at the Greco-Roman Museum in Alexandria No. 29077. Example Model No. 6 is a bronze lamp for the face of a man at the Egyptian Museum. Example Model No. 7 is a Terracotta lamp for the face of a man at the Greco-Roman Museum in Alexandria No. 29085.}, keywords = {Lamps Mould,Neck Nozzle,Filling hole}, title_ar = {دراسة أثرية لبعض نماذج المسارج بوجوه آدمية " من العصر الرومانى بالمتاحف المصرية"}, abstract_ar = {يعرض هذا البحث دراسة لبعض المسارج المجسمة من مصر الرومانية بوجوه آدمية شخصية من خلال بعض النماذج المتنوعة من التيراکوتا والبرونز المحفوظة بالمتاحف المصرية ( لم يسبق دراستها من قبل) وعددها سبعة مسارج بوجوه آدمية مختلفة، في محاولة لسرد أنماط التصوير الشخصي الواقعي على المسارج ومدى ارتباطها بالغرض الذى شُکلت من أجله ومدلولها من الناحية الاجتماعية والدينية. تعددت استخدامات المسارج الرومانية فى مصر وخدمت أغراض وطقوس مختلفة اختلفت تبعا للغرض الذى شُکلت من أجله وتنوعت الموضوعات المصورة عليها وانتشرت المسارج المجسمة بأشکالها فى مصر الرومانية وکل شکل من هذه الأشکال له مدلوله الفني أما من ناحية الفنان أو ما يطلبه المجتمع فى کثير من الأحيان ، ومن الشکل العام للمسارج نکاد نلمح فى کل نمط إضافة مختلفة ومتميزة من الممکن أن تندرج تحت بعض التعديلات على النمط نفسه وفى البعض الاخر کابتکار فى تشکيلات فنية خاصة . نموذج رقم (1) مسرجة لوجه رجل شاب من البرونز بمتحف النوبة. نموذج رقم (2) مسرجة لوجه سيدة من التيراکوتا بمتحف آثار الوادي الجديد. نموذج رقم (3) مسرجة لوجه سيدة من التيراکوتا بالمتحف اليوناني الروماني بالإسکندرية رقم 31889. نموذج رقم (4) مسرجة لوجه سيدة من التيراکوتا بالمتحف اليوناني الروماني بالإسکندرية رقم 31887. نموذج رقم (5) مسرجة لوجه رجل من التيراکوتا بالمتحف اليوناني الروماني بالإسکندرية رقم 29077. نموذج رقم (6) مسرجة لوجه رجل من البرونز بالمتحف المصرى. نموذج رقم (7) مسرجة لوجه رجل من التيراکوتا بالمتحف اليوناني الروماني بالإسکندرية رقم 29085 }, keywords_ar = {مسارج مجسمة,رقبة الفوهة,فتحة ملىء الزيت}, url = {https://jguaa.journals.ekb.eg/article_67138.html}, eprint = {https://jguaa.journals.ekb.eg/article_67138_1c6825f9ece38602d791f39b5057364f.pdf} } @article { author = {Orabi, Ezz Arabi}, title = {Study the damage causes in the limestone Plates inscriptions at Habwa archaeological hill in Sinai}, journal = {Maǧallaẗ Al-Itiḥād Al-ʿām Lil Aṯārīyin Al-ʿarab}, volume = {21}, number = {1}, pages = {156-180}, year = {2020}, publisher = {General Union of Arab Archeologists & Federation of Arab University in Cooperation with The Egyptian Knowledge Bank (EKB).}, issn = {2536-9822}, eissn = {2536-9830}, doi = {10.21608/jguaa.2019.18570.1059}, abstract = {Tel Habwa is located at a distance of 3 km east of the Suez Canal to the northeast of the city of Qantara east, and contains the site of engraved archaeological inscriptions of several stones, perhaps the most greatly affected were Limestone stelas because they were affected by the surrounding environment, especially some of them were buried in salt soil moist until recently, which led to the fall of large parts of them, which prompted the researcher to study these stelas , In order to determine the condition of these paintings and the damage they suffered, their components were examined with the naked eye and with magnifying lenses. In the X-ray dispersing unit (EDX, XRD diffraction), the plates were made up of calcite CaCO3, Ankerite Ca (Fe2,Mg,Mn2)(CO3)2, hematite Fe2O3 and a percentage of quartz SiO2, and they contained salts such as halite NaCl, Caminite Mg7(SO4)5(OH)4.H2O and Blodite Na2Mg(SO4)2 (H2O)4}, keywords = {Hill Habwa,Sinai,limestone plates,salts,wet soil,deterioration}, title_ar = {دراسة أسباب تلف اللوحات الجيرية المنقوشة بتل حبوة الأثري بسيناء}, abstract_ar = {يقع تل حبوة الأثري على مسافة 3كم شرق قناة السويس إلى الشمال الشرقي من مدينة القنطرة شرق، ويحتوي الموقع علي لوحات أثرية منقوشة نقشت من أحجار عدة ربما أكثرها تلفا تلك التي من الحجر الجيري، حيث تأثرت هذه اللوحات كثيرا من جراء البيئة المحيطة بها خاصة وأن بعض هذه اللوحات كانت مدفونة في تربة ملحية رطبة حتي وقت قريب مما أدي إلي سقوط أجزاء كبيرة منها، الأمر الذي دفع الباحث إلي دراستها لتحديد حالتها، ولتحديد حالة هذه اللوحات وما إعتراها من تلف تم فحص مكوناتها بالعين المجردة وبالعدسات المكبرة فوجد أن المنطقة الأثرية تعاني من تأثير الحرارة والرياح والأمطار وإنتشار الأملاح،  والشروخ، وبالميكروسكوب المستقطب (PM) والميكروسكوب الألكتروني الماسح وجد أن اللوحات تعاني من تلف شديد وتدهور يتمثل في إنتشار الأملاح، والشروخ  والإنفصالات فهي من حجر جيري رسوبي ذا نسيج دقيق جدا إلي دقيق مع وجود أصداف دقيقة بأحجام وأشكال مختلفة وبالتحليل بوحدة تشتيت الأشعة السينية((EDX، وبحيود الأشعة السينيةXRD)) أتضح أن اللوحات بها نسبة من الأملاح المختلفة فهي تتكون من الكالسيتCalcite CaCO3 والأنكريت Ankerite  Ca(Fe2,Mg,Mn2)(CO3)2 والهيماتيتFe2O3   ونسبة من الكوارتزQuartz SiO2، مع نسبة من الأملاح مثل الهاليت Halite NaCl، والكمنيتCaminite   Mg7(SO4)5(OH)4.H2O، والبلوديت Blodite  Na2Mg(SO4)2 (H2O)4 .}, keywords_ar = {تل حبوة,سيناء,اللوحات الجيرية,الأملاح,التربة الرطبة,التلف}, url = {https://jguaa.journals.ekb.eg/article_65852.html}, eprint = {https://jguaa.journals.ekb.eg/article_65852_baa21e30687b054b062d51612169c320.pdf} } @article { author = {Abdulghani, Fawziah Abdullah Mohammed}, title = {"The cultural and religious indications of the appearance of bulls' heads in some areas of the civilizations of the Arabian Peninsula From the beginning of the third millennium until the end of the first millennium BC}, journal = {Maǧallaẗ Al-Itiḥād Al-ʿām Lil Aṯārīyin Al-ʿarab}, volume = {21}, number = {1}, pages = {181-206}, year = {2020}, publisher = {General Union of Arab Archeologists & Federation of Arab University in Cooperation with The Egyptian Knowledge Bank (EKB).}, issn = {2536-9822}, eissn = {2536-9830}, doi = {10.21608/jguaa.2019.20100.1061}, abstract = {This research investigates the motif of bull ׳s heads in the arts of some areas of civilizations of the Arabian Peninsula .It deals with the religious and civilizational connotations of their representation, in the civilizations of the Arabian Peninsula, such as the Dilmun civilization on the west coast of the Arabian Gulf; as well as the civilizations of western and southern Arabia. The article will discuss also the possible impact of some civilizations of the Near East especially Mesopotamia, on the Arabian Peninsula in the representation of this motif and its various uses. The date of research is during period from the third millennium B.C. until the end of the first millennium BC. One of the difficulties of research is that the religious significance of the bulls in the arts of Arabian Peninsula cannot be separated from the reverence of the bull itself. The bull considered as a symbol of power and fertilization, especially in agricultural environments. It was also one of the most important animals produced, besides that it was a symbol of the presidency and monarchy.}, keywords = {Heads of Bulls؛ Horns of Bulls؛ Arabian Peninsula؛ Dilmun؛ Mesopotamia,Arabian Gulf؛ Crescent؛ God of the Moon}, title_ar = {الدلالات الحضارية والدينية لهيئة رؤوس الثيران في بعض مناطق حضارات شبه الجزيرة العربية من بداية الألف الثالث حتى أواخر الألف الأول قبل الميلاد}, abstract_ar = {يهدف هذا البحث إلى تناول هيئات رؤوس الثيران في فنون حضارات شبه الجزيرة العربية، والدلالات الحضارية والدينية لتمثيل هذا النمط في تلک الحضارات، کالحضارة الدلمونية في الساحل الغربي للخليج العربي، وحضارات غرب وجنوب شبه الجزيرة العربية، وکذلک يتناول البحث التأثير المحتمل لبعض حضارات الشرق الأدنى القديم وبخاصة بلاد النهرين على فنون شبه الجزيرة العربية في تمثيل هذا النمط الفني واستخداماته المختلفة، وذلک في الفترة الزمنية الممتدة من أوائل الألف الثالث حتى أواخر الألف الأول ق.م}, keywords_ar = {رؤوس الثيران,شبه الجزيرة العربية,دلمون,الخليج العربي,الهلال}, url = {https://jguaa.journals.ekb.eg/article_67126.html}, eprint = {https://jguaa.journals.ekb.eg/article_67126_0bdac31b52c5fc368cee51736d87a4e2.pdf} } @article { author = {Ezzat, Naglaa Mahmoud}, title = {Heron the Alexandrian and the Coins of Tebtunis Temple “A Study to the Evolution of Offertory Coin Box in Egypt during the Ptolemaic and Roman Eras”}, journal = {Maǧallaẗ Al-Itiḥād Al-ʿām Lil Aṯārīyin Al-ʿarab}, volume = {21}, number = {1}, pages = {207-242}, year = {2020}, publisher = {General Union of Arab Archeologists & Federation of Arab University in Cooperation with The Egyptian Knowledge Bank (EKB).}, issn = {2536-9822}, eissn = {2536-9830}, doi = {10.21608/jguaa.2019.15130.1052}, abstract = { The common people played an important role in the faith in ancient Egypt, in particular through what was known as "popular worship" and "personal piety", which spread greatly from the era of the New Kingdom onwards. One of the most important places where the common people practiced their worship is a group of chapels known in the ancient Egyptian language as the "xnw", which is believed to have appeared since the era of the New Kingdom. They are small chapels that were erected in the streets, in villages and cities, and were used by the common people in their worship. The Khno had a very simple plan, and a small statue or a painting of the deity was placed inside it, to which the public turned to worship and offer sacrifices. Among the examples of the Khno that we knew through texts or excavations}, keywords = {The machine of Heron the Alexandrian,the denomination of five drachmas,meaning of θησαυρός,thesaurus,cult fee,offertory coin boxes}, title_ar = {هيرون السکندرى ونقود معبد تيبتونيس "دراسة لتطور صندوق تکريس النقود θησαυρός فى مصر خلال العصرين البطلمى والرومانى"}, abstract_ar = {بضعة أسطر مقتضبة، تخلو من أية تفاصيل، صاغها جوزيف جرافتون ميلن Milne Joseph Grafton على سبيل الاقتراح عام 1935، لکن الباحثين من وقتها لم يهتموا بتسليط الضوء عليها والتحقق من صحتها. ذکر ميلن أن إحدى خبايا النقود البطلمية التى عثر عليها کل من برنارد جرينفل Bernard Grenfell وآرثر هانت Arthur Hunt عام 1900 فى معبد الإله سوکنيبتونيوس Σοκνεβτύνεως بمدينة تيبتونيس Τεβτῦνις (أم البريجات حاليا بالفيوم) ما هى إلا نتاج لأحد مخترعات هيرون السکندرى Ἥρων ὁ Ἀλεξανδρεύς(حوالى النصف الثانى من القرن الثانى قبل الميلاد؟؟). يتمثل هذا الاختراع، الذى أطلق عليه هيرون مسمى " ثيساوروس" θησαυρός، فى وضع المتعبد فور دخوله المعبد خمس دراخمات πεντάδραχμον داخل آلة ذات تقنية مميزة فيحصل تلقائيا على قدح من المياه المقدسة. وهنا يتبادر إلى الذهن عدة تساؤلات: إلى أى مدى يمکن الأخذ برأى ميلن؟ هل اعتبر هيرون اختراعه هذا تطورا لصندوق تکريس النقود الذى کان يسمى أيضا θησαυρός فى المعابد اليونانية والرومانية خارج مصر؟ هل تم اکتشاف نماذج من آلة هيرون، سواء فى معبد تيبتونيس أو فى محيط معابد أخرى؟ هل کانت المعابد فى مصر، خلال العصرين البطلمى والرومانى، مزودة بنفس آليات جمع النقود کما کان يحدث فى بلاد اليونان والرومان؟ ثم هل يمکن تطبيق رأى ميلن على مکتشفات نقدية أخرى؟ يهدف البحث عن طريق تطبيق کل من المنهج التحليلى والوصفى والمقارن، إلى رصد العلاقة بين صناديق تکريس النقود وآلة هيرون من ناحية، والتوصل إلى أى حد کانت المعابد فى مصر تلجأ لمثل هذه الوسائل لکسب النقود من ناحية أخرى؛ وذلک کى يمکن تحليل رأى ميلن بصورة شاملة واختبار إمکانية تطبيقه على مکتشفات أخرى}, keywords_ar = {آلة هيرون السکندرى,فئة الخمس دراخمات,صناديق تکريس النقود}, url = {https://jguaa.journals.ekb.eg/article_45305.html}, eprint = {https://jguaa.journals.ekb.eg/article_45305_84d439679b9de7a45c9268e735b0ee07.pdf} } @article { author = {Rawash, Hayam Hafez}, title = {"xnw""The Chapels of Common People (xnw) in New Kingdom"}, journal = {Maǧallaẗ Al-Itiḥād Al-ʿām Lil Aṯārīyin Al-ʿarab}, volume = {21}, number = {1}, pages = {243-275}, year = {2020}, publisher = {General Union of Arab Archeologists & Federation of Arab University in Cooperation with The Egyptian Knowledge Bank (EKB).}, issn = {2536-9822}, eissn = {2536-9830}, doi = {10.21608/jguaa.2019.15396.1053}, abstract = {Common people played an important role in ancient Egyptian religion, especially through which is known "popular religion" and "personal piety" , which had wide spread from New kingdom period onwards.One of the important places in which common people performed their cult and did their da Common people played an important role in ancient Egyptian religion, especially through which is known "popular religion" and "personal piety" which had wide spread from New kingdom period onwards. One of the important places in which common people performed their cult and did their daily rites, were some chapels which is called "xnw". The Khenow chapels were built through streets and lanes in cities and villages, it had simple plan, and contained a statue or a stela of the god who was worshiped inside it.  Through texts and excavations we knew little information about some khenow chapels such as: * Khenow Amon-Re. * Khenow Ptah. * KhenowHoremakhet. * KhenowKeserty. *Khenow the king Ramesses II.ily rites were some chapels which is called "xnw".The Khenow chapels were built through streets and lanes in cities and villages, it had simple plane, and contained a statue or a stela of the god who was worshiped inside it.Through texts and excavations we knew little information about some khenow chapels such as:*Khenow the king Ramesses II.* Khenow Ptah.* Khenow Amon-Re.* Khenow Keserty.* Khenow Horemakhet.}, keywords = {Khenow,common people,popular religion,personal piety,chapel,plan,offerings,oracle,daily duty,governmental supervision}, title_ar = {أضواء على مُصليات عامة الشعب}, abstract_ar = {لعب العامة دوراً هاماً فى العقيدة فى مصر القديمة و بصفة خاصة من خلال ما عُرف بإسم "العبادة الشعبية" و "التقوى الشخصية" ، والتى انتشرت بشکل کبير منذ عصر الدولة الحديثة فصاعداً.ومن اهم الأماکن التى مارس فيها عامة الشعب عباداتهم مجموعة من المقاصير التى عُرفت فى اللغة المصرية القديمة بإسم الخنو "xnw" ، والتى يُعتقد انها ظهرت منذ عصر الدولة الحديثة. وهى عبارة عن مقاصير صغيرة أقُيمت فى الشوارع والحارات فى القرى والمدن و إستخدمها عامة الشعب فى عبادتهم وإقامة شعائرهم وکانت الخنو ذات تخطيط بسيط جداً ، ويوضع بداخلها تمثال صغير او لوحة بصورة المعبود يتوجه اليها العامة بالعبادة وتقديم القرابين. ومن امثلة الخنو التى عرفنها من خلال النصوص او الحفائر:*خنو الملک رمسيس الثانى.*خنو بتاح.*خنو امون رع.*خنو قسرتى.*خنو حور ام آخت.}, keywords_ar = {خنو,قرابين,عبادة شعبية,عامة الشعب,تقوى شخصية}, url = {https://jguaa.journals.ekb.eg/article_48216.html}, eprint = {https://jguaa.journals.ekb.eg/article_48216_3ff229b6b6846b8ff3f44dbf3f01a00c.pdf} }