الاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-982218120171101لوحة حسو ببى @sw bbi رقم ( CG 20626 ) ( المتحف المصرى )126474210.21608/jguaa.2017.4742ARAhmed SaidNassef• Lecturer in the Department of History and Archaeology , faculty of Arts , Benha University.Journal Article20170102يتناول هذا البحث لوحة جنائزية لشخص يُدعى "حسو ببى" <strong> </strong><strong> </strong><strong>@sw bbi</strong> وهى محفوظة حالياً فى المتحف المصرى بالقاهرةو لم تُنشر من قبل, و سوف تتناول الدراسة الناحية الفنية للوحة من خلال تقسيم اللوحة من حيث المناظر والنصوص المُسجلة عليها إلى ثلاثة أجزاء, قمة اللوحة, ونص الکتابة فى وسط اللوحة, ثم صاحب اللوحة الجالس على مقعد أمام مائدة القرابين فى أسفل اللوحة, مع تحليل وتفسير کل جزء من أجزاء اللوحة ثم التوصل إلى نتائج البحث وهى أهم ما توصلت إليه الدراسة من سمات و خصائص للوحة مع التوصل لتأريخ اللوحة .
<strong>T</strong>his research study to funerary stela for a person named "<strong>@sw bbi</strong> " which currently exist in the Egyptian Museum in Cairo and have not been published before, and will address the technical study of the stela by dividing the stela In terms of scenery and texts recorded on it into three parts, the top of the stela , and the text in the middle of the stela and then the owner of the stela sits on a seat in front of the offerings table in the bottom of the stela , with the analysis and interpretation of each part of the stela parts and then arrive at the search results which is the most important findings of the study of the attributes and characteristics of the stela with the reach of the dating of stela .الاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-982218120171101the "Comparative & Analytical Study" Ottoman mosquesتطور شکل السقيفة التي تتقدم المساجد العثمانية "دراسة تحليلية مقارنة"2784476810.21608/jguaa.2017.4768ARاحمد زكىالأستاذ المساعد بقسم التاريخ والآثار الإسلامية المصرية - كلية الآداب - جامعة الإسكندرية(مصر)Journal Article20171227<br />This study deals with the idea of the outer rewaq, or the so-called portico, which in the front of the Ottoman religion buildings, inherited by the Ottomans from Seljuk, with an analysis of the origins of the Islamic world, its Maghreb and its most important models, and the analytical study of the types of these portico and the evolution of its forms in order to add extra space for the buildings attached to it as an alternative to the sahn, which is devoid of it:<br />1- The portico in front of the building on the axis of the mihrab.<br />2- The portico in front of the building on the other than the axis of the mihrab.<br />3- The portico that surrounds the building from two sides in the form of the English letter (L).<br />4- The portico that surrounds the building from three sides except the wall of the Qibla in the form of the English letter (U).<br />5- The Double portico.<br />With mention the different models of each type, and explaining the plan of the building which a portico in front of it.<br />In conclusion, the study presented a set of results God Almighty call for to be a new good vision about the shape of the portico and its architecture and construction types in the Ottoman architecture in particular, and Islamic architecture in general.<br /> يتناول هذا البحث بالدراسة والتحليل فکرة الرواق الخارجي، أو ما يُعرف باسم السقيفة التي تتقدم العمائر العثمانية الدينية، والتي ورثها العثمانيون عن أسلافهم السلاچقة، مع تحليل لأصل نشأتها في مشرق العالم الإسلامي ومغربه وأهم نماذجها، إلى جانب دراسة التکوين المعماري وهندسة البناء لنماذج السقائف في العمائر الدينية العثمانية، مع القيام بالدراسة التحليلية لأنواع هذه السقائف وتطور أشکالها بهدف إضافة مساحة أخرى زائدة للمباني الملحقة بها ربما کبديل عن الصحن والذي تخلو منه، ومن هذه الأنواع:<br /> 1- السقيفة التي تتقدم المبنى على محور المحراب.<br /> 2- السقيفة التي تتقدم المبنى على غير محور المحراب (محور جانبي).<br /> 3- السقيفة التي تحيط بالمبنى من جهتين في شکل حرف (L) الإنجليزي.<br /> 4- السقيفة التي تحيط بالمبنى من ثلاث جهات عدا جهة (جدار) القبلة على شکل حرف (U) الإنجليزي.<br /> 5- السقيفة المزدوجة.<br /> مع ذکر النماذج المختلفة لکل نوع، وتوضيح مخطط المبني الذي تتقدمه کل سقيفة منه، وقد توصلت الدراسة لمجموعة من النتائج الله تعالى ندعو أن تکون بمثابة رؤية جديدة صائبة حول شکل السقيفة وهندسة بنائها وأنواعها في العمارة العثمانية خاصة، والعمارة الإسلامية بصفة عامة.الاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-982218120171101A Group of Canopic Jars from the 18th Dynastyمجموعة أواني کانوبية من عصر الدولة الحديثة85113474510.21608/jguaa.2017.4745ARأسامة إبراهيم سلامأستاذ مساعد في علم الآثار المصري بكلية الفنون - جامعة أسيوط (علم المصريات) عضو في كلية الآثار والكلاسيكيات وعلم المصريات (جامعة ليفربول) بإنجلترا
(مصر)Journal Article20170312<br />A Group of canopic jars, which was dedicated to the Museum of El-Salaam School in Assiut Governorate by the English archaeologist Flinders Petrie, has been studied analytically, linguistically and archaeologically in this paper in order to date it properly and accurately. After examination, the researcher realized that the canopic jars constituted two different sets with respect to material, shape, and texts written on them. Accordingly, they were divided into two groups (A&B). Group A includes two jars made of marl clay; a substance used in pottery manufacturing, and two human- headed coffin lids without entrails, probably lost during excavation and were broken in transmission. Their museum recording numbers are 212, 215, 216 (a,b), while Petrie's excavation numbers 188, 189, 190, 191. The two jars contain entrails, and on one of them appeared a large hieratic protection text in black ink concerning god Duamutef, as well as the name of god Wsir. The researcher studied it linguistically and found that its owner was one of the chanters of goddess Maat. A remaining of the inky-black hieratic text was discovered on the second jar. The researcher managed to discover most of the text which was dedicated to god Qebehsenuf, and the name of gods Wsir and Duamutef appeared on it. It was detected that all jars of group A have a human- headed coffin lids; a tradition which presumably begun in the Middle Kingdom and continued to the 18<sup>th</sup> Dynasty. Group B includes four jars made of limestone, empty of entrails, and labeled in museum recording numbers as 214, 210, 211, 213, and Petrie's numbers 184, 185, 186, 187. One of them has a fairly visible inky-black hieroglyphic writing known as cursive, which appeared in the New Kingdom. After studying it linguistically, it was noticed that this group belonged to a priest called wDA smA-tAwy. Another jar which preserved the remains of the title and the name with determinative revealed to the researcher wDA profession and name, whereas the two other jars have no inky-black inscriptions. The fact that these jars have no entrails proved that there have been vessels empty of entrails which confirmed that the dummy or false canopic jars phenomenon appeared in the Third Intermediate Period as well as in 21th and 22th Dynasties.<br />After studying these groups and according to the hieratic inscriptions written on the jars, the researcher concluded that the actual dating of the two groups was the 18<sup>th</sup> Dynasty, precisely Amenhotep II's reign. As for the second group, it dated back to the 18<sup>th</sup> Dynasty as well, which affirmed the idea that false canopic jars appeared before and after the Third Intermediate Period. The researcher has benefited from the recording numbers of both Professor Petrie and pieces previously published after locating the excavation site in El Salamuni Mountain, in Akhmim region, and confirmed that these tombs were used in the New Kingdom Period and were reused in the Later Perioيضم متحف مدرسة السلام مجموعة من الأواني الکانوبية ، تناولها الباحث بدراسة تحليلية لغوية أثرية من أجل إعادتها إلي موقعها الأصلي نظرا لأنهم مهداة إلي متحف المدرسة من تجاه العالم الأنجليزي فلندرز بتري ، لذلک قام الباحث بالفحص وتبين أنهم مجموعتين مختلفين في مادة الصناعة والشکل والنصوص المدونة عليهم فأضطر الباحث إلي تقسيمهم إلي مجموعتين (A, B) ، فالمجموعة A مکونة من أنائين مصنوعين من الطفلة Marl أحد مواد صناعة الفخار و غطائين أدميين بدون أواني الأحشاء ربما فقدا في أثناء الحفائر وتم کسرهم أثناء عملية النقل، وأرقامهم طبقا لسجل المتحف 212، 215، 216 (أ، ب) ويقابلهم من أرقام بتري 188، 189، 190، 191 – تبين للباحث وجود أحشاء بداخل الأنائين ودون علي أحدهما بالخط الهيراطيقي الکبير نص الحماية بالمداد الأسود يخص المعبود دوا موت أف وظهر عليه أيضا اسم المعبود أوزير، تم دراسته لغويا وتبين أن صاحب هذه المجموعة من المرتلين للمعبودة ماعت، أما الأناء الثاني عليه بقايا النص الهيراطيقي بالمداد الأسود تمکن الباحث من التوصل إلي غالبية النص و بغطاء علي هيئة المعبود قبح سنو أف وظهر عليه أيضا اسم المعبود أوزير ودوا موت أف ، من فحص المجموعة A تبين أن جميعهم بأغطية أدمية وهذا التقليد ربما بدأ من عصر الدولة الوسطي واستمر في الأسرة الثامنة عشر، أما المجموعة B ضمت أربعة أواني من الحجر الجيري فارغة من الأحشاء مسجلين بأرقام سجل المتحف 214، 210، 213،211 وما يقابلها من أرقام بتري 184، 185 ، 186، 187 وجميعم کاملة ، وجد علي أحدهما نص بالمداد الأسود بالخط الهيروغليفي والمعروف (بالکيرسيفي) واضح بعض الشيء والذي ظهر في الدولة الحديثة ، من دراسته لغويا تلاحظ أن هذه المجموعة تخص کاهن يدعي أوجا سماتاوي، وعلي أناء أخر وجد بقايا اللقب والاسم بالمخصص الذي أکد للباحث وظيفته واسمه، أما الأنائين الأخرين فلم يوجد عليهم أي کتابات بالمداد الأسود، وخلو هذه المجموعة من الأحشاء تثبت أن هناک أواني وجدت فارغة من الأحشاء باعتبارها أواني وهمية قد ظهرت في عصر الأنتقال الثالث والأسرتين الحادي والعشرين والثاني والعشرين.<br /> بعد الدراسة لمجموعة الأواني تلاحظ للباحث أن التأريخ الحقيقي للمجموعتين الأسرة الثامنة عشر وذلک من علامات الخط الهيراطيقي، وتحديدا الملک أمنحوتب الثاني، أما المجموعة الثانية فمن الدراسة تبين أنها تعود أيضا إلي الأسرة الثامنة عشر، مما تثبت أن ظاهرة الأواني الکانوبية الوهمية قد ظهرت قبل عصر الأنتقال الثالث وما بعدها، أيضا استفاد الباحث من أرقام التسجيل الخاصة بالعالم بتري وأرقام القطع التي سبق نشرها من تحديد موقع الکشف بجبل السلاموني مرکز أخميم وأکد أن هذه المقابر استخدمت في عصر الدولة الحديثة وأعيد استخدامها في العصر المتأخر.الاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-982218120171101Function of the Herald WHmw in the Ancient Egyptوظيفة المنادي wHmw فى مصر القديمة114145474610.21608/jguaa.2017.4746ARإسلام إبراهيم عامر محمدأستاذ الآثار المصرية القديمة المساعد بقسم الأثار بكلية الآداب بالوادى الجديد- جامعة أسيوط (مصر)Journal Article20170102<br />This research deals with one of the important administrative functions in the administrative system in ancient Egypt, the function of The Herald WHmw. It appeared in the Old Kingdom as a function of an officer, this function developed and became an administrative function in the Middle Kingdom, its roles varied, and its importance increased. Furthermore, its missions were expanded in the first half of the New kingdom, but its importance diminished in the Ramesside period. The research aims at showing its importance in the administrative system and clarifying its roles in the royal court and in the administrative and judicial system. Moreover, it also identifies its military roles and lists and counts the staff who took up that function. يتناول هذا البحث إحدى الوظائف الإدارية المهمة في الجهاز الإداري في مصر القديمة، وهى وظيفة المنادى wHmw التى ظهرت في عصر الدولة القديمة کوظيفة لأحد الضباط، ثم تتطورت وأصبحت وظيفة إدارية في عصر الدولة الوسطى وتعددت أدوارها، وزدات أهميتها وتوسعت مهامها في النصف الأول من عصر الدولة الحديثة، وقلت أهميتها في عصر الرعامسة. ويهدف البحث إلى إظهار أهميتها فى الجهاز الإدارى وتوضيح أدوارها في البلاط الملکى وفي الجهاز الإدارى والقضائي والتعرف على أدوارها العسکرية وحصر الموظفين الذين تقلدوا تلک الوظيفة .الاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-982218120171101Contemporary vision to inspire the tulip decoration to create a new style of filet crochetرؤية معاصره لاستخدام زخرفة زهرة اللاله بأسلوب الکروشيه الفيلية146174474710.21608/jguaa.2017.4747ARعلي حسن عبد الله حسن•استاذ الاثار و المسكوكات الاسلامية بكلية الآداب- قسم الاثار بجامعة اسيوط (مصر)ِاسماء علي احمد محمدمدرس الملابس و النسيج قسم الاقتصاد المنزلي- كلية التربية النوعية- جامعة اسيوط(مصر)Journal Article20170404<br />The beginnings of this search term for the ideaoccurred to the researchers to create a new style of filet – crochet by inspiring the decoration of tulip flower during ottoman era to invent a new way to decorate textiles using crochet fillets, as one of the scholars is specializing in the field of Islamic Archaeology and worked as curator at the Museum of Islamic Art ,which gave him the opportunity to see the Islamic motifs closely and got amazed by these ornaments ,while the second scholar is specialized in clothing and textiles design and embroidery, which gives her the opportunity to benefit from the Islamic motifs of tulip flower to execute a new style in the implementation of this tracery style filet crochet on textiles کانت بدايات هذا البحث عباره عن فکرة راودت الباحثان لاستلهام عنصر زخرفي من العناصر الزخرفية النباتية التي استخدمها الفنان المسلم في العصر العثماني لابتکار طريقه جديدة لتنفيذ زخرفة زهرة اللاله علي المنسوجات بأسلوب الکروشيه الفيلية، حيث ان احد الباحثان متخصص في مجال الاثار الإسلامية وعمل امينا بمتحف الفن الاسلامي مما اتاح له الفرصة في رؤية الزخارف الإسلامية عن قرب و ترکت اثرا في نفسه اما الباحثة الثانية فمتخصصه في مجال الملابس و النسيج (التصميم و التطريز) و الذي ايضا اتاح لها الفرصة من الاستفادة من الزخارف الإسلامية من الناحية التصميمية و التنفيذية في هذا المجال و من هنا ظهرت فکرة البحث في استلهام زخرفة زهرة اللاله لابتکار اسلوب جديد في تنفيذ هذه الزخرفة بأسلوب الکروشيه الفيلية علي المنسوجات.s.الاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-982218120171101paintings of Revolutionaries and outlaws of the Mughal emperors in India (932-1273/1526-1857)تصاوير الثوار والخارجين عن حکم الأباطرة المغول في الهند (932-1273هـ/1526-1857م)175209483410.21608/jguaa.2017.4834ARأمل عبد السلام السيد القطريمدرس بكلية الآثار- قسم الآثار الإسلامية – جامعة الفيوم (مصر)Journal Article20170103<br /><span lang="X-NONE">The aim of this research is to study the portrayal of the revolutionaries and the outlaws of the Mongol emperors in India, highlighting the most important revolutions and stages of each revolution and how to eliminate them and their main leaders, whether these revolutions inside the Mongol house of the emperor's brothers or cousins or revolutions The leaders of the Mughal army, such as the Uzbek officers' revolutions led by the brothers Ali Qali Khan and Bahadir Khan al-Shaibani, or revolutions that are a popular uprising of the Indian people, the Mongol emperors, Such as the revolution of merahta in the era of the Emperor Orangzip, and research is concerned with the study of the regions in which these revolutions and their geographical nature, such as the province of Bengal and Gujarat, as well as the most important strongholds and fortresses of the rebels such as Fort Sourt and the Castle of Uzbeks, Was carried out by some members of the Mongol house, such as Adham Khan, Akbar's brother Akbar's breast, or Perm Khan, Emperor Akbar's minister, Khan Jahan, the minister of Emperor Shahghan, and other prominent figures in the Mongol court, And of course, through a number of images that illustrated the stages of these revolutions and the way followed by the emperors of the Mongols in the elimination of such revolutions and rebel movements, and through the researcher was able to reach a number of important results through which to know the history of India's political and social history is documented by the affirmation of events and historical and military events.</span><br /><span lang="X-NONE"> </span> يهدف هذا البحث إلى دراسة تصاوير الثوار والخارجين عن حکم الأباطرة المغول في الهند، مسلطا الضوء على أهم هذه الثورات ومراحل کل ثورة وکيفية القضاء عليها وأهم قوادها، سواء أکانت هذه الثورات من داخل البيت المغولي من أخوة الإمبراطور، أو أبناء عمومته أو الثورات التي قادها أحد قادة الجيش المغولي، مثل ثورات الضباط الأوزبک التي قادها الأخوين علي قلي خان وبهادر خان الشيباني، أو تلک الثورات التي تعد بمثابة ثورة شعبية خاصة بالشعب الهندي ضدد الأباطرة المغول، مثل ثورة المراهتا التي قامت في عصر الإمبراطور أورانجزيب، کما يهتم البحث بدراسة الأقاليم التي قامت فيها هذه الثورات وطبيعتها الجغرافية مثل إقليم البنغال والکجرات، وکذلک أهم القلاع والحصون الحربية الخاصة بالمتمردين مثل قلعة سورت وقلعة الأوزبک، کما يهتم البحث أيضا بدراسة أهم حرکات التمرد الفردية التي قامت على يد بعض أفراد البيت المغولي مثل أدهم خان أخو الإمبراطور أکبر بالرضاعة أو بيرم خان وزير الإمبراطور أکبر، أو خان جهان وزير الإمبراطور شاهجهان، وغيره من الشخصيات البارزة في البلاط المغولي، وذلک بالطبع من خلال عدد من التصاوير التي وضحت مراحل هذه الثورات والطريقة التي اتبعها الأباطرة المغول في القضاء على مثل هذه الثورات وحرکات التمرد، ومن خلال البحث تمکن الباحث من التوصل إلى عدد من النتائج الهامة التي يمکن من خلالها معرفة تاريخ بلاد الهند السياسي والإجتماعي موثقا بالتصاوير المؤکدة على الأحداث والوقائع التاريخية والحربية.الاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-982218120171101The strategy For Preserve Arab architectural identity of Alqudsاستراتيجية الحفاظ على الهويه المعمارية العربيه بالقدس210236474910.21608/jguaa.2017.4749ARأميره مرسال محمود مرسالالقائم بأعمال قسم العماره- المعهد العالى للهندسه والتكنولوجيا - كينج ماريوط (مصر)Journal Article20170311<br /><strong>Abstract:</strong><br />The city of Alquds, in its historical, spiritual and humanitarian aspects, is a unique urban site with a unique architectural identity that has been acquired through the city's historical ages. This urban identity was a product of the interaction of the structure of the city in both the behavioral aspects and the patterns of human activities generated by the city throughout history and the spiritual and symbolic meanings associated with the place. Alquds was a unique model of the historical, spiritual and human city. The city is subjected to a series of destructive practices and practices, which have lost the city's distinctive historical, spiritual and human character, and gave it a strange character that reflects the concepts of oppression and domination, resulting in a deterioration of urban heritage.<br />The research examines the importance of architectural heritage as a defensive cultural fortress on the one hand, and as a means of consolidating the structure of memory of the place and the fluttering of identity on the other hand. The research deals with a number of architectural and architectural models that reflect the procedures aimed at redesigning the Arab architectural heritage and removing it from its cultural symbols , And ends with a set of recommendations to formulate a strategy to address the risk of policies to distort and write off the architectural memory of Alqudsتعتبر مدينة القدس بما تمثله من نواح تاريخية وروحيه وانسانية موقعا حضارياً متميزا ذا هوية عمرانية فريدة تم اکتسابها عبر العصور التاريخيه للمدينة . کانت هذه الهوية العمرانية نتاجا لتفاعلات بنية المدينة بکل من النواحى السلوکية وما تشمله من انماط النشاطات الأنسانية التى تولدها المدينة عبر التاريخ, والمعانى الروحية والرمزية التى ترتبط بالمکان, فکانت القدس نموذجا فريدا للمدينة التاريخية و الروحية والانسانية. و تتعرض المدينة الى سلسلة من الأجراءات والممارسات الهدامة, مما افقد المدينة طابعها التاريخى المتميز, الروحى والأنسانى, وأعطاها صبغة غريبة تعکس مفاهيم القمع والتسلط, افرزت نوعاً من التدهور للتراث العمرانى.<br /> ويبرز البحث أهمية الموروث المعماري کحصن ثقافي دفاعي من جهة، وکوسيلة لترسيخ بنية ذاکرة المکان و تطاير الهوية من جهة ثانية، ويتناول البحث بالدراسة والتحليل عدداً من النماذج المعمارية والعمرانية التي تعبر عن الأجراءات الرامية إلي إعادة صياغة التراث المعمارى العربى وتفريغه من رموزه الحضارية واستبدالها برموز غربية، وينتهي البحث بمجموعة من التوصيات لصياغة إستراتيجية لمواجهة خطر سياسات تشويه وشطب الذاکرة المعمارية للقدسالاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-982218120171101Al-Kharj between function and decorations In light of two preserved models at the Jair Anderson Museum in Cairoالخُرْج بين الوظيفة والزخارف في ضوء نموذجين محفوظين فى متحف جاير أندرسون بالقاهرة.237273475110.21608/jguaa.2017.4751ARأمين عبد الله رشيديأستاذ الآثار والفنون الإسلامية المساعد - كلية الآثار - جامعة الفيوم(مصر)Journal Article20161201<br />The study dealt with a kind of applied antiques known as Al-Kharj. The study clarified its function, which is to put food inside it, and it was carried on horses and donkeys. The study also dealt with the proverbs related to Al-Kharj and linguistic significance. The study dealt with the raw materials from which the output was made by analyzing samples on the microscope The study also illustrated the characteristics of the drawings of the persons executed on the second Al-Kharj, and the type of weapons they carry. The study also illustrated the types of animal or bird decorations that appeared. On the two Al-Kharjs, including horses, hunting dogs, ducks, plumbers, as well as plant decorations, including palm trees, dillab and lotus flower, the study illustrated the colors used and symbolized, and two pieces were not studied before, and the study contains (20) , And the study reached eleven new results in the field of Islamic arts.<br /> يتناول البحث نوع من التحف التطبيقية يعرف باسم الخُرج، وقد وضحت الدراسة وظيفته وهى وضع الطعام بداخله، وکان يحُمل على الخيل والحمير، کما تناولت الدراسة الأمثال المرتبطة بالخُرج، والدلالة اللغوية، وتناولت الدراسة المواد الخام التى صُنع منها الخُرج من خلال تحليل عينات على جهاز الميکروسکوب الإلکترونى الماسح، وظهر العديد من الزخارف على الخُرجين موضوع الدراسة مثل الزخارف الهندسية والموضوعات التصويرية التى تمثلت فى المناظر الطبيعية، والصيد والقنص، وقد وضحت الدراسة مميزات رسوم الأشخاص المنفذة على الخُرج الثانى، ونوع الأسلحة التى يحملونها، کما وضحت الدراسة أنواع الزخارف الحيوانية والطيور التى ظهرت على الخرجين، ومنها الخيل، کلاب الصيد، البط، البلابل، بالإضافة إلى الزخارف النباتية ومنها أشجار النخيل والدلب وزهرة اللوتس، وضحت الدراسة الألوان المستخدمة ورمزيتها، کما تم نشر قطعتين لم تدرس من قبل، وتحتوى الدراسة على (20) شکل جميعها من عمل الباحث، وقد توصلت الدراسة إلى إحدى عشر نتيجة جديدة فى مجال الفنون الإسلامية.<br /> الاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-982218120171101City of Dmi-n-Ḥr (Damanhour) through the Textual and Archaeological sources in ancient Egyptمدينة Dmi-n-Ḥr (دمنهور) في المصادر النصية والأثرية في مصر القديمة274305475010.21608/jguaa.2017.4750ARأيمن محمد احمدمدرس الآثار المصرية القديمة بكلية الآداب – جامعة دمنهور (مصر)0000-0002-3956-7894Journal Article20170103<br /><strong>Abstratct:</strong><br />Delta ranked as a result of its strategic location a clear position in the history of ancient Egypt. It included many of the towns which have had an important history including the city of <em>dmi-n-Hr</em> (Damanhour). This research aims to study the town through textual and archaeological sources in the ancient Egyptian civilization, because of its importance in the ancient Egyptian history. It played an important role throughout the Pharaonic times. The elements of the research focused on determination the site of the town, its different names, studying of the most important textual and archaeological sources, which included mention of the town with reference to the potential names of the town of Damanhour and the most important objects that came out of itاحتلت الدلتا نتيجة لموقعها الاستراتيجي مکانة واضحة في تاريخ مصر القديمة، وضمت العديد من المدن التي کان لها تاريخ مهم، ومن بينها مدينة <em>Dmi-n-Ḥr </em>(دمنهور)، ويهدف هذا البحث دراسة المدينة من خلال المصادر النصية والأثرية في الحضارة المصرية القديمة؛ وذلک لما لها من أهمية في التاريخ المصري القديم، کما أنها لعبت دورًا مهمًا خلال العصر الفرعوني، وارتبط مسماها في التاريخ المعاصر بمسماها المصري القديم. وقد ترکزت عناصر البحث علي تبيان أهمية المدينة وموقعها، والأسماء المختلفة التي سميت بها، وأهم المصادر النصية والأثرية التي تضمنت ذکر المدينة مع الإشارة إلي أهم المدن المرتبطة بدمنهور (مسميات محتملة لمدينة دمنهور)، وأهم الآثار التي خرجت منها.الاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-982218120171101A marble jar-stand made of marble in Al-Ashmunein storehouse (a comparative archaeological artistic study)کلجة من الرخام محفوظة بالمخزن المتحفي بالأشمونين (دراسة آثارية فنية مقارنة)306347475210.21608/jguaa.2017.4752ARأيمن مصطفى إدريس محمدمدرس بقسم الآثار الإسلاميةـ كلية الآثارـ جامعة الفيوم. (مصر)0000-0001-5959-354XJournal Article20161205<br /><strong>Abstract:</strong><br />This paper aims to study a marble jar-stand (kilga), in Al-Ashmunein storehouse in Mallawi town - Minia governorate - Egypt, this kilga not published before, and it will be studied and published in this paper for the first time. The study includes description of this kilga and analysis of its industry material, techniques of industry, techniques of decoration, design, decorative elements and discussion of some opinions about the use of marble jar-stands (kilga). This paper will date this kilga and determine its provenance by a comparative studyيهدف هذا البحث إلى دراسة کلجة من الرخام، محفوظة بالمخزن المتحفي بقرية الأشمونين- مرکز ملوي- محافظة المنيا- مصر، وهذه الکلجة لم يسبق نشرها من قبل، وسوف تنشر، وتدرس في هذا البحث لأول مرة. وتتضمن هذه الدراسة وصفا تفصيليا لأجزاء الکلجة، وتحليلا لهذه الکلجة: من حيث مادة الصناعة، وطرق الصناعة والزخرفة، والتصميم الفني، وستتم مناقشة بعض الآراء التي تناولت بعض النواحي الاستخدامية للکلجات، وذلک في ضوء الکلجة (موضوع الدراسة)، وکذلک تحليل العناصر الزخرفية المنفذة على هذه الکلجة، کما تتضمن الدراسة تأريخ هذه الکلجة، وتحديد مکان صناعتها من خلال الدراسة المقارنة<br /> <strong><span style="text-decoration: underline;"><br /></span></strong>الاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-982218120171101Bells in the Ancient Near East (Iran-Iraq-Hebrews)الأجراس فى الشرق الأدنى القديم (ايران والعراق والعبرانيون)348379475310.21608/jguaa.2017.4753ARإيناس مصطفى عبد المحسنمدرس بكلية الأثار جامعة أسوان (مصر)Journal Article20170208<br />We don’t know the exact real date of using bells in ancient near east civilizations, but the most ancient evidence dates to the eighth or seventh century B.C. The bells are considered a musical instrument that were called "self sound percussion" But we come to find that it's not only used for musical purposes, but also in ancient daily activity like hanging them on horses and cattle's neck or as a part of a woman's jewelry or in the temples as a part of a ritual against evil spirits. Such practical uses make it more of a noise maker than a musical instrument. Nonetheless it's as an archaeological find earns it the right to be studied and examinedلا نستطيع أن نضع أيدينا على البداية الحقيقية لاستخدام الأجراس فى الشرق القديم غير أن ما نعرفه هو أن أقدم النماذج وصلت إلينا فيما بين القرنين الثامن والسابع ق.م، إن الأجراس تعد واحدة من الآلات الموسيقية التى يطلق عليها (الآلات الإيقاعية، ولم يقتصر استخدامها على الموسيقى وإنما استخدمت أيضًا فى الحياة اليومية لأغراض عملية کوضعها على أعناق الخيول والماشية أو فى أدوات الزينة أو کجزء من الحياة الدينية داخل المعابد، لطرد الأرواح الشريرة وإن کان هناک من يرى أن استخدام الأجراس لمثل هذه الأغراض يخرجها من تصنيف الآلات الموسيقية ليصنفها ليجعلها (مصدر للصوت) (noise maker) وأيما کان الحال فإن ظهورها کآثار يجعلها موضع دراسة وبحث للأثاريين<br /> الاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-982218120171101The Relationships between the state Ghaznawiand and its neighbors as reflected by the writings of coinsالعلاقات بين الدولة الغزنوية والدول المجاورة لها کما تعکسها النقود380417475410.21608/jguaa.2017.4754ARحمادة ثابت محمودمدرس – كلية الآثار – جامعة الفيوم (مصر)Journal Article20170309<br />Islamic era has witnessed the subordination of some rulers to powerful nations. Referees have registered on the coins the names of the rulers of countries that have undergone verdict. Ghaznawi of these powerful states, Ghaznawids rulers instituted their verdict on several countries. This paper is interested studying the relationship between the state Ghaznawi and its neighboring countries through the writings of coins. The Ghaznavid have a variety of relationships, they had relations with The Samanids, Saffarid and Kākūyids. Some of these countries ruled on behalf of the Ghaznawids, Ghaznawids ruled on behalf of some of these countries. We can learn about it through the writings of coins شهد العصر الإسلامي قيام العديد من الدول ذات القوة السياسية والعسکرية الکبيرة، والتي خضعت تحت لوائها العديد من الحکام طوعاً وکرهاً، وکان أهم مظاهر هذا الخضوع هو نقش أسماء حکام هذه الدول علي النقود. ومن أهم الأمثلة علي ذلک الدولة الغزنوية، والتي کان لها نفوذ سياسي کبير مکن حکامها من بسط سلطانهم علي العديد من الدول، وکذلک خضع حکامها لدول أخري. وسوف أتناول في هذا البحث - إن شاء الله - دراسة علاقة الدولة الغزنوية بالدول المجاروة، وذلک من خلال کتابات النقود، ولقد تنوعت علاقات الدولة الغزوية بالدول المجاروره لها وهي الدولة السامانية والدولة الصفارية، ودولة بني کاکاويه، ويهدف البحث إلي دراسة هذه العلاقات من خلال کتابات النقود التي ضربت في تلک الفترة، ويمکن التعرف على علاقات الدول الغزنوية مع هذه الدول وتحديد کل مرحلة مرت بها هذه العلاقات سواء کانت تبعية لدولة أو استعانة عسکرية وکذلک تبعية دولة لها.s.الاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-982218120171101Colors and their significance in the Islamic civilization with application to the models of Arabic manuscriptsالألوان ودلالتها فى الحضارة الإسلامية مع تطبيق على نماذج من المخطوطات العربية418450475510.21608/jguaa.2017.4755ARحنان عبد الفتاح محمد مطاوعأستاذ الآثار والحضارة الإسلامية كلية الآداب – جامعة الإسكندرية (مصر)Journal Article20170428 لدراسة الألوان أهمية کبيرة في الحضارة الإسلامية فهي من الأدلة المادية على المستوى الذي وصلته الحضارة المادية، وعلى الطبقات الاجتماعية وتميزها. کما تدل على رقى الصناعات، وازدهارها، وعلى الأذواق وتطورها. وفى مجال الفنون تعتبر الألوان من أروع الصفحات في سجل الفن الإسلامي التي تبرر عبقرية الفنان المسلم وأصالته في الصناعة والفن. و تهدف هذه الدراسة إلى التعريف بماهية الألوان ومظاهر وجودها في الحضارة الإسلامية والتعرف على المظاهر الجمالية التي تشغلها في صور المخطوطات ،وهناک تعريفات مختلفة للفظة اللون وردت في العديد من المعاجم اللغوية، وقد احتلت الألوان حيزاً واسعاً في الفکر الإسلامي فذکرها القرآن الکريم في أکثر من موضع، وقدمت المصادر الأدبية معلومات وفيرة عنها، ولعل أوسع مادة عن الألوان نجدها في کتب التراجم في القرآن الکريم جاءت الألوان بدلالات تعبيرية ورمزية وحسية ووردت کلمة اللون ومشتقاتها في تسع آيات من القرآن الکريم. وذکر القرآن الکريم ستة ألوان هي الأبيض والأخضر والأسود والأصفر والأزرق والأحمر. وتستعرض الدراسة السمات الفنية للألوان فى بعض المدارس التصويرية ودلالاتها الرمزية،ازدهرت المدرسة العربية أولى مدارس التصوير الإسلامي في تزويق المخطوطات الملونة منذ القرن 6هـ/12م، وانتشرت مراکزها الفنية کفروع محلية لها في جميع أنحاء العالم الإسلامي، والغالب على الظن أنها انطلقت من العراق ثم انتشرت في سورية ومصر وإيران وخاصة خلال عصر سلاجقة إيران، وعاشت فترة طويلة جنباً إلى جنب مع المدرسة المغولية کما امتدت المدرسة العربية إلى شمال أفريقيا والأندلس ،وعنى المصور المغولي في بادئ الأمر برسم الموضوعات الحزينة التي تتسم بالکآبة فکانت أکثر صوره مناظر حرب وقتال وصراع وربما کان مرجع ذلک إلى روح العصر الملئ بالحروب والفتن والدسائس فانتشرت فيه أعمال التخريب والقتل والتعذيب فأختار لها الفنان الألوان الداکنة مثل اللون البني الداکن والأزرق الداکن وکذلک الأحمر والأصفر فضلاً على استخدام اللون الأسود بکثرة ، وقد عکست المخطوطات القليلة التي وصلت إلينا من الأندلس أنها اعتمدت فى خطتها اللونية على الألوان الزاهية.<br /> The study of colors is of great importance in Islamic civilization. It is the material evidence at the level reached by material civilization, and on the social classes and their distinction. As evidenced by the rise of industries, and prosperity, and tastes and development. In the arts, colors are among the finest pages in the Islamic art record that justify the genius and originality of a Muslim artist in industry and art. This study aims at defining the colors and their manifestations in the Islamic civilization and the aesthetic aspects that they occupy in the manuscripts. There are different definitions of the word color in many linguistic dictionaries. , And literary sources provided abundant information, and perhaps the most extensive material on colors found in the books of translations in the Koran came colors in terms of expression and symbolic and sensory and the word color and derivatives in nine verses of the Koran. The Qur'an mentioned six colors: white, green, black, yellow, blue and red. The study explores the technical features of the colors in some of the graphic schools and their symbolism. The Arab school flourished in the first of the Islamic photography schools in the decoration of colored manuscripts since the 6th century AH / 12 AD, and spread its artistic centers as local branches throughout the Islamic world. In Syria, Egypt and Iran, especially during the Seljuks of Iran, and long lived side by side with the Mogul school. The Arab school also extended to North Africa and Andalusia. The Mughal photographer initially began to draw the sad subjects that were more depressing than The war of war and fighting and perhaps the reference to the spirit of the era filled with wars and sedition and intrigues and spread the acts of vandalism, killing and torture artist chose the dark colors such as dark brown and dark blue as well as red and yellow as well as the use of black color a lot, reflected the few manuscripts that reached us from Andalusia that it adopted in its color scheme on bright colorsالاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-982218120171101"Astudy of A Collection of Roman and Byzantine Coins From An Artifacts Finding in Rashid excavation" In 1992-1995AD.دراسة لمجموعة عملات رومانية وبيزنطية من لقية أثرية من حفائر رشيد "1992-1995م"451493475610.21608/jguaa.2017.4756ARعزة عبد الحميد قابيلمدرس الآثار اليونانية والرومانية جامعة طنطا (مصر)Journal Article20171226<br /><br />This research aims at studying seventeen currencies that were never published before and are currently preserved at Rosetta Monuments Warehouse. The research presents a descriptive study of such currency including currency number in the warehouse registry, currency material, denomination, diameter, and weight, presenting a detailed explanation of the subjects depicted on the currency observe and reverse, in addition to reading the inscriptions registered on such currency and its importance in studying this group whether in the subject or date. Nonetheless, the research aims at presenting a careful descriptive study involving: the material of which the currency is made, currency denominations, the mints where the currency was coined and whether the currency is local or foreign and analyzing the depicted subject and its prevalence in Egypt and abroad. The illustrative and statistical study is deemed to be a method for reading this discovery.<br /><br />The research presents a descriptive study of these currencies along with a detailed explanation of the subjects depicted on the currency observe and reverse. Besides, the research presents reading the inscriptions registered on this currency and dating every currency by comparing it with other similar currencies. Furthermore, the research aims at presenting a careful analytical study involving the material of which the currency is made; such as bronze and copper, currency denominations that were diverse in Rosetta from follis and miliarness.<br />While the inscriptions on the currencies dated to Roman era differed from one emperor to another. There were inscriptions on the currency observe and reverse; as the observe includes inscriptions of names and surnames of the emperors and their wives. However, the inscriptions varied on the reverse, among them:<br /><br />Mints Marks Inscriptions: As the mints varied, such as:<br /><br />SMK: Cyzicus, SMTSE: Thessalonica<br /> The mints were divided into several officinaes for minting the currency by using the alphabets such as P.<br />Inscriptions on Byzantine currencies were on the currency observe and reverse; as the Byzantine currency observe includes inscriptions of emperors' names and surnames. However, the inscriptions varied on the reverse, among them:<br /><br /><strong>Dating Marks Inscriptions:</strong><br /><br />ANNO – means year.<br />II – Second Year, III – Third Year, 4II – Seventh Year.<br /><strong>Mints Marks Inscriptions: </strong>As the mints varied, such as:<br />CON – Constantinople, KYZ – Cyzicus<br /><strong>Workshop Marks, such as:</strong> B- Δ – Eيهدف هذا البحث إلى دراسة عدد سبعة عشر قطعة من العملة لم تنشر من قبل ومحفوظة الآن في مخزن آثار رشيد، حيث يعمل البحث على تقديم دراسة وصفية لهذه العملة تشمل رقم العملة في سجل المخزن ومادة العملة وفئتها وقطرها ووزنها مع تقديم شرح مفصل للموضوعات المصورة على وجه وظهر العملة، أضف إلى ذلک قراءة للنقوش المسجلة على هذه العملة وما يمثله ذلک من أهمية في دراسة هذه المجموعة سواء من حيث الموضوع أو التاريخ، کما يهدف البحث إلى تقديم دراسة تحليلية متأنية تشمل: المادة المصنوع منها العملة، وفئات العملة ودور السک التى سکت فيها وهل هى محلية أم خارجية، وکذلک تحليل للموضوع المصور ومدى انتشاره في مصر وخارجها، وتأتى الدراسة البيانية والإحصائية کوسيلة لقراءة هذه اللقية، وترتکز هذه الدراسة على منهج:<br /> <strong>1- </strong><strong>الدراسة الوصفية.</strong><br /> <strong>2- </strong><strong>الدراسة التحليلية.</strong><br /> <strong>وبعد قراءة ما على العملة قد أثرت الباحثة تقسيم هذه المجموعة إلى قسمين:</strong><br /> - <strong>القسم الأول:</strong>العملة الرومانية، وعددها 8 عملات.<br /> <strong>القسم الثانى:</strong>العملة البيزنطية، وعددها 9 عملاتالاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-982218120171101An Archeological Artistic Study for two quranic parchments in Burmangham University Library in U.Kدراسة أثرية فنية لرقى مصحف بمکتبة جامعة برمنجهام بالمملکة المتحدة494532475710.21608/jguaa.2017.4757ARعلاء الدين بدوى محمود محمد الخضرىمدرس الآثار الإسلامية، كلية الآثار بقنا، جامعة جنوب الوادى (مصر)0000-0003-3449-8444Journal Article20170415<br />This research studies two parchments which were found in Burmangham University Library in U.K in a group (Alphones Mingana) some of national websites mentioned that they are the oldest Quranic parchments in the world yet there is still a difference in their history.<br />These study is atry to approximate History of this Parchment and compare these parchments preserved in the national Library in Paris .which were written with the same calligraphy and studying the Alphabets of two parchments and Extract Alpha for them through them we can make history for the rest of the kept parchment in the different museums during the same eraيدرس هذا البحث رقين عُثر عليهما فى مکتبة جامعة برمنجهام بالمملکة المتحدة بمجموعة" ألفونس منغنا"، وقد ذکرت بعض المواقع الإلکترونية الرسمية أنهما من أقدم الرقوق فى العالم، وقد اخُتلف فى تأريخهما، وهذه الدراسة محاولة لتأريخ الرقين ومقارنتهما برقوق مصحف المکتبة الوطنية بباريس، والتى کتبت بنفس الخط، وکذلک دراسة أبجدية الرقين واستخراج أبجدية للخط المنسوخ به الرقان يمکن من خلالها تأريخ بقية الرقوق المحفوظة فى المتاحف المختلفة إلى نفس الفترة التاريخية، وينقسم هذا البحث إلى مقدمة ومحورين رئيسين.<br /> <strong>المحور الأول: </strong>الدراسة الوصفية للرقين.<br /> <strong>المحور الثانى:</strong>الدراسة التحليلية ومحاولة لتأريخ الرقين.الاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-982218120171101The Impact of Sufism on the coins of “Fath Shah” Sultan of Bengal (886 – 1481 / 893 A.H – 1487 A.D)التأثيرات الصوفية على نقود "فتح شاه" سلطان البنغال (886/ 1481 – 893هـ/ 1487م)533550475810.21608/jguaa.2017.4758ARعلى حسن عبد الله حسنأستاذ الآثار والمسكوكات الإسلامية المساعد بكلية الآداب - جامعة أسيوط (مصر)Journal Article20170211<br /> In this research, I discussed the influence of Sufism on the coins of Fath shah.<br />I divided these Coins into two types according to their inscription.<br /> I Found out that, these two silver tankas bearing unique titles belong to Fath Shah.<br /> I tried to find out the significance of these titles in the light of the historical resources interested int that periodالسلطان جلال الدين "فتح شاه" آخر سلاطين أسرة "الإلياس شاهيين" الثانية، وقد تولى الحکم سنة (886هـ/ 1481م)، ولقد ارتفع شأن البنغال في عهده إلى مکانة عالية.<br /> ولقد تم في هذا البحث دراسة التأثيرات الصوفية على بعض نقود فتح شاه، التى أمکن تقسيمها إلى طرازين مختلفين تبعاً لما ورد عليها من نصوص، فلقد اشتملت هذه النقود على نصوص جديدة نادرة ذات صبغة صوفية، وکذلک ألقاب صوفية للسلطان فتح شاه، لم ترد على النقود الإسلامية لا من قبل ولا بعد فتح شاه – وذلک على حد علميي -.<br /> تم في هذا البحث تحليل کتابات هذه النقود في ضوء الأحداث التاريخية والأوضاع الاجتماعية التى سادت البنغال خلال حکم "فتح شاه" والتى اتضح من خلالها انتشار الطرق الصوفية والتي بلغت نحو ثلاثين طريقة کان لها أثر کبير على المجتمع البنغالي في تلک الفترة.<br /> ولقد اتضح من خلال هذا البحث أن "فتح شاه" قد أنشأ دار سک جديدة أطلق عليها اسم "فتحاباد" ونعتها دار ضربالاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-982218120171101fortification of the French military campaign of El Khanqah El Nizamia in the Hattaba area in Cairo(1215 AH -1800 AD) Archaeological and Architectural studyتحصين الحملة الفرنسية الحربي للخانقاة النظامية بمنطقة الحطابة بالقاهرة(1215ھ /1800م) دراسة أثارية معمارية551586475910.21608/jguaa.2017.4759ARمحمد حمدي متولي سيد أحمدمدرس الآثار الاسلاميه بكلية الآثار جامعة أسوان (مصر)0000-0002-9905-5487Journal Article20170401<strong><br /> The Khanaqah is an archaeological site that was used as a military fort during the period of the French campaign (1798 – 1805 on Egypt). It was built by Prince Nizamuddin, one of the Mamluk princes in the year 757 AH (1356 AD), Located in the Hatabah neighbourhood, the neighborhood is located under the citadel of Salah al-Din al-Ayoubi, from the north side, and that is precisely in the high place from the level of Bab al-Wazir area where the rest of the blotting of Salah Eddin al-Ayoubi was erected, this is an excellent location overlooking Cairo, especially the eastern part of it.The proximity of the Hutabah area, where the Nizamia Khanaqah was constructed from the citadel of Salahuddin al-Ayoubi, had a significant impact on the region of the military and political events that have taken place in the region, the area has been looted and destroyed, most of these events were during the reign of the Mamluk and the Ottomans rule where this area has experienced as well as the nearby and adjacent areas around the castle disputes the princes of the Mamluk era, especially at the Circassian era, as the region experienced in the Ottoman era disputes between the Mamluk princes On power in Egypt when Egypt became an Ottoman state. One of the incidents that occurred in the region was that in the year 1215 AH (1800 AD), there was destruction, demolition and change of monuments, diversification of grievances from the French and the destruction of the ruins. The French blocked Bab al-Fotouh with building, as well as bab al barkia and el bab el mahrouk door , and they established several castles over the hills, in terms of Bab al-Nasr to Bab al-Wazir, and the Sowah area where they demolished Ras al-Sawa buildings, including the Hattaba area and Bab al-Wazir beneath the castle, and the old schools and tall domes, and destroyed the minaret of el Khanka el Nizamia and made it a fortress, the search aims to work out an analytical study of the architectural changes that have taken place on the Khanaqah, as well as an analytical study of the opening holes of the guns and cannons in the walls of the Khanah.<br /> </strong>تعد الخانقاة النظامية أحد المنشآت الأثرية، والتي تم استغلالها کتحصين حربي خلال فترة الحملة الفرنسية (1798-1801م) علي مصر، وقد شيد الخانقاة النظامية الأمير نظام الدين أحد أمراء المماليک البحرية سنة 757ه(1356م)، وتقع تلک الخانقاة بحي الحطابة، ويقع ﺫلک الحي تحت قلعة صلاح الدين الأيوبي من الجهة الشمالية، وتقع تلک الخانقاة بالتحديد في المکان المرتفع عن مستوي منطقة باب الوزير حيث بقية النشز الذي أقيمت عليه قلعة صلاح الدين الأيوبي، ويعتبر هذا المکان ذا موقع ممتاز يشرف علي القاهرة لاسيما الجزء الشرقي منها، وکان لقرب منطقة الحطابة التي شيد بها الخانقاة النظامية من قلعة صلاح الدين الأيوبي مقر الحکم أن آثر ذلک تأثيرا کبيراً علي المنطقة للأحداث العسکرية والسياسية التي حدثت بالمنطقة، فقد تعرضت المنطقة للنهب والدمار، وکان معظم هذه الأحداث خلال فترة حکم المماليک والعثمانيين حيث شهدت هذه المنطقة مثلها في ذلک مثل سائر المناطق القريبة والمجاورة لها حول القلعة منازعات الأمراء في العصر المملوکي وخاصة العصر الجر کسي، کما شهدت تلک المنطقة في العصر العثماني المنازعات بين أمراء المماليک علي السلطة في مصر حيث أصبحت مصر ولاية عثمانية، ومن الحوادث التي مرت بالمنطقة أنه في سنة 1215ھ (1800م) حدث من الهدم والخراب وتغيير المعالم وتنويع المظالم من الفرنسيين، وعم الخراب، وسد الفرنسيون باب الفتوح بالبناء، وکذلک باب البرقية وباب المحروق، وأنشآوا عدة قلاع فوق التلال، وذلک من ناحية باب النصر إلي باب الوزير، وناحية الصوه حيث هدموا أبنية رأس الصوة، ومن ضمنها الحطابة وباب الوزير تحت القلعة، وما بها من المدارس القديمة والقباب المرتفعة، وهدموا منارة الخانقاة النظامية وجعلوها قلعة، ويهدف البحث إلي عمل دراسة تحليلية للتغيرات المعمارية التي طرأت علي الخانقاة، وکذلک عمل دراسة تحليلية لفتحات مزاغل البنادق والمدافع الموجودة بأسوار الخانقاة . الاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-982218120171101Unregistered and Unpublished Minarets in Gharbeya Governorateدراسة آثارية معمارية لمجموعة مآذن بمحافظة الغربية (غير منشورة وغير مسجلة)587625476010.21608/jguaa.2017.4760ARمحمود سعد الجندىأستاذ الآثار الإسلامية المساعد - كلية الآداب - جامعة بورسعيد (مصر)Journal Article20170112<br /> The study focuses on the remaining minarets in Gharbeya Governorate after the demolition of their mosques, and their replacement with new, modern mosques. The abscence of archeological awareness, and the lack of registeration as an Islamic monument threaten their existence .<br /> These minarets are considered one of the most important outward appearances for the edifices of mosques which included them. They also have symbolic references in religious Islamic archaeology, and the studied minarets are arranged chronologically as follows: Minaret of Sidi Nasr Mosque at Qorasheya Village, Santa Center (1306 A.H./1888 A.D.), Minaret of Sidi Khalifa Mosque at Abyar Village, Kafr Al-Zayat Center (1313 A.H./1895 A.D.), Minaret of Sidi Mossa Mosque at Al-Hayatem Village, Al-Mahala Al-Kobra Center (1325 A.H./1907 A.D.), Minaret of Sidi Fakhr Al-Din Mosque at Tukh Village, Santa Center (1330 A.H./1912 A.D.), Minaret of Al-Masjid Al-Kabir Mosque at Mahala Village, Tanta Center (1330 A.H./1912 A.D.), Minaret of Sidi Abdullah Mosque at Saft Turab Village, Al-Mahala Al-Kobra Center (1332 A.H./1914 A.D.), and Minaret of Sidi Mohamed Abdul Rahim Mosque at Tanta (1339 A.H./1920 A.D.).<br /> All these minarets are located at Gharbeya Governorate which dates to the beginning of the 4<sup>th</sup> century A.H./20<sup>th</sup> century A.D., and they are unpublished and unregistered as Islamic monuments. They are being studied for the first time.<br /> The study adopts an inductive, descriptive approach through a field, surveying study which pays attention for the first time to the following: a geographical study of the monument’s location, a historical study of the history of the monument and the biography of its founders, in addition to a detailed descriptive study of each monument which covers the structure of the minaret, the material, and how to reach it.<br /> Besides, the study describes the minaret inwardly and outwardly, the lighting means, identity, and the distinctive features of each minaret artistically and archaeologically.<br /> The study also focuses on all forms of transgression, wrong restoration, and the risks endangering these monuments. It suggests solutions for such issues, and it recommends the registration of such monuments in order to preserve them. <br /> The study publishes for the first time a collection of minarets for the first time by identifying the location (Gharbeya Governorate), and time (the first third of the 4<sup>th</sup> century A.H./20<sup>th</sup> A.D.) to follow the developments occurring to the construction of minarets, their decoration, archaeological style, and the reciprocal effects in the field across Cairo and other governorates. The purpose is to shed light on a new style in building minaretsتناول هذا البحث دراسة آثارية معمارية لمجموعة مآذن باقية بمحافظة الغربية بعدما تهدمت مساجدها الأثرية، وتم إحلالها بمساجد حديثة مع غياب الوعى الآثارى، وعدم تسجيلها ضمن الآثار الإسلامية لضمان حمايتها والحفاظ عليها، الأمر الذى يهدد بتدميرها وزوالها.<br /> تمثل هذه المآذن واحداً من أهم عناصر التشکيل الخارجي لواجهات المساجد التي کانت توجد بها، کما أن لها رمزية ودلالة فى العمارة الدينية الإسلامية ربما يرجع إليها السبب فى بقائها، وهى على الترتيب التاريخى مئذنة مسجد سيدى نصر بقرية القرشية مرکز السنطة (1306هـ/1888م)، ومئذنة مسجد سيدى خليفة بقرية أبيار مرکز کفر الزيات (1313هـ/1895م)، ومئذنة مسجد سيدى موسى بقرية الهياتم مرکز المحلة الکبرى (1325هـ/ 1907م)، ومئذنة مسجد سيدى فخرالدين بقرية طوخ مزيد مرکز السنطة (1330هـ/ 1912م)، ومئذنة المسجد الکبير بقرية محلة مرحوم مرکز طنطا (1330هـ/ 1912م)، ومئذنة مسجد سيدي عبدالله بن الحارث بقرية صفط تراب مرکز المحلة الکبرى (1332هـ/1914م)، ومئذنة مسجد سيدى محمد عبدالرحيم بطنطا (1339هـ/1920م).<br /> جميع هذه المآذن فى منطقة جغرافية واحدة هى محافظة الغربية، ويرجع تاريخها إلى النصف الأول من القرن الرابع عشر الهجرى/العشرين الميلادى، کما أنها غير مسجلة فى عداد الآثار الإسلامية وغير منشورة ويتم دراستها ونشرها لأول مرة.<br /> يتبع البحث المنهج الوصفى الاستقرائى من خلال المسح الآثارى و الدراسة الميدانية في الدراسة الآثارية لهذه المآذن يتضمن دراسة جغرافية توضح موقع الأثر ودراسة تاريخية تثبت تاريخ الأثر وتراجم للمنشئين، ودراسة وصفية دقيقة لکل أثر تشمل التکوين العام للمئذنة، ومواد البناء، وطريقة الوصول إليها، ووصف المئذنة من الخارج ومن الداخل، ووسائل الإنارة والتهوية وأهم ما يميز کل مئذنة من الناحية المعمارية والفنية.<br /> کما يتبع البحث المنهج التحليلي من خلال التأصيل، والمقارنة، والتحليل في الدراسة الآثارية للمآذن موضوع البحث يشمل مواد وطرق البناء، والشکل العام، والعناصر المعمارية والزخرفية.<br /> وإلى جانب الدراسة الآثارية فقد اهتم البحث برصد کل مظاهر التعديات والمخاطر التي تهدد هذه الآثار واقتراح الحلول بشأنها، کما أوصى بضرورة تسجيلها لحمايتها والمحافظة عليها.<br /> يهدف البحث إلى دراسة ونشر مجموعة من المآذن الأثرية محددة المکان (محافظة الغربية) والزمان (النصف الأول من القرن الرابع عشر الهجرى/العشرين الميلادى) حتى يتسنى لنا رصد ومتابعة التطور في بناء المآذن وزخرفها وطرز عمارتها والتأثيرات المتبادلة فى هذا المجال ما بين القاهرة والأقاليم لإلقاء الضوء على حلقة جديدة کانت تعوذنا فى هذا المجال أو نقف على نمط جديد أو طراز محلى لبناء المآذن فى تلک الفترة. الاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-982218120171101Lapis Lazuli trade and its impact on the relations between Egypt and the eastern Mediterranean Kingdoms until the end of the Old Kingdomتجارة اللاَّزَوَرد وأثرها على علاقات مصر بممالک شرق البحر المتوسط حتى نهاية الدولة القديمة626663476110.21608/jguaa.2017.4761ARمحي الدين النادي أبو العزمدرس تاريخ وحضارة مصر والشرق الأدني القديم، قسم التاريخ، كلية الآداب، جامعة المنيا. (مصر)Journal Article20170211<br /> The aim of this article explores the possibility of analyzing the relations between Egypt and the eastern mediterranean Kingdoms from the Pre-dynastic times until the end of the Old Kingdom, throughimpact of Lapis Lazuli trade, it is one of the semi-precious stones that have received widely interest among kings and high officials of the ancient royal palaces; for its multiple uses, it is among the long distance trade products, so it was transported through a very complex network of intermediaries from his original sources in Badakhshan (eastern Afghanistan) until it reached Egypt in the end.<br /> The kings of Egypt had interested to bring this stone and exchange the Egyptian gold and linen with transfer centers in the eastern Mediterranean, the most important of which was "The Kingdom of Ebla/ Tell Mardikh", which has been able to control the trade routes of metals and woods, so Egypt has been associated to commercial relations with Ebla, some of the stone vessels of King Khafre and Pepy I were found at the royal palace G in Ebla (which synchronized with the old kingdom).<br /> However, after the discovery of the Ebla archive, the name of Egypt was not found in any of the Ebla texts, the recent discovery of the inscription "Iny", who was sent by some kings of sixth dynasty to some places in western Asia, bring them the Lapis Lazuli and silver, through the important commercial intermediary "Byblos". Moreover, the article explores the possibility of re-read the name of Egypt in the Ebla texts, in particular the texts on the exchange of shipments of lapis Lazuli, gold and linen, it has been found that there is probability that the Eblaite merchants have named Egypt Dugurasu, which is identify to the word R-HAt which may mean "mouth of the river or the beginnin يهدف البحث إلى إمکانية تناول العلاقات بين مصر وممالک شرق حوض البحر المتوسط منذ عصور ماقبل الأسرات حتى نهاية عصر الدولة القديمة، من خلال تحليل أثر تجارة اللاّزَوَرد، وهو من الأحجار نصف الکريمة التى نالت اهتمام واسع بين ملوک وکبار رجال القصور الملکية القديمة؛ لتعدد استخداماته، ونُقل عبر شبکة معقدة جدًا من الوسطاء بداية من مصادره الأصلية في بدخشان (شرق أفغانستان) حتى وصل إلى مصر في نهاية المطاف.<br /> وقد حرص ملوک مصر على جلب هذا الحجر وتبادله بالذهب والکتان المصري، مع مراکز نقله في شرق البحر المتوسط، وکان أهم هذه المراکز: "مملکة إيبلا/ مرديخ الحالية"، التي استطاعت السيطرة على طرق تجارة المعادن والأخشاب، لذا ارتبطت مصر بعلاقات تجارية مع إيبلا، وتم العثور على بعض الأواني الحجرية للملک خفرع، والملک ببي الأول، في القصر الملکي G في إيبلا (الذي عاصر الدولة القديمة في مصر).<br /> على الرغم من ذلک، وبعد اکتشاف أرشيف إيبلا لم يُعثر على اسم مصر في أي من النصوص الإبيلائية، إلى أن تم – مؤخرًا- اکتشاف نقش المبعوث " إني" الذي أرسله بعض ملوک الأسرة السادسة إلى مناطق بعيدة في غرب آسيا جُلب منها اللاَّزَوَرد والفضة، عن طريق الوسيط التجاري المهم "جُبيل".<br /> کذلک عرض البحث إعادة قراءة اسم مصر في النصوص الإبيلائية، لاسيما النصوص الخاصة بتبادل شحنات اللأَّزَوَرد بالذهب والکتان، ومنها تبين أن هناک احتمال بأن التجار الإبيلائين قد أطلقوا على مصر اسم Dugurasu التي تعادل کلمة R-HAt بمعنى " فم النهر أو البداية ".g ". الاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-982218120171101Legend of Eagle and its Symbolism New Celadon sherd of Fustat Excavationأسطورة النسر ورمزيته في ضوء قطعة خزفية جديدة من حفائر مدينة الفسطاط664696476210.21608/jguaa.2017.4762ARممدوح محمد السيد حسنينمدرس الفنون والآثار الإسلامية - كلية الآثار - جامعة أسوان (مصر)Journal Article20161226<br /> This Research aim to study a new Chinese Celadon Sherd which discovered in Excavation of Fustat Area 2008-2009, try to date this Sherd which decorated by Eagle, which spread in Architecture and Arts of Ayyubid and Mamluk Period, The Eagle decoration had taken as a motto by many princes of ayyubid and Mamluk Period, The views about assigning of this Sherd was swung between the two eras, but the biggest weighting was favor to the Ayyubid period as we will see, especially the Era of As-Sultan Al-Kamel Mohamed who also took the Eagle as an Emblem for him, depending on the striking similarity between the implementation of Eagle Decoration on this Sherd, and the same decoration which carried out at the two Tiles held by the Museum of the Korra-Taye in Konia, back to the reign of the Seljuk Sultan Alaa-eddin Kikabbad, who also took the Eagle as an Emblem for him, this period which parallel the same period of the Rule reign of As-Sultan Al-Kamel Mohammed, and thus we could to assign this Sherd to the Rule of Chinese Song Dynasty, Not to the Rule of the Yuan Dynasty. يهدف البحث إلي دراسة قطعة خزفية جديدة لم تنشر من قبل من خزف السيلادون الأصلي المستورد من الصين، والتي تم اکتشافها من الحفائر التي أشرفت عليها بمدينة الفسطاط موسم 2008 – 2009 م، وحاولت الدراسة تأريخ القطعة غير المؤرخة والتي زخرفت برسم النسر الذي ظهر کثيراً علي العمارة والفنون في العصرين الأيوبي والمملوکي، حيث اتخذ شعاراً للعديد من الأمراء الأيوبيين والمماليک، وتأرجحت الآراء حول نسبة تلک القطعة إلي أي من العصرين، وکان الترجيح الأکبر نسبتها إلي العصر الأيوبي لاسيما عصر السلطان الکامل محمد الذي اتخذ من النسر شعاراً له، اعتماداً علي التشابه الکبير بين تنفيذ زخرفة النسر علي تلک القطعة وبين نفس الزخرفة المنفذة علي بلاطتين محتفظ بهما بمتحف قرة طاي بقونية تعود لفترة حکم السلطان السلجوقي علاء الدين کيقباد، والذي اتخذ أيضاً من النسر شعاراً له، والتي توازي فترة حکمه فترة حکم الملک الکامل محمد الأيوبي، وبالتالي تم نسبة القطعة لفترة أسرة سونج الصينية وليس فترة حکم أسرة يوان .الاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-982218120171101Positions of begging and submission in front of royal authority in Neo-Assyrian Empire (911- 612 BC).أوضاع التوسل والخضوع أمام السلطة الملکية فى العصر الآشورى الحديث (911-612 ق.م)697724476310.21608/jguaa.2017.4763ARهبه ضاحى محمد• مدرس تاريخ وحضارة مصر والشرق الأدنى القديم بقسم التاريخ-كلية الآداب – جامعة أسوان (مصر)Journal Article20170409<br />Begging are considered one of the means used in prayer and to closer to those who are the god, as they are responsible for the life and self-determination Suppliant used in prayer and to those who are closer to the god verbal expression or gestures, whether to raise the hands and bowing full prostration and often used suppliant both together (verbal expression or gestures), which was the same thing happens when a person under the authority of someone else responsible for self-determination, whether king or one of follower of the King. The suppliant uses the same verbal expressions and gestures represented in raising the hands and bowing and prostrating macro and micro for mercy and macro and micro prostration for mercy, amnesty and allegiance, the person in charge at that time located is in the rank of the god for the person suppliant. But it is considered there is a close correlation between the supposed ritual in front of the god and the conditions applied by the suppliant in front of the powerful person.<br /> Represented in raising the hands, bowing and prostrating macro and micro for mercy and pardon and loyalty the person responsible at that time in the rank of the god for the person suppliant, but it is considered there is a close correlation between the supposed rituals in front of the god and the that one was close relationship between supposed rituals before the god and in situations applied to the suppliant in front of power.<br />Illustrated by scenes the strength of the Assyrian state during (Neo-Assyrian Empire) led to recieve delegations, messenger, ambassadors with processions tribute to make allegiance and subordination to Assyrian state. They have used the begging situation of raising the hands, bowing and prostrating before the king for mercy. So they mixed up sometimes between begging situation of the king and situation to submit greetingيعتبر التوسل أحد الوسائل المتبعة فى الصلاة، والتقرب من الإله باعتباره المسئول عن الحياة وتقرير المصير، وکان المتوسل يستخدم فى الصلاة والتقرب من الإله العبارات اللفظية، أو الإيماءات الجسدية سواء رفع اليدين والانحناء، أوالرکوع، أوالسجود الکامل وغيرها، وغالبًا ما يستخدم المتوسل الاثنين معًا: العبارات اللفظية و الإيماءات الجسدية، وهذا أيضًا ما يحدث عندما يقع الشخص تحت طائلة سلطة شخص آخر مسئول عن تقرير مصيره سواء کان الملک أو أحد أتباعه من أصحاب السلطة، فيستخدم المتوسل نفس العبارات اللفظية والإيماءات الجسدية المتمثلة في رفع اليدين والانحناء والسجود الکلى والجزئي طالبًا للرحمة والعفو وإظهار الولاء، ويحتل المسئول نفس مکانة الإله بالنسبة للشخص المتوسل، و سيکون هناک ارتباط وثيق بين الطقوس التى تقدم أمام الإله وبين الأوضاع المتبعة للمتوسل أمام صاحب السلطة.<br /> ويتضح من خلال دراسة المناظر: قوة الدولة الآشورية خلال عصر الإمبراطورية مما أدى إلى استقبال الرسل والسفراء ومواکب الجزية؛ لتقديم فروض الطاعة والولاء والتبعية لملوک الدولة الآشورية، وأنهم استخدموا أوضاع التوسل من رفع اليدين والانحناء والسجود أمام الملک طلبًا للرحمة، ولذلک اختلط الأمر فى بعض الأحيان بين أوضاع التوسل للملک وأوضاع تقديم التحية.<br /> ولم تقتصر أوضاع التوسل على الأسرى والرسل ومقدمى الجزية فقط، بل استخدمها أيضًا ملوک الممالک المجاورة وسيلة للتحية، وتقديم فروض الطاعة والولاء للإمبراطور الآشورى. والملاحظ أن وضع الانحناء لايتبعه الملک أو أفراد السلطة الملکية، وإنما يتبعه کل من يريد العفو والرحمة والولاء. الاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-982218120171101A Study and Publication of a Glazed Pottery Collection at the Museum of Archaeology and Tourism Faculty, University of Jordanنشر ودراسة لمجموعة من الفخار المطلى محفوظة بمتحف کلية الآثار والسياحة، الجامعة الأردنية725761489210.21608/jguaa.2017.4892ARهناء محمد عدلى حسنأستاذ الآثار والفنون الإسلامية بقسم الآثار والحضارة، كلية الآداب – جامعة حلوان (مصر)Journal Article20161201<strong><br />The first hand data of the author's ongoing study of the glazed pottery collection at the Museum of Archaeology and Tourism Faculty, University of Jordan of a wide range of objects sheds light on cartouches and emir blazons in their historic, art historic, and hierarchal contexts. The study discussed the mentioned collection with additional examples of pictorial blazons attributed by Early Mamluk sultans such as Baybars. The emir blazons in the objects of study are circular and simple characterizing the Muslim heraldry of the Early Mamluk period. They depict solely the heraldic device in a circular shield symbolizing the official post of the emir.<br />None of the emir blazons in the collection represents the advanced phase of Muslim heraldry in which one blazon may depict/represent more than seven heraldic devices serving as "a curriculum vitae" for the present and previous posts of an explicit emir. Such composite blazons are characteristic for the Late Mamluk period (referred to also as Burji period) and hence offer strong evidence for dating to the Early (Bahri) Mamluk period.<br />The calligraphy of the objects is an important primary source for mottos and epithets of the Mamluk emires at that time. They are also evidence for the vessel dating as this study has worked to match the mottos and epithets decorating the objects with other complete and well-dated inscriptions in architecture and material culture. Finally, the blazons and calligraphy are solid dating evidence for the objects' technology and typology and hence provide important primary data for further studies in Mamluk history, art history and Mamluk organizational behavior.</strong>يحتفظ متحف کلية الآثار والسياحة بالجامعة الأردنية بمجموعة من الفخار المطلى التي لم يسبق دراستها أو نشرها، تنسب مجموعة البحث إلى مصر في العصر المملوکى، أوائل القرن 8هـ/14م، تتبع الدراسة المنهج الوصفى التحليلى من خلال فحص وتوثيق ونشر عدد (9) قطع لم يسبق نشرها من الفخار، مع مجموعة من الرسومات التوضيحية المبينة لزخارفها، وترتيب اللوحات في کتالوج يضم مجموعات من التحف التطبيقية التى تحمل رنوکاً وشعارات مماثلة لما ورد على القطع محل البحث، بهدف إثراء الدراسة المقارنة والمزج بين الدراسة التاريخية والأثرية بدراسة المضامين الفنية والزخرفية والمعانى الرمزية للرنوک في سجل متکامل مرتباً ترتيباً تاريخياً وموضوعياً، لبيان تفاصيل ومفردات الزخارف ودراسة شکل ومضمون ما ورد على بعضها من کتابات تساعد فى تأريخ التحف.الاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-982218120171101The Contacts between Nile Valley Civilizations and Damaat Kingdom in the First Millennium B.C.الصلات بين حضارات وادي النيل ومملکة دعمت (بلاد الحبشة) في الألفية الأولى قبل الميلاد.762795489710.21608/jguaa.2017.4897ARهند عبد المجيد الفقيمدرس التاريخ القديم، معهد البحوث والدراسات الأفريقية، جامعة القاهرة000-0001-5354-4165محمود أحمد محمد إماممدرس التاريخ القديم المساعد، معهد البحوث والدراسات الأفريقية، جامعة القاهرة(مصر)Journal Article20170413<br /> The Red Sea basin was the crucible where most of the ancient civilizations were formed on both sides. It was also the way where the ancient world knew the first principles of commercial and intellectual contacts. As a result, great civilizations have developed on its shores, contributing positively in the development of humankind.<br /> The archaeological and textual evidence in Abyssinia confirms that, because of the southern Arabian existence in the region, a kingdom emerged in the first millennium BC (900/800 BC - 400/300 BC) was known in the texts as "Damaat". Despite the archaeological evidence and the cultural contents of this Kingdom reflect distinctly southern Arabian influences, but it was not far from the Nile Valley influences, which constituted a natural extension.<br /> The aim of this paper is to present the reasons that led to the emerged of Damaat kingdom in Abyssinia, then follow the evidence, which indicate the contacts between the Kingdom of Damaat and Nile Valley civilizations. Furthermore, determine some of Nile Valley influences in the Kingdom represented in some artistry models and statueS کان البحر الأحمر البوتقة التي انصهرت فيها معظم الحضارات القديمة وتشکلت ملامحها على ضفتيه، فهو بمثابة الطريق الذي من خلاله عرف العالم القديم أول مبادئ الاتصال التجاري والثقافى، ونتيجة لذلک نمت على شاطئيه حضارات عظيمة ساهمت بإيجابية في تطور البشرية وتقدمها.<br /> تؤکد الأدلة الأثرية والنصية في بلاد الحبشة أنه نتيجة التواجد العربي الجنوبي في المنطقة قامت مملکة في الألفية الأولى قبل الميلاد (900/800 ق.م-400/300 ق.م) عُرفت في النصوص باسم "دعمت"، وعلى الرغم من أن الأدلة الأثرية والمظاهر الحضارية لهذه المملکة تعکس تأثيرات عربية جنوبية واضحة، إلا أنها لم تخلو من تأثيرات وادي النيل والذى کان يشکل امتدادًا طبيعيًا لها.<br /> والهدف من هذه الورقة هو عرض العوامل والأسباب التي أدت إلى قيام مملکة دعمت فى بلاد الحبشة، ثم تتبع الأدلة التي تشير إلى وجود صلات بين مملکة دعمت وحضارات وادي النيل، وعرض بعض مظاهر تأثيرات وادي النيل في فنون مملکة دعمت والمُتمثلة في بعض القطع الفنية والتماثيل.