الاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-98229120081201The legacy of residential architecture in the Arabian Peninsula and his role in the residential houses in Fustat, Egyptموروث العمارة السکنية بالجزيرة العربية ودوره فى عمارة الدور السکنية بفسطاط مصر138260010.21608/jguaa.2000.2600ARجمال عبد الرحيم إبراهيم حسنکلية الاثار – جامعة القاهرة (مصر)Journal Article20170427: The architecture of the Islamic house or house in the Arabian Peninsula and Egypt in its early ages.has been covered by many specialized studies However, this study will clarify and highlight the most important architectural and artistic elements that make up some houses in the Arabian Peninsula and compare them Similar to those in Fustat, Egypt, showing the architectural heritage in it according to the surrounding circumstances, the most important of which are religious, social and economic and natural influences .Since the dawn of history, the lands of the Arabian Peninsula have been designated as an intermediate geographical location between Centers of civilizations throughout the ages (Fig1), which led to the contact of the indigenous peoples neighboring civilizations, and this was reflected in the architectural style of their homes, east , west and south, which shows the trends of cultural exchange with the outside world, especially Egypt.عمارة المنزل أو الدار الإسلامي بالجزيرة العربية ومصر في عصورها المبكرة، تناولته كثير من الدراسات المتخصصة، إلا أن هذه الدراسة ستقوم بتوضيح وإبراز أهم العناصر المعمارية والفنية المكونة لبعض منازل الجزيرة العربية ومقارنتها بمثيلتها بتلك الموجودة في فسطاط مصر، وإظهار الموروث المعماري فيها وفق الظروف المحيطة بها والتي من أهمها التأثيرات الدينية والاجتماعية والإقتصادية والطبيعية فمنذ فجر التاريخ اختصت أراضي الجزيرة العربية بموقع جغرافي وسيط بين مراكز الحضارات على مر العصور(شكل ،)١ مما أدى إلى اتصال السكان الأصليين بالحضارات المجاورة، وانعكس ذلك على النمط المعماري لمساكنهم شرقاً وغرباً وجنوباً، مما يبين اتجاهات التبادل الحضاري مع العالم الخارجي ونخص من أقطار هذا العالم مصرالاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-98229120081201Hunting games and dueling animals on different materials in ancient Moroccoالعاب الصيد ومبارزة الحيوانات المجسدة على مواد مختلفة فى المغرب القديم3954260310.21608/jguaa.2000.2603ARرضا بن علالالمدرسة العليا للأساتذة فى الآداب والعلوم الإنسانية -الجزائرJournal Article20170427In ancient Morocco, social manifestations of entertainment, hunting, sports, and animal dueling spread, and they are the manifestations of their society’s body in the form of pictures and drawings that they executed in many ways on materials of different nature, such as rock paintings, mosaics, pottery, and wall drawings, and their hero was man. And the animal and its wilderness theater, stadiums and stands, and the Moroccan environment was available on different types of animals, in large numbers, were used as commercial materials for exchange, buying, selling, and gifting. Animal resources in the western Mediterranean. Therefore, we will search for an attempt to introduce hunting games in ancient Morocco during the Roman occupation through our study of scenes of models of mosaic paintings, pottery and bathroom wall drawings spread across the provinces of Roman Morocco, to finally conclude the most important results that the wide spread of hunting games in North Africa is caused by the knowledge of the people of the region, they have been accustomed to this type of entertainment since the Neolithic era, at least.انتشرت فـي المغرب القديم مظاهر اجتماعية للتسلية و ممارسة الصيد و الرياضة و مبارزة الحيوانات، و هي مظاهر جسمها المجتمع على شكل صور و رسوم نفّذها بأساليب عديدة على مواد مختلفة في طبيعتها، كالرسوم الصخرية و الفسيفساء و الفخار و الرسوم الجدارية، و كان بطلها الإنسان و الحيوان و مسرحها البراري و الملاعب و المدرجات، و كانت البيئة المغربية تتوفر على أنواع مختلفة من الحيوانات و بأعداد كثيفة استخدمت كمادة تجارية للتبادل بالبيع و الشراء و الإهداء، و قد سعى الرومان قبل احتلالهم لبلاد المغرب و بعده إلى استيراد الحيوانات المتوحشة من شمال إفريقيا بغرض استخدامها في عروض الصيد ( Venatio ،( منذ أن وطأت أقدام جنودهم المنطقة بعد القضاء على احتكار القرطاجيين لتجارة الموارد الطبيعية و الحيوانية في غربي البحر المتوسط. لذا سنجتهد في بحثنا على محاولة التعريف بألعاب الصيد في المغرب القديم إبان الاحتلال الروماني من خلال دراستنا مشاهد نماذج من لوحات الفسيفساء و الفخار و رسومات جدران الحمامات المنتشرة عبر مقاطعات المغرب الروماني، لنخلص في الأخير إلى نتائج أهمها كون الانتشار الواسع لألعاب الصيد في شمال إفريقيا سببه معرفة أهالي المنطقة من قبل لهذا النوع من الترفيه الذي تعودوا عليه منذ العصر الحجري الحديث على أقلّ تقديرالاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-98229120081201Endowment of Sheikh Muhammad Al-Masiri in Alexandria1243 AH - 1827 AD-Archaeological and documentary studyوقف الشيخ محمد المسيرى بمدينة الأسکندرية 1243هـ - 1827مـ دراسة آثرية وثائقية5579260510.21608/jguaa.2008.2605ARسحر محمد القطرىقسم الآثار الإسلامية – کلية الأداب – جامعة طنطا(مصر)Journal Article20170427The architectural monument expresses itself if it is standing and in good condition, but there are scattered antiquities whose importance does not differ from the existing antiquities because they are an integral part of the security of the architectural cultural heritage of Islamic cities. Here comes the role of documents that give us an accurate and detailed picture of all the landmarks cultural, urban and archaeological of these cities. Thus, we can re-study the urban features of the cities in previous periods, where the demolition of many neighborhoods and archaeological monuments took place. The importance of the documents comes due to the fact that they are official papers that include thousands of issues, such as the most important things owned by cities about their social, economic, political and urban history. These official papers vary between letters, publications, financial regulations, fatwas, political treaties, covenants, arguments, judicial rulings, and others.الملخص :الأثر المعمارى يعبر عن نفسه إذا كان قائماً وبحالة جيدة ولكن هنـاك آثـار مندثرة لا تقل فى أهميتها عن الآثار القائمة لأنها جزء لا يتجزأ من التراث الحضارى المعمارى للمدن الإسلامية. وهنا تأتى دور الوثائق الذى يعطينا صورة دقيقة ومفصلة عن سائر المعـالم<br /> الحضارية والعمرانية والأثرية لهذه المدن . وبذلك نستطيع أن نعيـد رسـم الملامـح العمرانية للمدن فى فترات سابقة حيث جرت أعمال هدم للعديد من الأحياء والمعـالم الأثرية. وتأتى أهمية الوثائق نظراً لكونها أوراق رسمية تشمل آلاف القضايا تمثل أهم ما تملكه المدن حول تاريخها الاجتماعى والاقتصادى والسياسى والعمرانى . وتتنـوع هذه الأوراق الرسمية ما بين رسائل ومنشورات ونظم مالية وفتاوي ومعاهدات سياسية وعهود توليه وحجج وقفيه وأحكام قضائية وغيرهاالاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-98229120081201Icons of St. Porphyrios Church in Gaza, an artistic archaeological studyأيقونات کنيسة القديس برفيريوس بغزة دراسة آثرية فنية80114260810.21608/jguaa.2008.2608ARعاطف عبد الدايم عبد الحىکلية الاثار- جامعة الفيوم(مصر)Journal Article20170427 A few years ago, I was visiting Gaza City I visited the (olive) Zaytoun neighborhood <br />(Figure B1) This city is located in the Gaza Strip. in Palestine (fig. 2, 3) (Where in this neighborhood there is the oldest, we were the head of the city of Gaza, which is the Church of St <br />Porphyrios. This church is now adjacent to the Kateb al-Wilayah Mosque (Plate No. 1 <br />(On Ras al-Tala’a Street, this church was dedicated to the adherents of the Roman sect.منذ سنوات قليلة كنت فى زيارة لمدينة غزة وقد زرت حى الزيتـون هذه المـدينة التى تقع ض ـمن قطاع غزة بفلسطين حيث يوجد فى هذا الحى أق دم كنا ئس مدينة غزة وهى كنيسة القـديسبرفيـريوس وهـذه الكـنيسة تجـاور الآن مسـجد كاتب ال ـولاية لوحـة رقم1 بشارع رأس الطالـع وقد خصصـت هذه الكـنيسة لأتبـاع مـذهب الـــروم الأرثـوذكس.الاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-98229120081201Ulil salt mineral and its exploitation in the Medieval eraمعدن ملح أوليل واستغلاله فى العصر الوسيط115132261010.21608/jguaa.2008.2610ARمحمد بن عميرةقسم التاريخ – جامعة الجزائر (الجزائر)Journal Article20170427Ulil is one of the most famous salt pans located in the Sanhaja desert, that is, the western part from the Sahara in the medieval era, and Ibn Hawqal (4 BC / 10 AD) identifies its location at a distance of one month from the city of Oghost, and a month and a half from the city of Sijilmasa
تعتبر أوليل من أشهر الملاحات الواقعة بصحراء صنهاجة،أي الجزء الغربي من الصحراء الكبرى في العصر الوسيط،ويحدد ابن حوقل( ٤ق هـ/١٠ م ) موقعهاعلى مسافة شهر واحد من مدينة أَودغُست،وشهر ونصف شهر من مدينة سجلماسة ويفيد أبو عبيد البكري( ٥ق هـ/ )م١١ أن أوليل التي يحمل منها الملح،إلى ما جاورها، ليست جزيرة وإنما تقع قرب جزيرة تسمى"أيوني " يمكن الوصول إليها عن طريق الأقدام،عند الجزر(جزر مياه المحيط الأطلسي ،) ولا يمكن ذلك، عند المد ،وهي مرسى من المراسي،بينها وبين نول(نول لمطة) مسافة شهرين على ساحل البحرالاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-98229120081201New Islamic antiquities from Al-Hattaba area and Bab Al-Wazir cemetery in Cairoآثار إسلامية جديدة من منطقة الحطابة وجبانة باب الوزير بالقاهرة133160261510.21608/jguaa.2000.2615ARمحمد أبو العمايمالمعهد الفرنسى للآثار الشرقية بالقاهرة (مصر)محمد على عبد الحفيظقسم التاريخ والحضارة – کلية اللغة العربية –جامعة الأزهر(مصر)Journal Article20170427This research aims to unveil a new group of Islamic monuments that we discovered in the Al-Hataba area and the Bab Al-Wazir cemetery in Cairo, and this collection is not registered in the list of Islamic monuments in Cairo, as it was not dealt with by any of the researchers before. In order to complete this study, we made a great effort in order to reach the locations of these monuments by looking at a group of old maps, then the second stage was an attempt to identify the origin of these structures and to reach the history or at least the era in which they were built.يهدف هذا البحث إلى إماطة اللثام عن مجموعة جديدة من الآثار الإسلامية التى قمنـا باكتشافها بمنطقة الحطابة وجبانة باب الوزير بالقاهرة ، وهـذه المجموعـة ليـست مسجلة ضمن قائمة الآثار الإسلامية بالقاهرة ، كما لم يتناولها أى من الباحثين من قبل . وقد قمنا فى سبيل انجاز هذه الدراسة بجهد كبير فى سبيل التوصل إلى مواقـع هـذه الآثار من خلال الإطلاع على مجموعة من الخرائط القديمة ، ثم كانت المرحلة الثانية وهى محاولة التعرف على منشيئ هذه العمائر والتوصل إلى التاريخ أو علـى الأقـل العصر الذى بنيت فيه .وقبل الخوض فى التعريف بتلك الآثار موضوع الدراسة يجدر بنا فى البدايـة أن نعطى لمحة سريعة عن هاتين المنطقتين اللتين تضمان هذه المجموعة من الآثارالاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-98229120081201Islamic religious monuments in the cemetery of the village of Bani Hamilالآثار الإسلامية الدينية فى جبانة قرية بنى حميل161264262010.21608/jguaa.2000.2620ARمحمد هاشم ابو طربوشکلية الاداب – جامعة المنصورة(مصر)Journal Article20170427: The village of Bani Hamil (1), is one of the villages belonging to the center of Al Balina - currently in Sohag Governorate in Upper Egypt. It is located southwest of the city of Al Balina (2) (Map No. 1). The local unit of the village of Bani Hamil is the end of the administrative borders of Sohag Governorate from the south, after which the villages of the Abu Tisht Center in Qena Governorate begin. The Islamic cemetery of the village of Bani Hamil is one of the wide cemeteries attached to the villages of the governorate, and perhaps even the villages of Upper Egypt in general, which reminds us of other Islamic cemeteries that may be older than them in construction (such as the cemeteries of Aswan and Bahnasa( .
قرية بني حميل، هي إحدى القرى التابعة لمركز البلينا- حاليا بمحافظة سوهاج بصعيد مصر الأعلى، وتقع جنوب غرب مدينة البلينا ، وتعتبر الوحدة المحلية لقرية بني حميل هي نهاية الحدود الإدارية لمحافظة سوهاج من جهة الجنوب ، حيث تبدأ من بعدها قرى مركز أبو تشت بمحافظة قنا. هذا وتعد الجبانة الإسلامية لقرية بني حميل من الجبانات الواسعة الملحقة بقرى المحافظة بل وربما قرى صعيد مصر بشكل عام ، والتي تذكرنا بجبانات إسلامية أخرى ربما أقدم منها في الإنشاء ( كجبانتي أسوان والبهنسا )الاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-98229120081201Mausoleum domes in Zawiah of the dead in Minya (archaeological and architectural study)القباب الضريحية بزاوية الأموات بالمنيا (دراسة آثرية معمارية )265303262110.21608/jguaa.2008.2621ARمحمود أحمد درويشقسم الآثار الإسلامية – کلية الأداب – جامعة المنيا(مصر)Journal Article20170427Zawiyat al-Amwat (the dead zawiat) is located on the eastern bank of the Nile near the city of Minya, at a distance of seven kilometers to the south (Map 1).It includes a cemetery that lies between the urban area to the west and the Eastern Mountain (Plate 1-2), which includes an infinite number of mausoleum domes dating back to Islamic era similar to the Islamic cemetery in Aswan and Bahnasaالملخص:تقع زاوية الأموات على الضفة الشرقية للنيل بالقرب من مدينة المنيا وعلى مسافة سبعة كيلو مترات جنوبا ، وتضم جبانة تنحصر بين المنطقة العمرانية غربا والجبل الشرقي ، تشمل عددا لا حصر له من القباب الضريحية التي ترجع إلى العصر الإسلامي ، وذلك على غرار الجبانة الإسلامية بأسوان والبهنسا.الاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-98229120081201Sacred plants in the ancient Yemeni civilizationالنباتات المقدسة فى الحضارة اليمنية القديمة304336262210.21608/jguaa.2008.2622ARمنير عبد الجليل العريقىجامعة اب- اليمنJournal Article20170427Plants are very important to man since he was created by God Almighty, where they have been associated with a back relationship, 25, 25, 10+, and man depended mainly for his food, and it was the most important sources in this aspect, in addition to an idea of the manufacture of his clothes and the construction of his dwelling, And he formed his household tools, tools of daily use, and weapons that were important for defending himself, The importance of plants for humans has evolved with the development of civilization, and the defense emitters have increased their usefulness, in addition to the idea in rituals that suffice them to bring them closer and to satisfy the deities that sanctify them.للنباتات بالغة الأهمية عند الإنسان منذ أن خلقه االله سبحانه وتعالى حيث ارتبطا بعلاقة وظهر عليها الإنسان في طعامه بشكل رئيس وكانت أهم المصادر في هذا الجانب ، بالإضافة إلى لفكرة في صناعة ملبسه وبناء مسكنه ،وشكل منها أدواته المنزلية والأدوات ذات الاستخدام اليومي والأسلحة التي كانت مهمة الدفاع عن نفسه ، وقد تطورت أهمية النباتات عند الإنسان بتطوره الحضاري ، وباعثات الدفاع زادت فائدتها ، بالإضافة إلى لفكرة في الطقوس والشعائر التي تكتفيها تقرباً وإرضاء للمعبودات التي قدسه.الاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-98229120081201Analytical study of some of the scenes inscribed on the eastern wallIn the second hall of the Temple of Seti I in Abydos (1309 - 1291) AD. BCدراسة تحليلية لبعض المناظر المنقوشة على الجدار الشرقى بالصالة الثانية لمعبد سيتى الأول فى أبيدوس (1309-1291 ق.م )337382262310.21608/jguaa.2000.2623ARناجح عمر علىقسم الآثار الإسلامية – کلية الآثار – جامعة الفيوم(مصر)Journal Article20170427Abydos is considered one of the oldest cultural centers in Upper Egypt, whose evolutionary stages of civilization began perhaps since the end of the Naqada II era., It was known in the ancient Egyptian texts as AbDw, and in Greek it was called "Abydos", which is still known in the Arabic language, as for the name (The Buried Araba)., The word (Araba) may have been derived from the Egyptian word (pr-r3) meaning (temple (and) buried) referring to the Temple of Seti I, which was buried in sand, and currently belongs to Abydos, the center of Al-Balina, which is located on the edge of the Western Desert in Sohag Governorate.تعتبر أبيدوس من أقدم المراكز الحضارية في مصر العليا والتي بدأت مراحلهـا التطورية الحضارية ربما منذ أواخر عصر نقادة الثانية ، وقد عرفت ف ي النـصوص المصرية القديمة باسم AbDw وفي اليونانية أُطلق عليها "أبيدوس" والـذي مـازال يعرف بها في اللغة العربية ، أما عن مسمى (العرابة المدفونة ) فكلمة (عرابة) ربمـا كانت معربة من الكلمة المصرية (pr-r3 (بمعنى (معبد (و) المدفونة) إشارة إلى معبـد سيتي الأول الذي كان مدفوناً بالرمال، وتتبع أبيدوس حالياً مركز البلينا والتي تقع على حافة الصحراء الغربية بمحافظة سوهاج.الاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-98229120081201External influences on the beliefs of Sam'al (Zingerli)التأثيرات الخارجية على معتقدات سام عال ( زنجرلى )383400262410.21608/jguaa.2008.2624ARناصر مکاوىقسم الآثار المصرية – کلية الآثار – جامعة القاهرة (مصر)Journal Article20170427In view of the world of the gods of Sam Aal (Zingerli), the writings that were recorded on the monuments of the kings of Sam'al give some information about those gods, and some of the others come from inscriptions and pictorial scenes that were found in the city of Sam'al / Zingerli, which is considered of great importance, as it depicts a group of symbols of some of the gods that were worshiped in Sam'al.الملخص:بالنظر إلى عالم آلهة سام عال (زنجرلى) فإن الكتابات التى سجلت على آثار ملـوك سام عال تعطى بعض المعلومات عن تلك الآلهة والبعض الآخر يأتى مـن النقـوش والمناظر المصورة التى عثر عليها بمدينة سام عال /زنجرلى والتي تعتبر ذات أهميـة<br /> كبيرة حيث تصور مجموعة من رموز بعض الآلهة التي عبدت في سام عال .الاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-98229120081201The old city of Tripoli after the war: current projects for its rehabilitation and restoration of its monumentsمدينة طرابلس القديمة بعد الحرب المشاريع القائمة لتأهيلها وترميم آثارها401409262510.21608/jguaa.2008.2625ARخالد عمر تدمرىمهندس معمارى - ماجستير فى الترميم - دکتوراه فى التخطيط والحفاظ المدنى ، أستاذ محاضر فى معهد العمارة والفنون الجميلة بالجامعات اللبنانية ، عضو مجلس بلدية طرابلس - رئيس لجنة الآثار والتراث(ليبيا)Journal Article20170427Architectural preservation acquires an essential site for communication between the past, the present and the future and the permanence of the legacy of civilizations, because it is the result of the accumulation of human and space interaction through time, Whether this interaction is an abstract symbolic relationship imposed by the features and characteristics of the place, or practices and activities that were embraced by the site and were a theater for them, and they became part of its personality or the feature of urban civilization added to it through generations.
يكتسب الحفاظ المعماري موقعاً أساسياً للتواصل بين الماضي والحاضر والمستقبل وديمومة إرث الحضارات، لأنه حصيلة تراكم تفاعل الإنسان والمكان عبر الزمان، سواء كان هذا التفاعل علاقة رمزية تجريدية تفرضها ملامح وخصائص المكان، أو ممارسات ونشاطات احتضنها الموضع وكان مسرحاً لها فأصبحت جزءاً من شخصيته، أو سمة الحضارة العمرانية المضافة إليه خلال الأجيال.الاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-98229120081201Two Funerary Stelaes in Cairo MuseumTwo Funerary Stelae in Cairo Museum111262610.21608/jguaa.2000.2626ARNehad Kamal EldeenFaculty of Arts Mansoura University(Egypt)Journal Article20170427 This research is dealing with two funerary stelae preserved in the Egyptian Museum in Cairo (CG 1626-1649). They date back to the intermediate period between the Old and Middle Kingdoms. The stelaes are mostly in good conditionThis research is dealing with two funerary stelae preserved in the Egyptian Museum in Cairo (CG 1626-1649). They belong to the period intermediate between the Old and Middle Kingdoms. The stelae are mostly in good condition.<br />