الاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصري
مجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب
2536-9822
7
1
2006
06
01
Manifestations of Libyan society and civilization through ancient Egyptian antiquities
مظاهر المجتمع و الحضارة الليبية من خلال الآثار المصرية القديمة
1
24
2464
10.21608/jguaa.2006.2464
AR
أم الخير
العقون
کلية العلوم الإنسانية والحضارة الإسلامية – قسم التاريخ والآثار – جامعة وهران (الجزائر)
Journal Article
2017
04
19
There is more than one testimony and evidence that the inhabitants of “ancient Libya were in constant and continuous contact with the owners of the first civilization in the ancient world, and that began since the dawn of history or a little earlier, and these original internal relations, which link the two parties, go beyond those apparent political relations.” What we see in the historical era, the Egyptian did not distinguish the narrow strip that linked his country to its neighbor Libya at all, and the same is the case in the eyes of the Libyans, but the matter began to change with the unification of Egypt and setting its borders. The wars were led by the pharaoh, or one of his leaders, to deter the attempts of the Libyans to penetrate and settle in the Nile Valley, for two thousand years, and throughout this period, the Egyptian sources remained full of information about this era. Also, that relations were not always aggressive, so their presence was for commercial or professional reasons (the Libyans joining the ranks of the Egyptian army) or for diplomatic representation, and sometimes as a result Marriages and mergers
إن هناك أكثر من شهادة ودليل على أن سكان " ليبيا قديما كانوا على اتصال دائم و مستمر بأصحاب أول حضارة في العالم القديم، وقد بدأ ذلك منذ فجر التاريخ أو ما قبله بقليل، وكانت هذه العلاقات الداخلية الأصلية، التي تربط الطرفين تتعدى تلك العلاقات السياسية الظاهرة التي نراها في العهد التاريخي، فالمصري لم يكن يميز الشريط الضيق الذي كان يربط بلاده بجارتها ليبيا قط، وكذلك الحال في أعين الليبيين، غير أن الأمر بدأ في التغير بتوحيد مصر ووضع حدود لها، فأضحت العلاقات الليبية - المصرية بعد ذلك، عبارة عن سلسلة من الحروب يقودها الفرعون، أو أحد قادته لردع محاولات الليبيين للتوغل، والاستقرار في وادي النيل، طيلة ألفي سنة، وطوال هذه المدة، بقيت المصادر المصرية زاخرة بمعلومات عن هذه الحقبة، فتقص بالنص،والصورة ما جرى من حوادث عسكرية، بين الجارين، كما بينت لنا أيضا بأن العلاقات لم تكن دوما عدوانية، فكان حضورهم لأسباب تجارية أو مهنية (انضمام الليبيين إلى صفوف الجيش المصري) أو لتمثيل دبلوماسي، و أحيانا أخرى نتيجة زیجات، ومصاهرات
https://jguaa.journals.ekb.eg/article_2464_7d59048310ab4a58192735ce7dbc4862.pdf
الاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصري
مجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب
2536-9822
7
1
2006
06
01
Lights on the relationship between the kingdoms of Edom and Judah in the sixth and fifth centuries
أضواء على العلاقة بين مملکتى آدوم ويهوذا فى القرنين السادس و الخامس والهجرى ق.م
25
41
2465
10.21608/jguaa.2006.2465
AR
عبد المعطى محمد عبد المعطى
سمسم
أستاذ بقسم التاريخ ووکيل کلية المعلمين بمکة المکرمة لشؤون الطلاب (مصر)
Journal Article
2017
04
19
Most of the Arab research on ancient Jewish history is almost confined to the history of the Children of Israel (Bani Ya'qub), and there is no doubt that there are nations that have lived through their political and cultural formation from their cousins, their neighbors, or those who occupied their lands and displaced their original inhabitants. Ages passed, and from here was the choice of the subject of relations between Judah and Edom and the impact of this on ending the political formation of Judah.
إن معظم الأبحاث العربية في التاريخ اليهودي القديم ، تكاد تكون محصـورة في تاريخ بني إسرائيل ( بني يعقوب ) ولاشك أن هناك أمما قد عاصـرت تـكـوينهم السياسي والحضاري من أبناء عمومتهم ، ومن المجاورين لهم ، أو أولئـك الـذين احتلوا أراضيهم وشردوا أهلها الأصليين وهو دأب بني إسرائيل على مر العصـور، ومن هنا كان اختيار موضوع العلاقات بين يهوذا وأدوم وأثر ذلك على إنهاء التكوين السياسي ليهوذا
https://jguaa.journals.ekb.eg/article_2465_8ce31be14e8faf7a401a1396729c5b96.pdf
الاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصري
مجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب
2536-9822
7
1
2006
06
01
Bibliographical control of the manuscript Arab scientific heritage during the Ottoman era
الضبط البيلوغرافى للتراث العلمى العربى المخطوط خلال العصر العثمانى
42
63
2488
10.21608/jguaa.2000.2488
AR
محمد
صاحبى
کلية العلوم الإنسانية والحضارة الإسلامية - جامعة وهران الجزائر
Journal Article
2017
04
24
Perhaps it is natural to say that the indexes of the sheikhs or the programs of scholars” and books for the classification of sciences and the consequences of the emergence of the “Fihrist” were among the essential reasons for the continued emergence of the Islamic bibliographic control books, starting from the tenth century AH, and the evidence for this is Ibn al-Nadim’s influence in what preceded by It contains catalogs of the libraries of scholars, and the libraries that were full of Islamic cities, east and west. Rather, it can be said based on the foregoing that the indexes of the sheikhs themselves were earlier in existence than the index itself, as it was associated since its first inception with the science of hadith and the chain of transmission to preserve the purity and purity of science
لعله من الطبيعي القول بأن فهارس الشيوخ أو برامج العلماء " وكتب تصنيف العلوم وما ترتب عن ظهور "الفهرست" كانت من الأسباب الجوهرية في مواصلة ظهور كتب الضبط البيبليوغرافي الإسلامية؛ ابتداء من القرن العاشر الهجري ، والدليل على ذلك هو تأثر ابن النديم فيما سبق بما حوته فهارس مكتبات العلماء ،و المكتبات التي كانت تزخر بها الحواضر الإسلامية ، شرقا وغربا". بل إنه يمكن القول بناء على ما تقدم بأن فهارس الشيوخ ذاتها كانت أسبق وجودا من الفهرست ذاته حيث ارتبطت منذ نشأتها الأولى بعلم الحديث والإسناد للمحافظة على نقاء العلم وصيرورته
https://jguaa.journals.ekb.eg/article_2488_5ef8fe0af17c7f492b415d2a0541a9bd.pdf
الاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصري
مجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب
2536-9822
7
1
2006
06
01
The inscription of establishing a racket for pilgrims and wayfarers from the era of the Abbasid Caliph Al-Mutawakkil, dated 245 AH.Study and investigation
نقش إنشاء مضرب للحجاج وأبناء السبيل من عهد الخليفة المتوکل العباسى مؤرخ بسنة 245هـ ." دراسة وتحقيق
64
74
2510
10.21608/jguaa.2006.2510
AR
محمد
فهد عبد الله الفعر
المملكة العربية السعودية
Journal Article
2017
04
26
Arabic writings and inscriptions are one of the main sources for the historian, researcher and archaeologist alike. They either add historical information of great importance that the ancient historians or modern researchers did not mention, or correct a common mistake among historians, or outweigh one opinion over another, and this is a given. Which does not need to be proven in light of what has appeared from many studies and research on writings and inscriptions and their importance, and can not be limited to this preamble, but what we want to clarify here, is the importance of this inscription whose text we are studying here in this modest research that talks about the establishment of a racket For pilgrims and wayfarers in the Sha’ar of Arafat by order of the Abbasid Caliph Al-Mutawakkil Ali Allah (232.247 AH) in the year 245 AH and under the supervision of his son and heir Al-Mustansir by God, and historians did not refer to him, ancient or modern, although they elaborated a lot in the reforms of Caliph Al-Mutawakkil, whether in Mecca or Medina, or The roads leading to them, his securing the pilgrimage routes and his concern for their security, and his appointment of the most efficient personalities who are responsible for the affairs of roads in general and the roads of the two holy cities in particular.
الكتابات والنقوش العربية أحد المصادر الرئيسة للمؤرخ والباحث وعالم الآثار على حد سواء، فهي إما أن تضيف معلومات تاريخية على جانب كبير من الأهمية لم يذكرها المؤرخون القدامي أو الباحثون المحدثون، أو تصحح خطا كان شائعا بين المؤرخين، أو ترجح رأيا على آخر، وهذه من المسلمات التي لا تحتاج إلى إثبات في ظل ما ظهر من دراسات كثيرة وبحوث عديدة عن الكتابات والنقوش وأهميتها، ولا يمكن حصرها في هذا التمهيد، لكن الذي نريد توضيحه هنا، هو أهمية هذا النقش الذي نقوم بدراسـة نصه هنا في هذا البحث المتواضع الذي يتحدث عن إنشاء مضرب للحجـاج وأبنـاء السبيل في مشعر عرفات بأمر من الخليفة المتوكل علـى الله العباسـي (۲۳۲ . ٢٤٧هـ) سنة ٢٤٥هـ وبإشراف ابنه وولي عهده المستنصر بالله، ولم يشـر إليـه المؤرخون قديما أو حديثا، رغم أنهم أفاضوا كثيرا في إصلاحات الخليفة المتوكل سواء في مكة أو المدينة، أو الطرق المؤدية إليهما، وتأمينه لطرق الحج واهتمامـه بأمنهـا، وتعيينه لأكفأ الشخصيات التي تقوم على شئون الطـرق عامـة وطـرق المـدينتين المقدستين على وجه الخصوص.
https://jguaa.journals.ekb.eg/article_2510_c81dd9d59b2dd6d06694de381abd33f0.pdf
الاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصري
مجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب
2536-9822
7
1
2006
06
01
A new reading of Roman clothes in the late period banker (an archaeological study)
قراءة جديدة للملابس الرومانية فى مصر فى الفترة المتأخرة (دراسة آثرية )
75
121
2521
10.21608/jguaa.2006.2521
AR
منى
محمد الشحات
مصر
Journal Article
2017
04
26
The field of clothing study is an important area for reading and interpreting the past; They provide us with accurate information about any society, and reveal the true picture of the identity of the people in this society as well; Where it is not usually limited to identifying the different types of clothes that his children wear, but also to know how their lives were and their intellectual trends towards this life. Perhaps the quality of the textiles that people use, for example, indicates the extent of the different tastes and industrial skills on the one hand
يعد مجال دراسة الملابس من المجالات الهامة لقراءة الماضي وحسن تفسيره ؛ تمدنا بمعلومات دقيقة عن أي مجتمع ، و تكشف عن الصورة الحقيقة لهوية النـاس في هذا المجتمع أيضاً ؛ حيث لا يقتصر الأمر عادة علـي تحـديـد أنـواع الملابس المختلفة التي يرتديها أبناؤه ، بل يتعداه إلى معرفة كيف كانت حياتهم و اتجاهـاتهم الفكرية نحو هذه الحياة . فلعل جودة المنسوجات التي يستعملها الناس مثلا تدل علـي مدى اختلاف الأذواق والمهارات الصناعية من جهة ، وتدل أيضا علي التفاوت الطبقي من جهة أخرى، ولعل العناصر الزخرفية المستعملة تدل بصـدق علـى ثقافـة هـذا المجتمع و تراثه وبيئته
https://jguaa.journals.ekb.eg/article_2521_e7275685d3f8bd00a41195c902fa7621.pdf
الاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصري
مجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب
2536-9822
7
1
2006
06
01
ظاهرة المآذن متعددة الرؤوس فى مصر وتونس ودلالاتها
122
173
2524
10.21608/jguaa.2006.2524
AR
محمد
الكحلاوى
کلية الاثار جامعة القاهرة - مصر
0000-0001-6950-0933
Journal Article
2017
04
26
https://jguaa.journals.ekb.eg/article_2524_72bd27ef81a48253566b3104c39d8240.pdf
الاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصري
مجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب
2536-9822
7
1
2006
06
01
The Archaeological Discoveries To The Christian Antiquities In Sinai
The Archaeological Discoveries To The Christian Antiquities In Sinai
1
34
2528
10.21608/jguaa.2006.2528
AR
Abdel Al-Raheem
Rihan Barakat
Director of Dahab antiquities(Egypt)
Journal Article
2017
04
26
Wadi Firan is 60 Km North West of St. Catherine Monastery. The Wadi 5 Km long and between 250-375m width, includes fresh water from many springs where the water collects in cisterns("). In Wadi Firan lies Mountain of Serbal 2070m above sea level. The name of Serbal derived from Serb Baal which means date palm. Idol Baal had been worshipped by the people who pilgrim to that holy Mountain before the Exodus. Some historians consider that Mountain is Mountain of Sinai. Because Wadi Firan is very narrow, the torrent of the heavy rain water destroyed most of the antiquities. Wadi Firan mentioned in Old Testament³) in name of Rafedeem). The original population in Firan was the Nabataeans and the Bedouins of Sinai
Wadi Firan is 60 Km North West of St. Catherine Monastery. The Wadi 5 Km long and between 250-375m width, includes fresh water from many springs where the water collects in cisterns("). In Wadi Firan lies Mountain of Serbal 2070m above sea level. The name of Serbal derived from Serb Baal which means date palm. Idol Baal had been worshipped by the people who pilgrim to that holy Mountain before the Exodus. Some historians consider that Mountain is Mountain of Sinai. Because Wadi Firan is very narrow, the torrent of the heavy rain water destroyed most of the antiquities. Wadi Firan mentioned in Old Testament³) in name of Rafedeem). The original population in Firan was the Nabataeans and the Bedouins of Sinai
https://jguaa.journals.ekb.eg/article_2528_2f58378be92b0eefce32f7d3511cdc5f.pdf
الاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصري
مجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب
2536-9822
7
1
2006
06
01
Statues of the standard-bearers in Ancient Egypt
Statues of the standard bearers In Ancient Egypt
35
99
2534
10.21608/jguaa.2006.2534
AR
Mofida
El-weshahy
Ancient Egyptian Antiquities, Faculty of Tourism and Hotels - Suez Canal University (Egypt)
Journal Article
2017
04
26
The standard -bearer's statues in ancient Egypt considered one of the most interesting subjects in both art and religion. They represented the King, the royal heiress or the high priests as a deputy of the king performing the role of high priest of Egypt or supreme priest for each god in its own temple, this research studies thus standard bearers from its beginning exist, throughout its flourishing in the New kingdom especially Ramessid period. This kind of these statue is different from others standing, seating, kneeling, grouping, naophore statues, or those represented the king in a pose of worshipper in the formula of htp di nsw.
The standard -bearer's statues in ancient Egypt considered one of the most interesting subjects in both art and religion. They represented the King, the royal heiress or the high priests as a deputy of the king performing the role of high priest of Egypt or supreme priest for each god in its own temple, this research studies thus standard bearers from its beginning exist, throughout its flourishing in the New kingdom especially Ramessid period. This kind of these statue is different from others standing, seating, kneeling, grouping, naophore statues, or those represented the king in a pose of worshipper in the formula of htp di nsw.
https://jguaa.journals.ekb.eg/article_2534_11afb57400b63dd737d5e9295a7c7aef.pdf
الاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصري
مجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب
2536-9822
7
1
2006
06
01
pose of worshipper in the formula of htp di nsw.
The results of scientific reports submitted by the French Scientific Institute for Oriental Studies to the General Union of Arab Archaeologists on the results of the examinations of the two stone tablets (known as the painting of Moses and the menorah)
نتائج التقارير العلمية المقدمة من المعهد العلمى الفرنسى للدراسات الشرقية للإتحاد العام للآثاريين العرب حول نتائج الفحوصات باللوحتين الحجريتين (المعروفة بإسم لوحة موسى والشمعدان )
1
23
2593
10.21608/jguaa.2000.2593
AR
المعهد
الفرنسى
Journal Article
2017
04
27
Following the end of the ninth conference of the General Union of Arab Archaeologists, Mr. Ahmed Abdel Karim El-Gohary submitted a request to the General Union of Arab Archaeologists to examine and study the stone inscription in which he participated in the activities of the conference. Comprehensive around it, and the committee moved to Dubai and examined the artifacts preserved by some Arab personalities there. The committee also conducted studies and took samples in addition to the process of accurate archaeological registration of the two pieces. Studies for the management of the General Union of Arab Archaeologists, which it wanted to publish in the scientific journal of the Union, in confirmation of the role of the Academic Union and its scientific contributions through a group of specialized experts and technicians who work with all sincerity and dedication in serving the heritage of the civilization of our great Arab homeland. From afar, what perception do some people go to in diagnosing the drawings on the paintings because they belong to prophets or Personalities, archeology is a science based on analytical studies, not diagnostic, and the findings of experts confirm that
Following the end of the ninth conference of the General Union of Arab Archaeologists, Mr. Ahmed Abdel Karim El-Gohary submitted a request to the General Union of Arab Archaeologists to examine and study the stone inscription in which he participated in the activities of the conference. Comprehensive around it, and the committee moved to Dubai and examined the artifacts preserved by some Arab personalities there. The committee also conducted studies and took samples in addition to the process of accurate archaeological registration of the two pieces. Studies for the management of the General Union of Arab Archaeologists, which it wanted to publish in the scientific journal of the Union, in confirmation of the role of the Academic Union and its scientific contributions through a group of specialized experts and technicians who work with all sincerity and dedication in serving the heritage of the civilization of our great Arab homeland. From afar, what perception do some people go to in diagnosing the drawings on the paintings because they belong to prophets or Personalities, archeology is a science based on analytical studies, not diagnostic, and the findings of experts confirm that
في اعقاب انتهاء مؤتمر الاتحاد العام للاثاريين العرب التاسع تقدم السيد احمد عبد الكريم الجوهري بطلب للاتحاد العام للاثاريين العرب بفحص ودراسة النقش الحجري الذي شارك به في فعاليات المؤتمر، وقد قام الاتحاد بتشكيل لجنة من المتخصصين من بينها المعهد العلمي الفرنسي للاثار الشرقية لدراسة القطع الاثرية واعداد تقرير شامل حولها، وقد انتقلت اللجنة الى مدينة دبي وقامت بفحص القطع الأثرية المحفوظة لدى بعض الشخصيات العربية هناك، كما قامت اللجنة بإجراء دراسات واخذ عينات الى جانب عملية التسجيل الاثرى الدقيق للقطعتين، وبعد دراسة نتائج الفحوصات العلمية والمعملية قام المعهد العلمي الفرنسي للاثار الشرقية بتقديم نتائج هذه الدراسات لإدارة الاتحاد العام للاثاريين العرب التي ارادت ان تنشرها في مجلة الاتحاد العلمية وذلك تأكيدا على دور الاتحاد الاكاديمي ومساهماته العلمية من خلال مجموعة من الخبراء المتخصصين والفنيين الذين يعملوا بكل إخلاص وتفاني في خدمة تراث حضارة وطننا العربي الكبير، وادارة الاتحاد تؤكد انها لاتقر لامن قريب ولا من بعيد اي تصور يذهب إليه البعض في تشخيص الرسومات التي على اللوحات لأنها تخص انبياء او شخصيات، فإن علم الآثار علم يقوم على الدراسات التحليلية وليست التشخيصية والنتائج التي توصل اليها الخبراء تؤكد على ذلك
https://jguaa.journals.ekb.eg/article_2593_20646c7627a12c1637f11e7d782ecef0.pdf