الاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-982220120190101Coins King of Hijaz Sharif Hussain bin Ali 1334 AH / 1916 AD - 1343 H / 1923 ADنقود ملک الحجاز الشريف الحسين بن علي 1334هـ/1916م - 1343هـ/1923م1491613610.21608/jguaa.2018.4203.1026ARأحمد محمد يوسفجامعة القاهرة - کلية الاثار - قسم الاثار الإسلامية(مصر)Journal Article20180715<strong>:</strong> Sharif al-Husayn ibn Ali (1334 AH / 1916 AH - 1343 AH / 1925 AD) is one of the most influential figures in the history of the Arabs in the modern era. He is associated with the renaissance of the Arabian Peninsula in the political, administrative, military, economic and social aspects. <br /> The research deals with the coins of Al-Sharif Bin Ali, and the establishment of the first mint Hashemite Arab coins in Makkah. <br />The coins can be divided into several sections in Al-Sharif Al-Hussein, in which I will deal with the money circulating in the Hijaz during the period of Al-Sharif Al Hussein, including foreign currency, Ottoman and Egyptian, in addition to studying the money that was minted by Sharif Hussein in his rare name and titles and analysis. <br /> And will vary between the gold and silver and copper, and I will address the study of these coins impact of money on the political and economic aspects, and I will conclude the study to study the monetary values of the coins of Sharif Hussein bin Ali. <br />The research was based on a collection of important historical and historical documents and documents for the minting of coins. The most important of these are the documents of the Arabian Peninsula in the British Archives, the Qibla and the Al-Falah newspaper.يعد الشريف الحسين بن علي (1334هـ/1916م – 1343هـ/1925م) واحد من أهم الشخصيات المؤثرة في تاريخ العرب في العصر الحديث، وأحد الذين نادوا إلى نهضة الجزيرة العربية في النواحي السياسية والإدارية والعسکرية والاقتصادية والاجتماعية وغيرها.<br /> وفى هذا البحث سوف نتناول نقود الشريف الحسين بن علي، الذي تکتسب أهمية کبيرة لکونها أول نقود لدولة عربية مستقلة في بلاد الحجاز، بالإضافة إلى إنشاء أول دار لضرب النقود العربية الهاشمية بمکة المکرمة، والتي تميزت بأقسامها الفنية والإدارية، حيث ضربت النقود الذهبية والفضية والنحاسية باسم الشريف الحسين.<br />ويمکن تقسيم النقود في الشريف الحسين إلى عدة أقسام، سوف أتناول فيها النقود المتداولة في الحجاز خلال فترة الشريف الحسين، ومنها النقود الأجنبية والعثمانية والمصرية، بالإضافة إلى دراسة وافية عن طرز النقود التي قام بسکها الشريف الحسين باسمه وألقابه النادرة وتحليلها.<br /> وتنوعت ما بين النقود الذهبية والفضية والنحاسية، وسوف أتناول دراسة هذه النقود التي کان لها تأثير کبير في النواحي السياسية والاقتصادية على الساحة الداخلية والخارجية، بالإضافة إلى دراسة أقسام دار ضرب النقود العربية الهاشمية التي أنشأها الشريف الحسين بن علي في مکة المکرمة لسک نقوده، وسوف أختتم البحث بدراسة القيم النقدية لنقود الشريف الحسين بن علي.<br />وقد اعتمدت في البحث على مجموعة من المصادر والوثائق التاريخية الهامة المعاصرة لسک النقود، ولعل من أهمها وثائق الجزيرة العربية في الأرشيف البريطاني، وصحيفتا القبلة والفلاح اللتان کانتا لسان الحکومة العربية الهاشمية، حيث نُشؤ بها کافة البيانات الخاصة بنقود الشريف الحسين بن علي، وفي هذا البحث سنلقي الضوء بمزيد من التفصيل- إن شاء الله-.<br /> Sharif al-Husayn ibn Ali (1334 AH / 1916 AH - 1343 AH / 1925 AD) is one of the most influential figures in the history of the Arabs in the modern era. He is associated with the renaissance of the Arabian Peninsula in the political, administrative, military, economic and social aspects.<br /> The research deals with the coins of Al-Sharif Bin Ali, and the establishment of the first mint Hashemite Arab coins in Makkah.<br /> The coins can be divided into several sections in Al-Sharif Al-Hussein, in which I will deal with the money circulating in the Hijaz during the period of Al-Sharif Al Hussein, including foreign currency, Ottoman and Egyptian, in addition to studying the money that was minted by Sharif Hussein in his rare name and titles and analysis.<br /> And will vary between the gold and silver and copper, and I will address the study of these coins impact of money on the political and economic aspects, and I will conclude the study to study the monetary values of the coins of Sharif Hussein bin Ali.<br /> The research was based on a collection of important historical and historical documents and documents for the minting of coins. The most important of these are the documents of the Arabian Peninsula in the British Archives, the Qibla and the Al-Falah newspaper.الاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-982220120190101Economic importance of groundwater wells in ancient Egyptالأهمية الاقتصادية لآبار المياه الجوفيَّة فى مصر القديمة50822351110.21608/jguaa.2019.5651.1031ARإسلام إبراهيم عامر محمدقسم الآثار بکلية الآداب الوادى الجديد جامعة اسيوط (مصر)Journal Article20181014Groundwater (springs - wells) is a source of fresh water in ancient Egypt. It is the water found in the rocky layers of the ground. It is extracted naturally by means of springs or artificially by drilling wells. Its importance is evident in places where water sources are depleted, such as deserts surrounding the Nile and its oases. The paper aims at clarifying the economic importance of the groundwater derived from the drilling of wells and the extent of the ancient Egyptian's exploitation of wells. It also points out how groundwater wells are managed and the responsible officials and those who maintain them. Moreover, it shows the roles of wells in life and economic aspects represented in supplying water to cities and irrigating agricultural land and securing Caravans ' roads and mining missions.<br />تُعَدُّ المياه الجوفيَّة (الينابيع – الآبار) مصدر من مصادر المياه العذبة فى مِصر القديمة، وهى المياه التى توجد فى طبقات الأرض الصخريَّة، وتخرج بطريقة طبيعيَّة عن طريق اليبانيع والعيون، أو بطريقة صناعيَّة عن طريق حفر الآبار. ويتّضح أهميتها فى الأماکن التي تنضب فيها مصادر المياه؛ مثل: الصحارى المحيطة بمجرى النيل وما فيها من واحات. ويهدف البحث إلى توضيح الأهمية الاقتصادية للمياه الجوفيَّة النَّاتجة عن حفر الآبار، ومدى استغلال المصرى القديم لتلک الآبار، وکيفية إدارتها والموظفين المسؤولين، والقائمين عليها ، على الرغم من غياب الوظائف المتعلِّقَة بالأشراف، والتَّفتيش على الآبار يرجع إلى أنَّ هذه الوظائف وظائف إداريَّة قليلة الشَّأن تقلدها موظفون صغار الشأن؛ أدى ذلک إلى عدم ذکرها في النّصوص المتعلِّقة بالإدارة في مصر القديمة. کما يهدف البحث إلى وإظهار أدوراها الحياتية والاقتصادية المتمثِّلة فى إمداد المياه للمدن، ورى الأراضى الزراعية، وتأمين طرق القوافل وبعثات التعدين.حيث يوضح البحث مدى الاهتمام السياسيّ والإداريّ القويّ بحفر تلک الآبار لتأمين، وإمداد طرق القوافل وبعثات التَّعدين بالمياه.الاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-982220120190101The artist Ali Quli Baik "Jabadar" and his artistic lifeالفنان علي قلي بيک الجبادار ومسيرته الفنية831072857010.21608/jguaa.2019.8028.1042ARإیمان محمد العابدمدير ادارة التوثيق الأثري ـ منطقة أثار وسط القاهرة ـ وزارة الاثار (مصر)Journal Article20190206This research aims to identify closely the Character of the court artist "AliqaliGbadar", following his career, that he was one of the deputies of the art of painting in the Safavid court during the reign of Shah Abbas II (1052 AH / 1642 AD-1077 AH / 1666 AD), and his artistic reputation among the stars of that important period of art for being one of the artists who adopted the Western artistic trend in their works , Such as: Muhammad Zaman, Sheikh Abbasi, and others. He took advantage of paintings and pictures by some of the most important Dutch artists of the time: Philip Angel, Lucar, Rumian, Yan Duhart, and other Indian landscape painters such as Govardhan. In addition, he gained a lot from the European prints, this is the reason for the fame of his artistic style<br /> Aliqli was a head of painters, as well as a "Gbadar" in the Safavid court.يهدف هذا البحث إلى التعرف عن قرب عن شخص الفنان البلاطي القدير "عليقلي جبادار" ، وتتبع مسيرته الفنية ، وهو الذي لمع اسم کأحد نوابغ فن الرسم في البلاط الصفوي خلال عهد الشاه عباس الثاني (1052هـ/ 1642م –1077هـ/ 1666م) ، وذاع صيته من بين نجوم تلک الفترة الفنية الهامة لکونه واحداً من الفنانين الذين تبنوا الاتجاه الفني الغربي في أعمالهم ، أمثال : محمد زمان ، شيخ عباسي ، وغيرهم . فقد استفاد من اللوحات والصور التي قام برسمها عدد من أهم الفنانين الهولنديين آنذاک مثل: فيليب انجل Philips Angel ، لوکارـ أوـ لوکهورست Lockhorst Hendrinck Boudewij ، روميانRomeyn ، جان دي هارتJan De Hart وغيرهم ، وقام بتقليد رسامي المناظر الطبيعية الهنود ، مثل گواردهان Govardhan ، کما استفاد کثيراً من صور المطبوعات الأوروبية ما کان سبباً في شهرة أسلوبه الفني. وکان"عليقلي" قد شغل منصب رئيس المصورين "نقاش باشي" ، بالإضافة إلى کونه"جباداراً" في البلاط الصفوي وکانت له العديد من الإسهامات الفنية الجديرة بالدراسة.الاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-982220120190101" A field report on Water and Irrigation Engineering touât And Gourera region (Algeria)تقرير ميداني حول هندسة المياه والري باقليم توات وقورارة(الجزائر) "الفقارة أنموذجا"1081262602210.21608/jguaa.2019.4544.1033ARجمال عناقأستاذ محاضر – أ- بقسم علم الاجتماع کلية العلوم الانسانية والاجتماعية جامعة العربی التبسی – تبسة- (الجزائر )Journal Article20181024Al though water is certainly scarce on the surface of the desert it can be found at the subterranean level. Humans, thousands of years ago, came up with an ingenious system that ensured water for their settlements and for irrigation of their agricultural lands and oases. The oases, these islands of vegetation in the middle of the desert are not natural, as thought by many, but entirely artificial systems of vegetation. They are the result of hard work and the practical application of techniques suited to the harsh environment; the product of knowledge and skill passed on from generation to generation and from culture to culture.
Obviously, the survival of an oasis depends entirely on water. <strong>The </strong><strong>foggara</strong> system for managing scarce underground water resources in the desert is examined in this case study as a characteristic example of traditional wisdom that has survived for millennia.
This case study is of particular importance. <strong>Foggaras</strong> are threatened today on one hand by the increasing demands of population growth, and on the other hand, by the popularity of new water extraction technologies, especially electric pumps that exhaust underground water resources and render the foggaras useless. Perhaps the challenge in this case is how to make best use of cotemporary science and technology in water management, while taking into account the traditional foggara<span style="text-decoration: underline;">.</span><br />يحاول هذا البحث إلقاء الضوء على احد النماذج المائية التقليدية الرائعة وهو نموذج الفقارة المرتبطة بها اليا حياة واحات الصحراء، التي نتجت عن عمل شاق وعن تطبيق عملي لتقنيات ملائمة لبيئة قاسية ابتدعتها معرفة ومهارات انتقلت من جيل إلى جيل ومن ثقافة إلى أخرى، ويتضح أن بقاء هذه الواحات يعتمد اعتمادا کليا على المياه. لذا جاء بحثنا هذا ليتعرض بالدراسة لحالة الفقارة (foggara)کنظام لإدارة الموارد الشحيحة للمياه الجوفية في الصحراء الجزائرية. <br /><br />الاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-982220120190101Conservation and Preservation of archaeological sites at risk using Safe Re-burial systems(Backfilling)حفظ وصيانة المواقع الاثرية المعرضة للمخاطر باستخدام أنظمة إعادة الدفن الآمن (الردم التدعيمى)1271602588110.21608/jguaa.2019.6445.1035ARرجب أبو الحسن محمدقسم ترميم وصيانة الاثار – كلية الاثار والإرشاد السياحي جامعة مصر للعلوم والتكنولوجيا (مصر)Journal Article20181211The Re-burial of archaeological sites in a safe manner is important and necessary for its conservation for the future generations from factors of damage, especially human factors (thefts-urban extension - agricultural and tourism projects - conflicts and wars - environmental pollution) , natural factors (wind - rain - changes in temperature - humidity) ,biological factors (fungi -insects - rodents - animals) and natural disasters (Earthquakes-torrents - volcanoes). The re-burial of the archaeological sites such as (brick buildings - mosaics - murals - stone buildings) in a safe manner (Backfilling) after studying, recording and restoring them is an important mean for their preservation, whereas they do not find sufficient funding for maintenance, display and a good conservation that suit their condition, size and value as well as ensuring their safety and stability , The "backfilling" processes must be carried out in scientific ways involving all relevant disciplines, in addition to achieving a long term conservation, the study also discusses the effects of the soil and its chemical and physical properties and whether they are suitable for Re-burying and preserving antiquities, more ever it includes the most important materials and modern scientific techniques appropriate for the safe re-burial of archaeological sites, a standard model of safe Re-burial "backfill" will be designed through the study for most of the archeological sitesإن إعادة دفن الآثار بطريقة آمنة تعد مهمة وضرورية للمحافظة عليها للأجيال القادمة من عوامل وقوى التلف المتنوعة وخاصة العوامل البشرية مثل (السرقات - الامتداد العمرانى - المشروعات الزراعية والسياحية - النزاعات والحروب – التلوث البيئى) ، والعوامل الطبيعية (الرياح - الأمطار - التغير المستمر فى درجات الحرارة - الرطوبة) والبيولوجي( الفطريات – الحشرات - القوارض - الحيوانات) والکوارث الطبيعية ( الزلازل - السيول - البراکين ) ، ويعتبر إعادة دفن الآثار بطريقة أمنة (الردم التدعيمى) بعد دراستها وتسجيلها وترميمها وسيلة هامة لحفظ المواقع الأثرية مثل( مبانى الطوب – الفسيفساء – الجداريات – المبانى الحجرية ) التى لا تجد التمويل الکافى لصيانتها وعرضها وحفظها حفظا جيدا يلائم حالتها وحجمها وقيمتها ويضمن لها السلامة والاستمرارية ، وعمليات(الردم التدعيمى) يجب أن تتم بطرق علمية تشارک فيها جميع التخصصات المعنية وتضمن الحفظ الجيد للآثار داخل التربة على المدى الطويل کما تتناول الدراسة تأثير التربة وخصائصها الکيميائية والفيزيائية ومعرفة إذا کانت تصلح لإعادة دفن وحفظ الآثار من عدمه ، کما تحتوى الدراسة على أهم المواد والتقنيات العلمية الحديثة المناسبة لإعادة الدفن الأمن للمواد الأثرية ومن خلال الدراسة سوف يتم تصميم نموذجى معيارى لعمليات إعادة الدفن الآمن يناسب أغلب المواقع الاثرية ويحقق لها السلامة وعدم التلف على المدى البعيدالاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-982220120190101Evolution of time measuring instruments since ancient times until the Ottoman clock towersتطور ألات قياس الوقت منذ أقدم العصور حتى أبراج الساعة العثمانية1611962602110.21608/jguaa.2019.5294.1030ARسهام عبدالله جادمدرس الكتابات والنقوش الأثرية بقسم الآثار- كلية الآداب – جامعة المنيا- جمهورية مصر العربيةJournal Article20181209This study is concerned with the tools and methods of calculating time. As we went back to the earliest times, we found that time was not important for primitive man, and then the modern age began, in which man settled relatively. The Egyptian civilization began to make its own clocks, and then the Greek and Roman civilizations developed various kinds of clocks. Plato invented a water clock and an alarm clock in Athens, and when we came to Islam, Muslims were in dire need of precisely defining the prayers. Hence, the Arabs were able to develop the time machines where the Muslim Philosophers set up a set of religious clocks. (9h / 15m), high towers that were located next to the main mosques in each city, The plan was a huge tower with a square base, and a tower opening to the bottom of the tower leading to the interior. Which includes a wooden ladder Construction of the building began in the Ottoman Empire in the middle of the 10th century AD? The Ottomans built towers in many cities, whether inside Turkey or the countries under their rule. Those towers which I will study and researchتهتم هذه الدراسة بأدوات وطرق حساب الزمن :, فإذ رجعنا إلى عصور التاريخ الأولى نجد أن الوقت لم يکن له أهمية تذکر عند الإنسان البدائي, ومع تطور الحياة وتغيرات الظواهر الطبيعية والمناخية, ثم بدأ العصر الحجري الحديث وفيه استقر الانسان نسبيا، وبدأت نظرة الإنسان للوقت تختلف، ومع العصر البرونزي بدأت الحضارات القديمة الکبرى في النشوء، وطور الإنسان الکتابة, ثم وضعت الحضارة المصرية تقويما خاصا يناسب احتياجاتها, حيث وضع الانسان أول تقويمٍ مصريٍ, وبدأ المصري القديم يصنع ساعاته الخاصة , ثم طوَّرت الحضارات اليونانية والرومانية مُخْتَلَفَ أنواعِ الساعات, فاخترع أفلاطون في أثينا– ساعةٍ مائيَّةٍ ومُنَّبِهٍ مائيٍّ أيضاً، ونصل للعصر القبطي ونجد أنه لم يکن لهم آلات مختلفة عن تلک التي کانت موجودة عند المصريين القدماء , وعندما جاء الإسلام کان المسلمون بأمس الحاجة إلى تحديد مواقيت الصلاة بصوره دقيقة ومن هنا استطاع العرب تطوير الات الوقت حيث شيد الفلکيون المسلمون مجموعة من الساعات الفلکية عالية الدقة لاستخدامها في المساجد والمراصد الفلکية , حتى ظهرت أبراج الساعات في القرن (9ه/15م), عبارة عن أبراج عالية اتخذت موقعها بجوار المساجد الرئيسية في کل مدينة , وکان تخطيطها عبارة عن برج ضخم ذو قاعدة مربعة , وأسفل البرج فتحة باب تؤدي إلي الداخل الذي يشتمل على سلم خشبي يتم عن طريقه الصعود لأعلى البرج حيث توجد الآلة الخاصة بتشغيل الساعة , وقد بدأ تشييد مباني من هذا النوع في الإمبراطورية العثمانية في منتصف القرن (10ه/16م) , وقد قام العثمانيون ببناء أبراج في مدن عديدة سواء داخل ترکيا أو البلاد الخاضعة لحکمهم , وسأتناولها بالدراسة والبحث .الاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-982220120190101The Hanafi Mosque and the Banaja Chamber attached to it"Historical and Cultural Study"مساجد جدة التاريخية مسجد الحنفي ومقصورة باناجه الملحقة به "دراسة تاريخية حضارية"1972352481510.21608/jguaa.2019.7074.1038ARعبد الإله بن عبدالعزيز باناجةأستاذ بجامعة الملك عبدالعزيز ومدير جامعة الطائف السابق (السعودية)Journal Article20190106The history and architecture of the mosques and mosques of the city of Jeddah did not receive sufficient attention, either by historians or by travelers who visited and took notes on its construction and buildings, Especially if we bear in mind the important fact that these mosques, a group of reconstructions and restorations were carried out on them over different periods of time, most of which were not documented accurately, which made research in them difficult and that requires the necessity of studying them in their temporal and spatial framework, and comparing them with their contemporary counterparts. This research is concerned with the study of the Hanafi Mosque and the compartment of its annexed buildings, a “historical and cultural study”, and the statement of the importance of the mosque in the construction of the city of Jeddah throughout the ages, the study and determination of its location, ancient and modern, its original name, the date of its construction, its origin, the most important reconstructions and additions that were made to the mosque throughout the ages.لم يحظ تاريخ وعمارة جوامع ومساجد مدينة جدة بالاهتمام الکاف سواء من قبل المؤرخين، أو من قبل الرحالة الذين زاروا ودونوا ملاحظاتهم عن عمرانها ومبانيها، حتى أن کتابات المؤرخين المحدثين لم تشف غليل الباحثين عن تاريخ وعمارة تلک المباني المهمة، لا سيما إذا ما وضعنا في اعتبارنا حقيقة مهمة وهي أن هذه المساجد، تمت عليها مجموعة من التعميرات والترميمات على فترات زمنية مختلفة لم يوثق أغلبها بشکل دقيق، مما جعل البحث فيها من الأمور الصعبة والتي تتطلب ضرورة دراستها في إطارها الزمني، والمکاني، ومقارنتها بمثيلاتها المعاصرة، والسابقة عليها، للوصول إلى أقرب تصور عن عمارتها، وما کانت عليه وقت إنشائها.<br />ويهتم هذا البحث بدراسة مسجد الحنفي ومقصورة باناجه الملحقة به "دراسة تاريخية حضارية"، وبيان أهمية المسجد في عمران مدينة جدة على مر العصور، ودراسة وتحديد موقعه قديما وحديثاً، وتسميته الأصلية، وتاريخ بنائه، ومنشئه، وأهم التعميرات والاضافات التي تمت على المسجد عبر العصور التاريخية منذ إنشائه وحتى اليوم، وکذلک عمارة المسجد وأهم مکوناته المعمارية ووحداته المعمارية ومنها مصلى الملک عبدالعزيز الملحق به، وکذلک ما يضمه من عناصر فنية، وينفرد البحث بنشر مجموعة من الوثائق العثمانية الخاصة بالمسجد لأول مرة.الاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-982220120190101The City of Madaktu The Second Capital of Elam (693-636 B.C)مدينة ماداکتو : العاصمة الثانية لعيلام (693-636ق.م.)2362752268710.21608/jguaa.2018.5177.1029ARعزة على أحمد جاد اللهمدرس التاريخ القديم – كلية الآداب جامعة كفر الشيخ (مصر)Journal Article20180927The research aims to shed the light on the city of Madaktu, which is the second capital of Elam during the Modern Elam period. Assyrian sources played the main role in this city. The first appearance of its name was associated with King Sennacherib's records and his struggle with the Elamite kings. Ashurbanibal. The research also discussed the opinions about the location of this city, as well as the number of kings who have taken Madaktu as their royal residence. The research was accompanied by a number of results.
- The Madaktu site is identical to the TabaBattak site, to the northwest of Susa.
-The Modern Elam era witnessed the presence of three<sup>·</sup>capitals: Susa Madaktu and Hidalu, and it seems that the multiplicity of these capitals was one of the reasons that accelerated the weakening of the power of the Elamite.
-Madaktu, the northern capital of Elam, was the first line of defense for Susa, which is the heart and center of the Kingdom of Elam.
<br clear="all" />
<br />يهدف البحث إلى إلقاء الضوء على مدينه ماداکتو التي تعد العاصمة الثانية لعيلام خلال فترة العصر العيلامي الحديث ؛حيث لعبت المصادر الأشورية الدور الرئيس فى الحديث عن هذه المدينة،فقد ارتبط الظهور الأول لاسمها بسجلات الملک سنحاريب وصراعه مع الملوک العيلاميين ،ثم جاء ذکرها فى سجلات الملک أشوربانيبال .کما تناول البحث الحديث عن الآراء التي دارت حول موقع هذه المدينة ،وکذا الحديث عن عدد من الملوک الذين اتخذوا ماداکتو مقرًا ملکيًا لهم .و تم تذييل البحث بعدد من النتائج.<br />ماداکتو- موقع ماداکتو- مدينة ماداکتو والملوک العيلاميون- العصر العيلامي الحديث-الملک أشوربانيبال – الملک تيومان .الاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-982220120190101Saray( palace) of Prince Amr Ibrahim in Zamalekسراي الأمير عمرو ابراهيم بالزمالک دراسة آثارية وثائقية في ضوء وثيقة جديدة تُنشر لأول مرة2763121613510.21608/jguaa.2018.4419.1028ARمحمد أحمد عبد الرحمن عنبکلية الآثار - جامعة الفيوم (مصر)Journal Article20180730palace of Prince Amr Ibrahim in Zamalek is considered one of the finest palaces of the beginning of the twentieth century. Prince Amr Ibrahim is one of the most prominent descendants of Mohamed Ali Pasha. He had a great interest in Islamic architecture and art so; His palace came in the Neo-Islamic style with many Moroccan and Andalusian influences. The palace has undergone various historical stages, and finally it has been converted into a museum of Islamic ceramics. This research aims to study this palace in the light of a new document published for the first time. The study deals with an analysis of the architectural style of the palace and its architectural and artistic featuresيُعتبر قصر الأمير عمرو إبراهيم بالزمالک من أروع القصور التي تَرجع للربع الأول من القرن العشرين، والأمير عمرو إبراهيم هو واحد من أبرز أحفاد محمد علي باشا، وکان له اهتمام کبير بالعمارة والفنون الإسلامية؛ لذا جاء قصره على الطراز الإسلامي المُستحدث على الطابع المملوکي وبه تَأثيرات مَغربية وأندلسية کثيرة، واشتمل القصر على العديد من مفردات وعناصر العمارة الإسلامية من أشکال المقرنصات والعقود والقباب والنوافذ وزخارف الأرابيسک والأطباق النجمية وبلاطات القيشاني، والکتابات العربية التي استخدمت بکثرة على جدران القصر من الداخل والخارج.وقد مرّ القصر بمراحل تَاريخية مختلفة الإ أن تَم تَحويله متحفاً للخزف الإسلامي، ويَهدف هذا البحث لدراسة القصر في ضوء وثيقة جديدة تُنشر لأول مرة، وهي وثيقة بيع وتثمين للقصر حيث عرض الأمير عمرو هذا القصر للبيع وکان المشتري له دائرة عمه الأمير أحمد سيف الدين، وتَتناول الدراسة إشکالية تاريخ إنشاء القصر وسبب اختيار حي الزمالک الارستقراطي موقعاً لإنشاء القصر وانعکاس ذلک على طراز القصر وأثر المجاورة المکانية على شکل القصر وتخطيطه ، وأخيراً وصف وتَحليل للطراز المعماري والفني للقصر والمُميزات المِعمارية والفنية له.الاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-982220120190101“Artistic links between Arabia and Egypt in the Hellenistic eraبلغراي في ضوء المکتشفات الجديدة بحرم جامعة عمر المختار .3133302481610.21608/jguaa.2019.6304.1034ARمفتاح عثمان عبدربهأستاذ الاثار الكلاسيكية المشارك جامعة عمر المختار (ليبيا)صالح رجب العقاب•• استاذ الاثار الكلاسيكية المحاضر. جامعة عمر المختار قام بكاتبة التقرير المبدئي للأعمال الميدانية المقدم لمصلحة الاثار الليبية. (ليبيا)محمد التواتي ابوشاأستاذ الاثار الكلاسيكية المحاضر . جامعة عمر المختار (ليبيا)فوزي عبدالسلام العريضباحث اثار بمصلحة الاثار الليبية (ليبيا)عبدالكريم صالح ابوغزالةباحث اثار بمصلحة الاثار الليبية (ليبيا)Journal Article20181121<strong>: </strong>The main "Caravan Kingdoms" of Ancient Arabia, which were established on the famous Trade-Rout since the end of the 2<span style="text-decoration: underline;"><sup>nd</sup></span>Millennium B.C. have played an important role in the global & regional exchange activities in different ways, they exported their valuable products, and imported simultaneously all new trends of artistic materials & artifacts, involved with cultural effects and influences.
By giving & taking concept gained this distinguished geographical area some post of co-operative & effective role especially during the Hellenistic era, when all features of the universal civilizations gathered together in the region of the Ancient Near East. But in spite of the fact, that some of the ancient Saudi Arabian territories were deeply influenced by those imported waves, they expressed definite local characteristics in many sorts of Masonry, so as fine and applied Arts. نتيجة لأعمال الحفر التي قامت بها الشرکة الترکية لغرض انشاء مبنى اضافي بجانب المکتبة المرکزية لجامعة عمر المختار اکتشف موقع اثري على عمق متر ، رغم تدمير الآلات لسقف المبنى وکلف فريق من قسم الاثار بکلية الآداب و مصلحة الاثار بالتنقيب في الموقع و تقديم تقرير علمي مفصل . تبين من خلال الحفري ات التي استمرت شهر تقريبا بان الموقع هو عبار عن مقبرة کلاسيکية تقع ضمن حدود بلدة بلغراي بها غرفة دفن ذات ثلاث مصاطب محفورة في الارض الصخرية کان موقعا للتوابيت ربما ترجع الى ما قبل القرن الثاني قبل الميلاد من خلال قطعة عملة و بعض الشقف الفخارية استخدم الموقع للسکن في فترات لاحقة بعد ازلت الثوابت و تحوير الغرفة. توجد امام الغرفة مساحة مکشوفة بها المدخل الذي يتم النزول الية بواسطة مصطبتين من الدرج ويوجد في الفناء صهريج لجمع مياه الامطار في الزاوية الجنوبية الغربية للفناء . هذه المقبرة من النماذج السائدة في قورينائية وقد عثر على عدد من النماذج المشابه لها في الاقليم . واخير قدم فريق العمل المکلف تقرير مفصلا أوجب الشرکة بإيقاف العمل و ترميم الموقع وتغيير موقع المبنى الاضافي للمکتبة .الاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-982220120190101Similarities and ties in Artistic Styles between Arabia and Egypt in the Hellenistic era”الصلات الفنية بين الجزيرة العربية ومصر في العصر الهلينستي3313572616210.21608/jguaa.2019.4126.1024ARمها بنت عبد الله السنانأستاذ تاريخ الفن المشارك بقسم الفنون البصرية- كلية التصاميم والفنون جامعة الأميرة نورة بنت عبد الرحمن – الرياض (السعودية)Journal Article20180610This study aims to publish terracotta disc kept in the Egyptian Museum, with the motifs on its two faces, through comprehensive descriptive and analytic study of these motifs. As well as we try to date of this disc through comparative between its motifs and other examples bearing the same motifs. The study also answers many questions that come to mind regarding to use of this disk and the function for which it was made, and the connection between it and its decoration. Is this disc used in a ritual or special ceremony? What are these rituals and ceremonies? The Custom of stamping bread and holy cakes was known in Greco-Roman Egypt and continued in late Roman period, there were many causes for stamping the bread and cakes: to take the place of the actual offering, symbolize general religious ideas, possibly connected with the sanctuary or local cult, and serve as additional object in funerary rituals. This stamp back to the Late Roman Period through circular shape and diameter and style of its motifs.امتد العصر الهلينستي في الشرق الأددنى القديم وجزيرة العرب منذ القرن الثالث ق.م. وأدى التجاور بين مصر والجزيرة العربية إلى تجذر علاقات بين الطرفين.<br />اتجه هذا البحث إلى تتبع العلاقات الفنية بين بين شبه الجزيرة العربية ومصر، من خلال عرض مجموعة من الأعمل وتحليلها وتتبع تلک العلاقة الحضارية عن طريق الربط البصري للسمات الفنية، والتي يمکن تلخيصها في المجموعات التالية:<br />1. المدرسة اللحيانية لفنون النحت الآدمية. <br />2. فنون "ثاج" الهلينستية.<br />3. "مدرسة الفنون المعدنية من قرية الفاو"، ذات التماثيل هلينستية الطابع والللوحات الجدارية (الفريسکو).<br />4. مقابر مدائن صالح وواجهاتها وعناصرها الزخرفية.<br />لقد کان التواصل الحضاري للجزيرة العربية مع مصر خلال هذا العصر زخم خاص نتيجة الجوار الجغرافي المباشر، لاسيما في منطقة الشمال الغربي للمملکة العربية السعودية، بينما تبنت بعض المحطات التجارية الرئيسية وممالک القوافل الکبرى، وبينها "الفاو" أطراً هللينستية صرفه في بعض نتاجاتها الحضارية، لاسيما الفنية منها، مما أوجد درجة کبيرة من التشابه الذي قد يصل إلى حد التماثل أحيانا مع مخرجات "مدرسة الإسکندرية" الهلينستية في العصر البطلمي<em> </em>الاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-982220120190101An Unpublished Disc in Egyptian Museumنشر قرص دائري محفوظ بالمتحف المصري3583722634710.21608/jguaa.2019.5625.1032ARنجوى عبد النبي عبد الرحمنمدرس بكلية الآداب قسم الآثار- جامعة عين شمس (مصر)Journal Article20181015<br />This study is aiming to publish terracotta disc kept in Egyptian Museum, with motifs on its two faces, through comprehensive descriptive and analytic study of these motifs. As well as we try to date of this disc through comparative between its motifs and other examples motifs. The study also answers many questions that come to mind regarding to use of this disk and the function for which it was made, and the connection between it and its decoration. Is this disc used in a ritual or special ceremony? What are these rituals and ceremonies? The Custom of stamping bread and holy cakes was known in Greco-Roman Egypt and continued in late Roman period, there were many causes for stamping the bread and cakes: to take the place of the actual offering, symbolize general religious ideas, possibly connected with the sanctuary or local cult, and serve as additional object in funerary rituals. This stamp back to the Late Roman Period through circular shape and diameter and style of its motifsتهدف هذه المقالة إلي نشر قرص دائري مصنوع من التيراکوتا محفوظ بالمتحف المصري يحمل زخارف علي الوجهين من خلال دراسة وصفية شاملة لهذه الزخارف، ودراسة تحليلة لها عن طريق عقد المقارنات بينها وبين قطع آثرية أخرى تحمل نفس المشاهد، بالإضافة إلي تأريخ لهذا القرص بالمقارنة بينه وبين أعمال فنية أخرى تحمل نفس خصائص التصوير. کما تجيب الدراسة علي العديد من التساؤلات التي تتبادر إلي الذهن والمتعلقة بماهية هذا القرص والوظيفة المصنع من أجلها والربط بينه وبين الزخارف المنفذة عليه، وهل کانت هناک طقوس أو مراسم معينه يستخدم فيها هذا القرص؟ وماهي طبيعة هذه الطقوس والمراسم ؟. وقد توصلت الدراسة إلي العديد من النتائج کان على رأسها کون هذا القرص ختما للخبز والکعک المقدس الذي کان يستخدم في الطقوس الجنائزية؛ إذعرفت عادة ختم الخبز والکعک المقدس في مصر البطلمية والرومانية واستمرت خلال العصر الروماني المتأخر حيث يؤرخ هذا الختم إلي العصر الروماني المتأخر من خلال شکله الدائري وقطره وطريقة تصوير الزخارف عليه .الاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-982220120190101Arrangement of the Museum's Objects (Egyptian Museum a case study)ترتيب آثار المتحف (المتحف المصرى- دراسة حالة)3733911260310.21608/jguaa.2018.3895.1025ARنور جلال عبد الحمیداستاذ مساعد بقسم الآثار - كلية الآداب - جامعة عين شمس (مصر)Journal Article20180622 This paper examines how design objects have been selected and displayed within the museum, studies of experience and expectations of visitors are important for museums in terms of management and development, however few studies in Egypt interested in techniques of arrangement of the objects which we need to enhance the visitor experience and intention to make repeat visits. This research tried to analyze the experience expectations of museum visitors. The measures used include visitors' perceptions of novelty and interactive communication and interpretation.إن ترتيب الآثار داخل المتاحف عادة ما يکون حسب الترتيب النوعى والترتيب التاريخى أو الموضوعى ....مع تفضيل الإبقاء على المجموعات المتکاملة ويجمع المتحف المصرى في ترتيب آثاره بين عدة طرق و نظراً لتکدس الآثار المعروضه وصعوبة التوفيق بين مکان العرض وطبيعة الأثر، فنجد أحياناً عدم الالتزام بتلک الطرق فبدت آثار کثيرة غير موفقة في طريقة عرضها او من ناحية اختيار مکانها رغم أهميتها القصوى .<br /> يهدف البحث؛ إلى وضع آليات تقيس مستوى جودة العرض ومدى الاستفادة والمنفعة بالنسبة للزائر العادى ويحاول البحث ان يضع هذا الزائر على رأس الأولويات لکى تکون متاحفنا نقطة جذب ومصدر اهتمام ومکاناً يقدم معلومة وفکرة صحيحة ومنظمة عن الأثر،<br />ونظرلأهمية المتحف المصرى ودوره العظيم في الحفاظ وصيانة وعرض آثارنا؛ ورغم الدور المميز للمسئولين على إدارته منذ إنشائه الا أنه ما زال التکدس الذى اعاق الى حدا کبير في بعض الاحيان العرض المريح والمنظم والمفهوم وبالطبع کان وجود المتحف المصرى الجديد أمل جديد في ازاحة بعض الأعباء عن متحفنا القديم. وربما تکون هناک فسحة لأعادة تنظيم آثار المتحف وخاصة الکثير من القطع البالغة الأهمية التى وجب علينا اعطائها بعض الصدارة في طريقة عرضها؛ ويؤکد البحث أن طريقة عرض الأثر تلعب دوراً محورىاً في هذا الموضوع ، کما يقدم استبياناً مقترحاً يفيد في قياس هذا الموضوع .