الاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-982215120140201Statue of the god "Harpocrates" (Horus the child) sitting on a goose birdتمثال للإله "هاربوکراتيس" (حورس الطفل) جالس علي طائر إوز17300210.21608/jguaa.2000.3002ARإيناس بهى الدين عبد النعيمعضو هيئة تدريس والقائم بأعمال رئيس قسم الإرشاد السياحى بالمعهد العالى للدراسات النوعية (مصر)Journal Article20170507A pottery figurine found in Fayoum from the Roman period, currently preserved in the Agricultural Museum in Dokki No. (527 Its height is 20 cm. It depicts the god "Harpocrates", an image of the god "Horr", who was known in the Greco-Roman civilization as "Horr-Ba-Chord" or "Horr the child". He is a member of the Alexandrian Trinity (Sarabes - Isis - Harpocrates), and he appears in the form of a boy distinguished by a lock of hair, and the finger of one of his hands extends towards the mouth as an expression of childhood. He puts a complex crown on his head, sitting on the back of a goose. The geese have been associated with religious and funeral beliefs and offerings.
Terracotta statues representing the child Hr-pA Xrd leading a goose were spread in the Greco-Roman era, and the religious significance of this type of statues is that it represents the victory of Hor Pa Gurd, which is one of the images of the goddess Horus over evil, those forces inherent in the god Set and his victory where the geese in the swamps of the delta are Delta spirits of enemies and evil counterparts.
<br /> تمثال من الفخار عثر عليه بالفيوم من العصر الروماني محفوظ حالياً بالمتحف الزراعي بالدقي رقم (527) ارتفاعه 20سم, يصور الإله "حربوقراط" وهو صورة من صور الإله "حور", الذي عرف في الحضارة اليونانية الرومانية "حور – با – غرد" أو"حور الطفل". وهو عضو في ثالوث الإسکندرية (سرابيس – إيزيس – حربوقراطيس), فيظهر علي شکل فتي تميزه خصلة شعر, وإصبع إحدي يديه الذي يمتد نحو الفم تعبيراً عن الطفولة. يضع علي رأسه تاجاً مرکباً, جالس علي ظهر إوزة, وقد ارتبط طائر الإوز بالعقائد الدينية والجنائزية وتقديم القرابين.<br /> وقد انتشرت تماثيل التراکوتا التي تمثل الطفل Hr-pA Xrd يقود إوزه في العصر اليوناني الروماني, کما يمکن المغزى الديني في مثل هذه النوعية من التماثيل أنها تمثيل انتصار حور با غرد الذي هو صوره من صور الالهه حورس علي الشر تلک القوي الکامنة في الإله ست وانتصاره عليه حيث الإوز في مستنقعات الدلتا أرواح الأعداء ومماثلو الشر.https://jguaa.journals.ekb.eg/article_3002_394815f9011e80874800cfa1fdd571da.pdfالاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-982215120140201An Overview of the Numidian Economy and Tradeنظرة عن اقتصاد و تجارة النوميديين822306210.21608/jguaa.2014.3062ARجهيدة مهنتلأستاذة محاضرة- معهد الآثار(جامعة الجزائر2) - (الجزائر)Journal Article20170508The article is an attempt to highlight some aspects of the Numidia civilization that preceded the Roman Advent, which has not been thoroughly studied due to the scarcity of the sources that referred to it.
As well as the lack of monuments that was confined more to the funeral aspect. It is a brief look at the economic aspect, through which we know some of the crafts and industries that the Numidians knew, as well as giving an overview of the commercial movement that was between them and other peoples.<br /> المقال هو محاولة منا لإبراز بعض مظاهر الحضارة النوميدية التي سبقت المجيء الروماني والتي لم تحظ بدراسة دقيقة نظرا لشح المصادر التي أشارت إليها، وکذلک قلة الآثار التي انحصرت أکثر في الجانب الجنائزي. فهي نظرة وجيزة عن الجانب الاقتصادي، نعرف من خلاله بعض الحرف الصناعات التي عرفها النوميديون،و کذلک إعطاء لمحة عن الحرکة التجارية التي کانت بينهم وبين الشعوب الأخرى .https://jguaa.journals.ekb.eg/article_3062_1e92e0ff000fd98d54d2cf4e581837ca.pdfالاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-982215120140201Maintenance and restoration of funeral mosaics in the Tipasa Museum (Algeria)صيانة و ترميم فسيفساء جنائزية بمتحف تيبازة ( الجزائر)2336306410.21608/jguaa.2014.3064ARحمزة محمد الشريفأستاذ محاضر – معهد الآثار – جامعة الجزائر (الجزائر)Journal Article20170508https://jguaa.journals.ekb.eg/article_3064_955237f703ed31451b36d2dbfc4d06a3.pdfالاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-982215120140201The pottery of the Greater Kabylia region "Mataqa as a model"فخار منطقة القبائل الکبرى "معاتقة نموذجاً"3752306710.21608/jguaa.2014.3067ARخديجة نشارأستاذة محاضرة /معهد الآثار جامعة الجزائر2(الجزائر)Journal Article20170508<strong> </strong> <br /> <br />Pottery is one of the oldest traditional crafts that has received special care through different ages, from prehistoric times through the ancient Islamic eras to the present day. Algeria is rich in several regions for the production of pottery, including the region of Minor Kabylia, Great Kabylia, the region of Auras and Warchenes, the region of Al-Shenoui and the city of Nedroma in the west. This industry is considered one of the peculiarities of rural people, especially rural women.https://jguaa.journals.ekb.eg/article_3067_0554e66382b8c65d6f788871cca4d18a.pdfالاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-982215120140201Ahmed Zaki Pasha Mosqueمسجد أحمد زکي باشا53100306910.21608/jguaa.2014.3069ARرباب عادل حسن صالحأستاذ مشارک – قسم التاريخ مسار الإرشاد السياحى – کلية الآداب والعلوم الإنسانية – جامعة الملک عبد العزيز – جدة (مصر)Journal Article20170508The research seeks to publish the planning and description of the Ahmed Zaki Pasha Mosque for the first time, which is located in the Tanahiya area in Giza, Great Cairo, as well as explaining its various parts, with mention of its importance. The results of the library study of the mosque confirmed the importance of the mosque’s tourist location as it is located in a special place on the Nile bank near the Pharaonic village, which qualifies it to be placed on the map of religious and cultural tourism. The current building of the mosque is considered a modern building, its construction date goes back to the twenties of the twentieth century, specifically in 1926 AD, but there are some parts that date back to centuries ago, such as the ancient painting of Ghamdan palace from Yemen, and it contains a piece of the covering of the Kaaba dating back to 1341 AH / 1923 AD., which adds to the material and moral value of the mosque, especially for Muslim tourists, also what increases the moral value of the mosque for Muslims, is that Dust from the Cave of Hiraa was placed in the tomb of the founder to be blessed. The mosque is considered a masterpiece of Islamic arts and decorations that gather the creativity of the Egyptian Muslim artist at the beginning of the twentieth century. A valuable archaeological, artistic and religious display to be presented to the public in order for the whole community to be happy with it.<br /> يسعى البحث <span style="text-decoration: underline;">إلى </span><span style="text-decoration: underline;">نشر تخطيط ووصف </span><span style="text-decoration: underline;">مسجد أحمد زکي باشا لأول مرة</span>، وهو يقع بمنطقة تناهيا بالجيزة بالقاهرة الکبرى، وکذلک شرح أجزائه المختلفة، مع ذکر أهميته.<br /> لقد أکدت نتائج الدراسة المکتبية للمسجد على أهمية مکان المسجد السياحية حيث يقع في مکان مميز على کورنيش النيل بالقرب من القرية الفرعونية ، مما يؤهله لوضعه على خريطة السياحة الدينية والثقافية.<br /> يعتبر المبنى الحالي للمسجد مبنا حديثا، فيعود تاريخ إنشائه إلى العشرينات من القرن العشرين وتحديدا عام 1926م، إلا أنه توجد به بعض الأجزاء التي يرجع تاريخها إلى قرون مضت مثل لوحة قصر غمدان الأثرية من اليمن السعيد، وبه قطعة من کسوة الکعبة المشرفة تعود لعام 1341هـ/1923م، مما يضيف لقيمة المسجد المادية والمعنوية خاصة للسائحين المسلمين، کما يزيد قيمة المسجد المعنوية لدي المسلمين أن مدفن المنشئ وضع به تراب من غار حراء تبرکا،ويعتبر المسجد تحفة فنية للفنون والزخارف الإسلامية تجمع فيه ابداع الفنان المصري المسلم في بداية القرن العشرين ويعتبر دليل أثري دامغ على هذا الرقي الفني اذا تم تمويله جيدا واتيحت له الامکانيات المادية اللازمة، کمايعتبر هذا المسجد متحف مفتوح لم يبخل صاحبهأن يضع فيه ما يملکه من قطع أثرية وفنية ودينية قيمة لعرضها على العامة ليسعد بها المجتمع کله.https://jguaa.journals.ekb.eg/article_3069_361c42b290f92afd451b1bd407161f7c.pdfالاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-982215120140201Sports and entertainment among the peoples of the Mediterranean in antiquityالرياضة والترفيه عند شعوب البحر الأبيض المتوسط في العصور القديمة101125307210.21608/jguaa.2014.3072ARرضا بن علالالمدرسة العليا للأساتذة فى الآداب والعلوم الإنسانية -الجزائرJournal Article20170508Playing is among the determining factors of human culture, yet it contributes to a large extent in the process of learning and entertainment at the same time. The human need for self-entertainment dates back to prehistoric times, so that this being sought to find different ways and a variety of things to distract his daily worries related to providing food. At that time, every unfamiliar matter that did not result in harm could bring happiness and elation to the soul of the man of these ages. But the matter became different with the stability of man and his establishment of villages and cities, his practice of agriculture and his domestication of animals, as all of this resulted in important inventions and industries that enabled man to move to the stage of high civilization that provided him with food stability. From this point of view, man has begun fishing, for example, not out of his need for food, but for self-entertainment, and he has many places where he meets to play games of chance. اللعب هو من بين العوامل المحدّدة للثقافة البشرية، ومع هذا فهو يساهم إلى حدّ کبير في عمليتي التعلّم والترفيه في آن واحد. فحاجة الإنسان إلى الترفيه عن النفس تعود إلى عصور ما قبل التاريخ، بحيث سعى هذا الکائن إلى إيجاد طرق مختلفة ومتنوعة لصرف همومه اليومية المتعلقة بتوفير الغذاء. وکان يمکن حينها لکل أمر غير مألوف لا يترتب عنه ضرر أن يجلب السعادة والغبطة إلى نفس إنسان هذه العصور. لکن الأمر أضحى مختلفا باستقرار الإنسان وإنشائه للقرى والمدن، وممارسته للزراعة واستئناسه للحيوان، حيث نتج عن هذا کله اختراعات وصناعات مهمة مکّنت الإنسان من الانتقال إلى طور الحضارة الراقية التي وفّرت له الاستقرار الغذائي. ومن هذا المنطلق فإن الإنسان أصبح يصطاد، على سبيل المثال، ليس من منطلق حاجته إلى الطعام وإنما للترفيه عن النفس، کما أصبحت له أماکن کثيرة يجتمع فيها لممارسة ألعاب الحظhttps://jguaa.journals.ekb.eg/article_3072_02d789e29914b98b0add6329445a30e0.pdfالاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-982215120140201Ceramic squares in the dwellings of the city of Algiers during the Ottoman eraالمربعات الخزفية بمساکن مدينة الجزائر خلال العهد العثماني123152307310.21608/jguaa.2014.3073ARزکية راجعيدکتورة بقسم الآثار، جامعة الجزائر _2_(الجزائر)Journal Article20170508The buildings that were erected in the Ottoman era are replete with ceramic squares, so almost no building, whether religious , civil, or public facilities, is free of this type of wall cladding, and despite the large number of these squares, they are not from the local industry and no source indicated that Knowing that the region has known centers for the manufacture of ceramics since ancient times, and the first appearance of ceramic squares in Tunisia was in the facade of the niche of the Kairouan Mosque, brought from Baghdad and then the craftsmen began to control this industry since the ninth century AD in Kairouan, Raqqada and Mahdia, as other centers appeared such as the castle Bani Hammad in the eleventh century AD, then Bejaia in the twelfth century AD, and in the Marinid and Hafsid periods, the art of ceramic industry reached its climax. So what are the reasons that led to the absence of this industry in the Ottoman era, and to bring its products from abroad?تزخر المباني التي أقيمت في العهد العثماني بالمربعات الخزفية فيکاد لا يخلو أي مبنى سواء کان ديني أو مدني أو من المنشآت العامة من هذا النوع من الکسوات الجدارية، و رغم هذا العدد الوافر لهذه المربعات إلا أنها ليست من الصناعة المحلية و لم يشر أي مصدر إلى ذلک مع العلم أن المنطقة عرفت مراکز لصناعة الخزف منذ العصور السابقة، وکان أول ظهور للمربعات الخزفية في تونس بواجهة محراب جامع القيروان، جلبت من بغداد ثم بدأ الصناع يسيطرون على هذه الصناعة منذ القرن التاسع الميلادي في القيروان و رقادة و المهدية کما ظهرت مراکز أخرى مثل قلعة بني حماد في القرن الحادي عشر ميلادي، ثم بجاية في القرن الثاني عشر ميلادي، و في العصرين المريني و الحفصي وصل فن الصناعة الخزفية أوجه، إذن ما هي الأسباب التي أدت إلى عدم وجود هذه الصناعة في العصر العثماني، و جلب منتجاتها من الخارج؟https://jguaa.journals.ekb.eg/article_3073_f77a6159f15ce1dab0e426d93d1f3ddc.pdfالاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-982215120140201An analytical and applied study for the treatment and maintenance of a mirror antique silver glassدراسة تحليلية وتطبيقية لعلاج وصيانة أحد المرايا الزجاجية الفضية الأثرية153176307410.21608/jguaa.2014.3074ARسلوى جاد الکريم ضويأستاذ دکتور بقسم الترميم کلية الآثار جامعة القاهرة(مصر)مي عبد الحميد رفـاعيأستاذ مساعد دکتور بقسم الترميم کلية الآثار جامعة القاهرة(مصر)دالـيا عـلـي الزيـاتمدرس مساعد بکلية الآثار جامعة القاهرة(مصر)Journal Article20170508The research deals with the restoration of one of the old silver mirrors using silver paper in an attempt to compensate and replace the damaged spots in the metallic background layer responsible for the quality and efficiency of the mirror.يتناول البحث ترميم أحد المرايا الفضية القديمة باستخدام ورق الفضة لمحاولة تعويض واستبدال مواضع التلف في طبقة الخلفية المعدنية المسئولة عن جودة وکفاءة المرآة .https://jguaa.journals.ekb.eg/article_3074_2c9673d14c94e137ee7570d495856e0e.pdfالاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-982215120140201Lights on some Egyptian antiquities which was reused in Islamic antiquitiesاضواء على بعض الاثار المصرية التى اعيد استخدامها فى الاثار الاسلامية177201307610.21608/jguaa.2014.3076ARعائشة التهامىأستاذ بقسم الإرشاد السياحى کلية السياحة والفنادق جامعة الفيوم (مصر)Journal Article20170508This research deals with the study of the phenomenon of reusing the effects of antiquity within Islamic monuments, specifically the antiquities dating back to the period of the ancient Egyptian rule, which is known as the "Pharaonic civilization", whether they were fixed or movable monuments, so that we can stand on the extent of influence and impact, and the reasons that prompted the early Muslims to do so. And does the geographical location have a relationship as one of the multiple dimensions of the place at any time, or is it a civilized friction that carries its outward characteristics without going deep!
Because it is really interesting that we see pharaonic monuments bearing the characteristics of paganism and man-made religions, inside the corridors of Islamic civilization with its mosques and minarets, and the true divine religion it bears, without losing its intrinsic strength, or even just thinking about it, and how the essence in it is not copied but is reincarnated, But we can put it as a rule that the more Egypt changes and develops, the more its character and identity become more assertive and continuity. Even in the distant past, Egypt was Egyptianization everything new, digesting it, representing it, and making it a purely Egyptian entity in an amazing harmony without losing its identity; As Egyptianized the foreign waves and swallowed it up. Even religion, Egypt took Christianity and brought out its own Coptic version. As Wilson says about ancient Egypt: “Within Egypt, the most diverse ideas were tolerantly accepted and weaved together in what we moderns might consider as a lack of order in a philosophical conflict, but it was for the ancients integrated”. The way of the ancient Egyptian was to accept innovations and to include them in his thinking, without discarding the old and outdated and that the old and the new will lie together, or, as “Morrentz” mentions, that the Egyptian is not Egyptian unless he adheres to the old next to the new, harmonizing between them or linking one of them to the other at least.<br /> يتناول هذا البحث بالدراسة ظاهرة إعادة إستخدام آثار العصور القديمة داخل الآثار الإسلامية، وتحديداً الآثار التى ترجع لفترة الحکم المصري القديم والتى تُعرف "بالحضارة الفرعونية"، سواء أکانت آثار ثابتة أو منقولة، حتى يمکننا الوقوف على مدى التأثير والتأثر، والأسباب التى دفعت المسلمون الأوائل لذلک، وهل الموقع الجغرافي له علاقة کبعد من الأبعاد المتعددة للمکان فى أى زمان، أم أنه إحتکاک حضاري يحمل صفاته الظاهرية دون التعمق!<br /> لأنه من المثير حقاً أننا نرى آثاراً فرعونية تحمل صفات الوثنية والأديان الوضعية، داخل أروقة الحضارة الإسلامية بمساجدها ومآذنها، وما تحمله من ديانة سماوية حقه، دون أن تفقد قوامها الذاتي، أو حتى مجرد التفکير فى ذلک، وکيف أن الجوهر فيها لا ينسخ وإنما يتناسخ، ولکننا يمکن أن نضعها قاعدة أن مصر کلما زادت تغيراً وتطوراً، زادت شخصيتها وذاتيتها تأکيداً وإستمراراً، حتى فى الماضى البعيد کانت مصر "تمصر" کل جديد تهضمه وتمثله وتجعله کائناً مصرياً صميماً فى تجانس مذهل دون أن يفقد هويته، فالموجات الأجنبية مصرتها وابتلعتها، حتى الدين مصرته أخذت المسيحية وأخرجت منها نسختها الخاصة القبطية.<br /> وکما يقول ويلسون عن مصر القديمة: "داخل مصر کانت أشد الأفکار تبايناً تتقبل بتسامح وتنسج معاً فيما قد نعده نحن المحدثين کإنعدام للنظام فى تضارب فلسفي، ولکنه کان للقدماء متکاملاً، کانت طريقة المصري القديم هو أن يتقبل التجديدات وأن يضمنها تفکيره، دون نبذ القديم والبالى، وأن القديم والجديد ليرقدان معاً، أو کما يذکر "مورنتز" أن المصري لا يکون مصرياً إلا إذا تمسک بالقديم إلى جوار الجديد، فيوائم بينهما أو يصل إحداهما بالآخر على الأقل.[1]<br /> <br clear="all" /><br /> <br /> [1] جمال حمدان، شخصية مصر "دراسة فى عبقرية المکان"، دار الهلال، القاهرة 1993، 191.https://jguaa.journals.ekb.eg/article_3076_443299aa5a541a888ab30cdbc641aebe.pdfالاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-982215120140201The Amour Range carpet in the Saharan Atlas region of Algeriaزربية جبل عمور بمنطقة الأطلس الصحراوي الجزائري202213307710.21608/jguaa.2014.3077ARعائشة حنفىمعهد الأثار – (جامعة الجزائر2) - الجزائرJournal Article20170508The art of the people reflects their lifestyle, and the textiles of Mount Amour, through their simplicity and roughness of the lines of their decoration, far from every imagination, give us a true picture of the life of the inhabitants of the mountainous Amour. It includes the Qusour Mountains to end in the Awlad Nael Mountains, i.e. a steppe area suitable for raising livestock. It is also a center for the knotted carpet industry.
یعكس الفن عند الشعوب نمط حیاتھم، و تعطینا منسوجات جبل عمور من خلال بساطتھا و خشونة خطوط زخرفتها, البعیدة عن كل خیال صورة حقیقیة عن حیاة سكان عمور الجبلیة.تنتشر زربیة جبل عمور في الجنوب الوھراني غرب الجزائر إلى غایة منطقة الجلفة شرق الجزائر لذا فھي تشمل جبال القصور لتنتھي في جبال أولاد نایل، أي منطقة سھبیة ملائمة لتربیة المواشي. ھي أیضا مركز لصناعة الزربیة ذات العقدة.https://jguaa.journals.ekb.eg/article_3077_75944c28c1b5928af66581e13bed0014.pdfالاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-982215120140201Shubuk censers (smoking pipes) discovered in the western mountain region of Assiutمَجَامِر شُبُک مکتشفة في منطقة الجبل الغربي بأسيوط214228307810.21608/jguaa.2014.3078ARعبد الناصر ياسينأستاذ الآثار والفنون الإسلامية، بقسم الآثار الإسلامية، جامعة سوهاج،
وعضو البعثة المصرية الألمانية المشترکة العاملة في جبل أسيوط ومستشارها لشئون الآثار الإسلامية والقبطية (مصر)Journal Article20170508During the work of the joint mission between Sohag University and Mainz University at the Western Mountain region of Assiut, large numbers of Islamic ceramic and pottery finds were discovered, and most of these finds are fragments of pots belonging to different types of Islamic ceramics and pottery, such as unglazed pottery, and painted pottery. Monochrome glazed porcelain, undercoated porcelain, imitation of Tang Dynasty porcelain, and Chinese porcelain. I have published research on some of these finds, and I still have an action plan to complete the publication of the rest of them.
Among what was discovered during the mission’s work, a group of Shubuk (smoking pipes) did not belong to the aforementioned group of ceramic and pottery finds, neither in terms of the nature of use, nor in terms of the era to which they belong, so I chose to publish and study these Shubuks in this independent study.https://jguaa.journals.ekb.eg/article_3078_2f1b2e7eb24365514b10016b4e1952fb.pdfالاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-982215120140201Suggested methods for preserving the Mahmudiyah Mosque (975 AH / 1567 AD)أساليب مقترحة للحفاظ على جامع المحمودية (975هـ / 1567م)229271307910.21608/jguaa.2014.3079ARعبده عبداللاه الدربىأستاذ ترميم الآثار المساعد ورئيس قسم ترميم الآثار بکلية الآثار بقنا، جامعة جنوب الوادي،عـصـام حشـمت مـحـمـدمدرس مساعد بقسم ترميم الآثار بکلية الآثار، جامعة جنوب الوادي – مصرJournal Article20170508Although the Mahmudiya Mosque in the Salah al-Din Square area of the Citadel bears many different values that distinguish it from other archaeological buildings that were established in the Ottoman era, it suffers from neglecting and lack of care, and suffers from many different aspects of damage, whether structural, architectural, urban or public.
The research aims to identify, highlight and restore the total or partial of these different values of that mosque (the subject of the research) and the changes that occurred to it, or the total or partial loss or obliteration of these values, and it also aims to monitor the various manifestations and factors of damage affecting the case of the study.
And conducting examinations, analyzes and tests for the building materials used in the building, using polarizing microscope, scanning electron microscope, X-ray diffraction and X-ray florescence in addition to tests of physical and mechanical properties and the geographic positioning system (GPS) was also used for latitude and longitude.
Where the study concluded through the results of those examinations, analyzes and various tests of damaged samples of limestone taken from the case of the study, and the results showed that materials suffer from deterioration and corrosion in calcite crystals and loss in the binding material It also showed the presence of cracks and fine cracks in the mineral crystals of the stone as a result of the internal stresses resulting from the blooming of salts on the surface (Efflorescence) and under the surface (Sub-florescence) and within the components of the stone (Crypto florescence) resulting from the rise of salt solutions from contaminated soil in the walls of the mosque, It was also shown through the physical properties tests that there was a decrease in the density of limestone and an increase in its porosity and its ability to absorb water. Components of limestone, where calcium sulfate compound was found in the results of X-ray diffraction analysis and scanning electron microscope examination, and from the above it is clear the deterioration of the current state of building materials as part of the deterioration of the building, and many active cracks were detected, whether vertical, horizontal or inclined It confirms the exposure of the mosque to the subsidence of the bearing soil and the presence of excessive loads, as it is likely that it was exposed to previous earthquakes It was also found through monitoring with the tendency monitoring device (GPS) that there were tendencies in the minaret of the mosque.
The research ended with the development of several proposals for intervention and preservation represented in structural conservation proposals represented in proposals for soil treatment and foundations and architectural preservation proposals represented in the repair of cracks and the processes of completion, replacement and replacement and proposals for careful preservation represented in the extraction of salts and cleaning operations, and the research provides a set of recommendations related to the processes of Preserving ancient buildings.<br /> بالرغم من أن جامع المحمودية بمنطقة ميدان صلاح الدين بالقلعة يحمل العديد من القيم المختلفة والتي تميزه بالندرة والتفرد عن غيره من المباني الأثرية التي أنشئت في العصر العثماني، إلا أنه يعاني من الإهمال وعدم العناية، کما يعاني من العديد من مظاهر التلف المختلفة سواء الإنشائية أوالمعمارية أوالحضرية أو العامة .<br /> ومن ثم يهدف البحث إلى تحديد وإبراز والاستعادة الکلية أو الجزئية لهذه القيم المختلفة لذلک الجامع (موضوع البحث) وما طرأ عليها من تغيّرات أو تغييرات أو فقد کلي أو جزئي أو طمس لهذه القيم، ويهدف کذلک إلي رصد مظاهر وعوامل التلف المختلفة المؤثرة على حالة الدراسة .<br /> وإجراء الفحوص والتحاليل والاختبارات لمواد البناء المستخدمة في المبني، باستخدام الميکروسکوب المستقطب Polarizing microscope والميکروسکوب الاليکتروني الماسح Scanning electron microscope وحيود الأشعة السينية X-Ray diffraction وتفلور الأشعة السينية X-Ray florescence، بالإضافة إلي اختبارات الخواص الفيزيائية والميکانيکية، کما تم استخدام جهاز تحديد المواقع الجغرافية بالنسبة لخطوط الطول ودوائر العرض Geographic Positioning System (GPS) حيث توصلت الدراسة من خلال نتائج تلک الفحوص والتحاليل والاختبارات المختلفة لعينات تالفة من الحجر الجيري مأخوذة من حالة الدراسة، وقد بيّنت النتائج أن مواد تعاني من تدهور وتآکل في بلورات الکالسيت وفقد في المادة الرابطة ، کما أظهرت وجود شروخ وتشققات دقيقة في البلورات المعدنية للحجر نتيجة للاجهادات الداخلية الناتجة عن تزهر الأملاح على السطح Efflorescence وتحت السطح Subflorscence وداخل مکونات الحجر <strong> </strong>Cryptoflorescence(ناتجة عن صعود محاليل الأملاح من التربة الملوثة في جدران الجامع)، کما تبين من خلال اختبارات الخواص الفيزيائية أن هناک انخفاض في کثافة الحجر الجيري وارتفاع في مساميته وقابليته لامتصاص الماء، کما تبين من خلال اختبارات الخواص الميکانيکية حدوث انخفاض في مقاومة الحجر الجيري لاجهادات الضغط والشد نتيجة لتأثير عوامل التلف المختلفة،کذلک أظهرت الفحوص والتحاليل حدوث تحول في مکونات الحجر الجيري، حيث عثر على مرکب کبريتات الکالسيوم في نتائج التحليل بحيود الأشعة السينية والفحص بالميکروسکوب الإليکتروني الماسح، ومما سبق يتضح تدهور الحالة الراهنة لمواد البناء کجزء من التدهور الحادث للمبني، کما تم رصد العديد من الشروخ النشطة سواء الرأسية أو الأفقية أو المائلة الأمر الذي يؤکد تعرض الجامع لهبوط التربة الحاملة ووجود أحمال زائدة، کما يرجح تعرضه لزلازل سابقة، کذلک تبين من خلال الرصد بجهاز رصد الميول GPS حدوث ميول بمئذنة الجامع .<br /> وقد انتهى البحث إلى وضع عدة اقتراحات للتدخل والحفاظ تتمثل في اقتراحات الحفاظ الإنشائي متمثلة في اقتراحات لعلاج التربة والأساسات واقتراحات الحفاظ المعماري متمثل في ترميم الشروخ وعمليات الاستکمال والاستعاضة والإحلال واقتراحات الحفاظ الدقيق متمثل في استخلاص الأملاح وعمليات التنظيف، کما يقدم البحث مجموعة من التوصيات ذات الصلة بعمليات الحفاظ على المباني الأثرية https://jguaa.journals.ekb.eg/article_3079_8b396748836266fe5cb619168509347d.pdfالاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-982215120140201The funerary world of the Romansالعالم الجنائزي عند الرومان272283308010.21608/jguaa.2014.3080ARفريدة عمروسجامعة الجزائر -II معهد الآثار (الجزائر)Journal Article20170508The primitive man did not understand the phenomenon of death, so he used to refer it to a hidden force and to hidden deities, avenging any offense or insult to it through death that hit people in battles, and through diseases.لم يكن الإنسان البدائي يفهم ظاهرة الموت، فكان يرجعها إلى قوة خفية وإلى آلهة مختبئة، تنتقم من أي إساءة أو إهانة لها عن طريق الموت الذي كان يضرب الناس في المعارك، ومن خلال الأمراضhttps://jguaa.journals.ekb.eg/article_3080_78ee767f647be69d81061e7fc508cf1e.pdfالاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-982215120140201The impact of the story of Sinuhe on the Torahاثر قصة سنوهى على التوراة284291308110.21608/jguaa.2000.3081ARمحمد العلاميجامعة الخليل – فلسطينمحمد العداربهجامعة الخليل – فلسطينJournal Article20170508The civilization of ancient Egypt left a great cultural legacy in world civilization, and in ancient times a lot of literary works spreaded in different parts of the world. Some of the events of the story of Sinuhe can be similar to the biblical stories: such as David’s struggle with Goliath, Moses’ flight to the land of the Midianites, and Jonah’s attempt to escape from God (in the case of Sinuhe from the Pharaoh) as well as the description of the land of Ya in the story of Sinuhe is similar to the description of Palestine in the Torah.<br /> ترکت حضارة مصر القديمة أرثا ثقافيا کبيرا في الحضارة العالمية،وفي العصور القديمة انتشرت الکثير من الأعمال الأدبية، في أجزاء مختلفة من العالم. فبعض أحداث قصة سنوهى يمکن مماثلتها مع القصص التوراتية:مثل صراع داود مع جوليات،هروب موسى إلى أرض الميديانيين،ومحاولة يونان الهروب من الله(في حالة سنوهى من الفرعون)وکذلک وصف أرض يا في قصة سنوهى يتشابه مع وصف فلسطين في التوراة.https://jguaa.journals.ekb.eg/article_3081_7d2d94600860ea7fa1a1bc8f62d48cb6.pdfالاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-982215120140201Mosaic of the Oran Museum, Algeriaفسيفساء متحف وهران بالجزائر292297308210.21608/jguaa.2014.3082ARمحمد بن عبد المؤمنقسم الحضارة جامعة وهران (الجزائر)Journal Article20170508The mythological mosaic paintings are still up to the present time adorning the Roman hall in the Ahmed Zabana National Museum of Oran. This mythological mosaic was found in the archaeological site of Portus Magnus – in Tiowa – decorating the tiles of one of the Roman houses in this city. The history of the discovery of this house goes back to the period of the French occupation of Algeria.
لا تزال اللوحات الفسیفسائیة المیثولوجیة حتى الوقت الحاضر تزین القاعة الرومانیة بالمتحف الوطني أحمد زبانة بوھران، وجدت ھذه الفسیفساء المیثولوجیة بالموقع الأثري بورتوس ماغنوس – بطیوة – مزینة لبلاط إحدى المنازل الرومانیة بھذه المدینة ، ویرجـع تاریـخ اكتشاف ھذا المنزل إلـى فترة الاحتلال الفرنسي للجزائر.https://jguaa.journals.ekb.eg/article_3082_ccc40d2aa20bfe10ede1556da98d3853.pdfالاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-982215120140201Crimes against women in the Islamic Maghreb through the expressive criterion of Lancharisi as a modelجرائم ضد المرأة في المغرب الاسلامي من خلال المعيار المعرب للونشريسي نموذجا298305308310.21608/jguaa.2014.3083ARنبيلة حسانيجامعة الجزائر2 (الجزائر)Journal Article20170508The degree of commitment of members of society in the Islamic Maghreb to the values of Islam was not typical. Rather, calamities here and there indicated that the deviation from the values and provisions of Islam included some individuals and practices, but the reality confirms that these deviations were not often a character, but rather affected individuals, and could not constitute a prominent trend, due to the prestige that the provisions of legislation (Sharia ) had, especially in metropolises and major cities, in addition to the jurisprudents and judges carrying out their legal duty to raise awareness, guide and change evil.إن درجة التزام أفراد المجتمع بالمغرب الاسلامي بقیم الإسلام لم تكن نمطیة، بل دللت النوازل، ھنا وھناك بان الانحراف عن قیم الإسلام وأحكامه شمل بعض الأفراد والممارسات، لكن الواقع یؤكد أن تلك الانحرافات لم تكن طابعا غالبا، وإنما مست أفرادا، ولم یكن بإمكانھا أن تشكل تیارا بارزا، وذلك راجع إلى الھیبة التي كانت لأحكام الشریعة، خاصة في الحواضر و المدن الكبرى، إضافة إلى قیام الفقھاء والقضاة بواجبھم الشرعي في التوعیة والتوجیه وتغییر المنكراتhttps://jguaa.journals.ekb.eg/article_3083_0016ccabaca069aae85ceb9d3b365fd7.pdfالاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-982215120140201Features of residential architecture in desert palaces in Algeria
(The residences of Al-Tamentit Palace as a model)مميزات العمارة السکنية بالقصور الصحراوية بالجزائر (مساکن قصر تمنطيط نموذجا)306321308410.21608/jguaa.2014.3084ARهجيرة تمليکشتمعهد الآثار_جامعة الجزائر (الجزائر)Journal Article20170508The desert dwellings were characterized by several characteristics of these features that appear different in their general form and imposed on them by the nature of the region due to its hot climate and the available local building materials, but they did not differ fundamentally from the rest of the Islamic dwellings that were derived from our Islamic law, and By providing all living facilities and not exceeding the limits of the Sharia “do no harm” And we will try to shed light on one of these features represented in the residential architecture, which constitutes the most important elements of the palace. We chose as a dormitory in Al-Tamentit Palace, which belongs to the Touat province in the south of Algeria, before we discuss it, we have to define the geographical and historical context of the site and provide a brief definition of the desert palaces in which these dwellings are located.
<br /> تميزت المساکن الصحراوية بعدة خصائص هذه المميزات التي تبدو مختلفة في شکلها العام و التي فرضتها عليها طبيعة المنطقة لما تتميز به من مناخ حار و ما تتوفر عليه من مواد بناء محلية، إلا أنها لم تختلف جوهريا عن باق المساکن الإسلامية التي استمدت من شريعتنا الإسلامية، و ذلک بتوفر کل المرافق المعيشية و عدم تجاوز حدود الشرع "لا ضرر و لا ضرار" و سوف نحاول تسليط الضوء على احد هذه المعالم المتمثلى في العمارة السکنية و التي تشکلاهم عناصر القصر واخترنا کنمودج المسکن بقصر تمنطيط التابع لإقليم التوات[1] بالجنوب الجزائري ، و قبل ان نتطرق لدراسته يتعين علينا تحديد الاطار الجغرافي و التاريخي للموقع مع تقديم تعريف وجيز عن القصور الصحراوية التي تتواجد بها هذه المساکن.<br /> <br clear="all" /><br /> <br /> [1] اختلفت الآراء حول أصل تسمية توات وتعني وجع الرجل في لغة السلطان مالي کنکان موسى، يرى السعدي أن أصل الکلمة يرجع إلى "وا " أو "واه"، وهي موجودة في عدة لغات: العربية، القبطية واليونانية، وتعني بالزناتية المکان، وأضاف البربر التاء في الأخير للمفردة. أنظر:عبد الرحمان السعدي:<strong> تاريخ السودان</strong>. باريس 1964، ص07.<br /> اما محمد بن عبد الکريم البکري يرى:" أن "أصل التسمية مشتق من الأتاوات وهي الضرائب التي کانت تؤخذ من أهل الصحراء، أنظر محمد بن عبد الکريم البکري،<strong> درة الأقلام في أخبار المغرب بعد الإسلام.</strong> مخطوط موجود بخزانة المطارفة، ص06.https://jguaa.journals.ekb.eg/article_3084_940b1a738c3e62b4220d08048d01e3ce.pdfالاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-982215120140201The use of the "circling iron" for cancerous tumors in the medical Islamic heritage
(Visualizing the form and studying the function in the light of the remaining images)استخدام "مکواه الدائرة" لکى الأورام السرطانية فى التراث الطبى الإسلامى(تصور الشکل ودراسة الوظيفة فى ضوء الصور الباقية)322349308510.21608/jguaa.2014.3085ARهناء محمد عدلى حسنأستاذ مساعد بقسم الآثار والحضارة کلية الآداب – جامعة حلوان(مصر)Journal Article20170508The word cancer is known in the Greek origin as “Oncos” i.e. the science of malignant and gentle tumors, and the French called it “Cancer”, and with the passage of time this word turned into a scientific term that prevailed in the medical lexicon and the language of people, and the common denominator between malignant tumors wherever they are found in the human body is Chaotic proliferation of cells, loss of control over the regulation of cell work.
تعرف كلمة سرطان في الأصل اليوناني ب أي "علم الأورام الخبيثة و اللطيفة" و قد سماه الفرنسيو cancer , و تحولت هذه الكلمة مع مرور الزمن الى مصطلح علمي ساد في المعجم الطبي و لغة الناس, و القاسم المشترك بين الأورام الخبيثة أينما وجدت في جسم الانسان هو التكاثر الفوضوي للخلايا, و فقدان السيطرة على تنظيم عمل الخلية.https://jguaa.journals.ekb.eg/article_3085_c0d795476d45230ae96dbf5b7144aa71.pdfالاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-982215120140201Metal defensive weapons bearing the name of the master Muhammad bin Saud, and the date of the year 1511
“Reserved for a private collection in the city of Taif” (Publish and study)أسلحة دفاعية معدنية تحمل اسم الإمام محمد بن سعود، وتاريخ سنة 1511 "محفوظة بمجموعة خاصة بمدينة الطائف" (نشر ودراسة)350394308610.21608/jguaa.2000.3086ARYasser Ismail Abdel Salamأستاذ الآثار الإسلامية بکلية الآثار جامعة القاهرة (مصر)Journal Article20170508The city of Taif abounds with a number of private artistic collections, some of which include art and archaeological pieces made of different materials, some dated and others undated, belonging to multiple Islamic countries, and different time periods, never before published and studied. Therefore, I chose to study a group of them, including an archaeological and technical study after the approval of those in charge of it in writing, and my choice fell on a distinct and integrated group of defensive metal weapons from the Islamic era to be the subject of this study.
This research aims to publish and study a group of defensive metal weapons, attributed to Imam Muhammad bin Saud and bearing the date of 1511, and an attempt to reveal the correct history of them or at least know the time period in which they were made, Documenting and describing it, analyzing its various technical elements, and trying to read the written bands and analyze it in terms of form and content.
This group includes a gear, a helmet, a forearm protector, and a Hauberk. In studying these metal artifacts, I will follow the descriptive and documentary method, as well as the analytical method of industrial methods and the technical methods used in their manufacture and decoration.تزخر مدينة الطائف بعدد من المجموعات الفنية الخاصة، يضم بعضها قطعاً فنية وأثرية مصنوعة من مواد مختلفة، بعضها مؤرخة والبعض الآخر غير مؤرخه و تنتمي لأقطار إسلامية متعددة، وفترات زمنية متباينة، لم يسبق نشرها ودراستها،لذا آثرت دراسة مجموعة منها دراسة أثرية فنية بعد موافقة القائمين عليها کتابة<sup><sup>[1]</sup></sup>، ووقع اختياري على مجموعة مميزة ومتکاملة من أسلحة دفاعية معدنية من العصر الإسلامي لتکون موضوعاً لهذه الدراسة.<br /> ويهدف هذا البحث الى إلى نشر ودراسة لمجموعة من الأسلحة الدفاعية المعدنية،منسوبة إلى الإمام محمد بن سعود وتحمل تاريخ 1511، ومحاولة کشف اللثام عن التأريخ الصحيح لها أو على الأقل معرفة الفترة الزمنية التي صنعت فيها، وکذلک المدرسة الفنية التى تنتمى إليها هذه المجموعة،وتوثيقها ووصفها، وتحليل ما تضمه من عناصر فنية متنوعة، ومحاولة قراءة ما تضمه من أشرطة کتابية وتحليلها من حيث الشکل والمضمون، وتضم هذه المجموعة ترس، وخوذة، وواقى ساعد، وقميص من الزرد.<br /> وسوف أتبع في دراسة هذه التحف المعدنية الأسلوب الوصفي التسجيلي، وکذلک الأسلوب التحليلي للطرق الصناعية والأساليب الفنية المستخدمة في صناعتها وزخرفتها.<br /> <br clear="all" /><br /> <br /> [1]. يتوجه الباحث بالشکر الى الأستاذ سعد الشريف مدير متحف التراث الشعبي بالطائف على السماح بتصوير ودراسة هذه المجموعة من التحف. <br /> تزخر مدينة الطائف بعدد من المجموعات الفنية الخاصة، يضم بعضها قطعاً فنية وأثرية مصنوعة من مواد مختلفة، بعضها مؤرخة والبعض الآخر غير مؤرخه و تنتمي لأقطار إسلامية متعددة، وفترات زمنية متباينة، لم يسبق نشرها ودراستها،لذا آثرت دراسة مجموعة منها دراسة أثرية فنية بعد موافقة القائمين عليها کتابة<sup><sup>[1]</sup></sup>، ووقع اختياري على مجموعة مميزة ومتکاملة من أسلحة دفاعية معدنية من العصر الإسلامي لتکون موضوعاً لهذه الدراسة.<br /> ويهدف هذا البحث الى إلى نشر ودراسة لمجموعة من الأسلحة الدفاعية المعدنية،منسوبة إلى الإمام محمد بن سعود وتحمل تاريخ 1511، ومحاولة کشف اللثام عن التأريخ الصحيح لها أو على الأقل معرفة الفترة الزمنية التي صنعت فيها، وکذلک المدرسة الفنية التى تنتمى إليها هذه المجموعة،وتوثيقها ووصفها، وتحليل ما تضمه من عناصر فنية متنوعة، ومحاولة قراءة ما تضمه من أشرطة کتابية وتحليلها من حيث الشکل والمضمون، وتضم هذه المجموعة ترس، وخوذة، وواقى ساعد، وقميص من الزرد.<br /> وسوف أتبع في دراسة هذه التحف المعدنية الأسلوب الوصفي التسجيلي، وکذلک الأسلوب التحليلي للطرق الصناعية والأساليب الفنية المستخدمة في صناعتها وزخرفتها.<br /> <br clear="all" /><br /> <br /> [1]. يتوجه الباحث بالشکر الى الأستاذ سعد الشريف مدير متحف التراث الشعبي بالطائف على السماح بتصوير ودراسة هذه المجموعة من التحف. https://jguaa.journals.ekb.eg/article_3086_0d128517297199c28ac860936fa3748a.pdfالاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-982215120140201Linen in Ancient EgyptLinen in Ancient Egypt122308710.21608/jguaa.2014.3087ARRehab Mahmoud Ahmed ElsharnoubyLecturer Guidance Department High Institute of Tourism and Hotels-Abu Keer(ُEgypt)Journal Article20170508Egypt was famous through the Ancient Near East for both weaving linen cloth and the produced quantities. Cloth was sent as expensive gifts from one king to another and given to a laborer as wages in return for his work. Cloth was regarded as an essential element in everyday life as it could be used for everything: clothing, bedding, trappings for animals, or sails of a ship. It was in fact one of the most widely used item throughout Ancient Egypt.<br />Although other textile fibers were used in Pharaonic Egypt, namely, sheep's wool, goat hair and a form of coir, the majority of textiles were made from the plant Linum usitatissimum, flax. Cloth made from this fiber is defined as linen.<br />The research starts with a brief definition of the flax, and then reviews the scenes representing the sowing and the harvesting of its seeds. It also focuses on the way of removing the seeds heads, the preparing of the flax for spinning: retting, beating and scutching. After that, it deals with transforming flax into orderly lengths, and rolling it into balls or coils.<br />The researcher as well studies the Ancient Egyptian spinning techniques: grasped spindle, support spindle and drop spinning; the different types of weaving: tabby weaves, basket weaves, tapestry weaves and warps-patterned weave and the types of looms that were in use in Egypt, namely, the horizontal and vertical looms. Egypt was famous through the Ancient Near East for both weaving linen cloth and the produced quantities. Cloth was sent as expensive gifts from one king to another and given to a laborer as wages in return for his work. Cloth was regarded as an essential element in everyday life as it could be used for everything: clothing, bedding, trappings for animals, or sails of a ship. It was in fact one of the most widely used item throughout Ancient Egypt.<br />Although other textile fibers were used in Pharaonic Egypt, namely, sheep's wool, goat hair and a form of coir, the majority of textiles were made from the plant Linum usitatissimum, flax. Cloth made from this fiber is defined as linen.<br />The research starts with a brief definition of the flax, and then reviews the scenes representing the sowing and the harvesting of its seeds. It also focuses on the way of removing the seeds heads, the preparing of the flax for spinning: retting, beating and scutching. After that, it deals with transforming flax into orderly lengths, and rolling it into balls or coils.<br />The researcher as well studies the Ancient Egyptian spinning techniques: grasped spindle, support spindle and drop spinning; the different types of weaving: tabby weaves, basket weaves, tapestry weaves and warps-patterned weave and the types of looms that were in use in Egypt, namely, the horizontal and vertical looms. https://jguaa.journals.ekb.eg/article_3087_b97ae56f7bc490c84879a457e8a9ba0a.pdfالاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-982215120140201Ostrich Egg and its Symbolic Meaning in the Ancient Egyptian Monastery ChurchesOstrich Egg and its Symbolic Meaning in the Ancient Egyptian Monastery Churches2341308810.21608/jguaa.2014.3088ARSara El Sayed KitatLecturer in the Tour Guiding Department-Faculty of Tourism and Hotels Alexandria University"(Egypt)Journal Article20170508The Historical Origin of Ostrich Eggs in Ancient Egypt: <br />Ostrich eggs have been known as a dietary supplement which contains a valuable amount of protein. This huge egg weights up to two kilograms and has a capacity of one liter or even more. The size of this kind of eggs equals the size of two dozen of hen’s eggs. The ostrich egg measures about fifteen by thirteen cm. The thickness of its layer is about two mm. <br /> Concerning the color of its smooth layer; it varies from tan to ivory. The Greek philosopher Aristotle described the ostrich to be the bird who lays the largest number of eggs.The Historical Origin of Ostrich Eggs in Ancient Egypt:<br />Ostrich eggs have been known as a dietary supplement which contains a valuable amount of protein. This huge egg weights up to two kilograms and has a capacity of one liter or even more. The size of this kind of eggs equals the size of two dozen of hen’s eggs. The ostrich egg measures about fifteen by thirteen cm. The thickness of its layer is about two mm.<br /> Concerning the color of its smooth layer; it varies from tan to ivory. The Greek philosopher Aristotle described the ostrich to be the bird who lays the largest number of eggs.https://jguaa.journals.ekb.eg/article_3088_2896b3b73097d1bd92a006489b7f4da6.pdf