الاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-98228120070501The Archeology Report of North Lebanon, an ancient history and a painful realityتقرير اثار شمــال لبنــان تاريــخٌ عريــق وواقـعٌ أليــم15254610.21608/jguaa.2007.2546ARخالد عمر تدمرىعضو مجلس بلديّة طرابلس ورئيس لجنة الآثار والتراث أستاذ محاضر بمعهد الفنون الجميلة في الجامعة اللبنانية(لبنان)Journal Article20170426The Governorate of North Lebanon includes the districts of Akkar, Tripoli, Danniyeh, Zgharta, Bcharre, Koura, and Batroun. It is unquestionably the richest regions of Lebanon archaeologically and naturally. In this hurry, we will not be able to enumerate the archaeological treasures of northern Lebanon, apparent or hidden, which vary between archaeological sites and historical buildings. It goes back to the different eras and eras that passed in the history of Lebanon, but we will try, in a quick tour, to shed light on some of them and learn through them the historical<strong>تشمل محافظة لبنان الشمالي أقضية عکار وطرابلس والضنية وزغرتا وبشري والکورة والبترون، وهي بلا غرو تعدّ أغنى مناطق لبنان أثريـاّ وطبيعياً. وعلّنا لن نتمکن في هذه العجالة من تعداد ما يکتنزه شمال لبنان من ثروات أثريـة، ظاهرة أو باطنة، والتي تتنوّع بين مواقع أثرية وأبنية تاريخية تعود لمختلف العصور والحقبات التي مرّت في تاريخ لبنان، ولکننا سنحاول، في جولة سريعة أن نلقي الضوء على بعضها ونتعرف من خلالها على أهمية شمال لبنان التاريخية والأثرية. </strong>https://jguaa.journals.ekb.eg/article_2546_13e5f8496c7bd9754c7cfb85ac75c5f5.pdfالاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-98228120070501Early form of the falcon Horus From the era of the first Naqadaهيئة مبکرة للسرخ والصقر حورس من عصر نقادة الأولى613255010.21608/jguaa.2007.2550ARرضا محمد سيد أحمدالتاريخ القديم کلية الآداب – جامعة المنصورة (مصر)Journal Article20170426The Governorate of North Lebanon includes the districts of Akkar, Tripoli, Danniyeh, Zgharta, Bcharre, Koura, and Batroun. It is unquestionably the richest regions of Lebanon archaeologically and naturally. In this hurry, we will not be able to enumerate the archaeological treasures of northern Lebanon, apparent or hidden, which vary between archaeological sites and historical buildings. It goes back to the different eras and eras that passed in the history of Lebanon, but we will try, in a quick tour, to shed light on some of them and learn through them the historicalيتناول هذا البحث بالدراسة هيئة مبکرة للسرخ والصقر حورس، تحلى ظهر تمثال أمومة بمتحف أونتاريو بکندا من عصر نقادة الأولى، ولم تحظ بانتباه العلماء الذين درسوا بدايات ظهور السرخ والصقر حورس على الآثار المصرية القديمة، على الرغم من أهميتها البالغةhttps://jguaa.journals.ekb.eg/article_2550_1d7c3d9d510daee51008fefac0f2fae0.pdfالاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-98228120070501The second meanings of the matter in the ancient Egyptian text, a comparative rhetoricalالمعاني الثانية للأمر في النص المصري القديم دراسة بلاغية مقارنة1442255110.21608/jguaa.2007.2551ARصبحي عطية يونسقسم التاريخ القديم بکلية الآداب- جامعة المنصورة (مصر)Journal Article20170426The science of syntax with its abstract rules continued to dominate the field of linguistic studies of ancient Egyptian studies until recently, when scholars in this field began to pay attention to other alternatives that contribute to understanding the text and its connotations and help to identify its contexts, structure and stylistics. Despite the Western effort that began through some studies and separate research during the last three decades in an attempt to understand the aesthetics of ancient Egyptian texts, especially literary ones, these attempts still feel their first beginning.استمر علم نحو الجملة بقواعده المجردة مهيمنا على ميدان الدراسات اللغوية الخاص بالدراسات المصرية القديمة حتى نحو قريب، حين بدأ علماء هذا المجال في الالتفات إلى البدائل الأخرى التي تسهم في فهم النص و مدلولاته و تساعد على التعرف على سياقاته و بنيته و أسلوبيته و على الرغم من الجهد الغربي الذي بدأ عبر بعض الدراسات و البحوث المتفرقة خلال العقود الثلاثة الأخيرة في محاولة فهم جماليات النصوص المصرية القديمة خاصة الأدبية منها، فلا زالت هذه المحاولات تتلمس بدايتها الأولى.<br /> و في واقع الأمر، فقد اهتم المصريون القدماء بتعليم اللغة المصرية القديمة خاصة في المؤسسات التابعة للمعابد المصرية، و لم يقتصر الأمر على دروس الخط و الهجاء و لا حتى قواعد اللغة، بل امتد ليشمل آداب السابقين و تعاليمهم و ما يمکن أن نطلق عليه أشعار و هي في الواقع ترانيم لألهتهم و مدائح لمآثر حکامهم. و على الرغم من ذلک فإن قواعد ما يمکن أن نطلق عليه البلاغة المصرية القديمة لم تصل إلينا حتى الآن، و من ثم يصبح تقنين أصول لقواعد هذه البلاغة أمرا غاية في الأهمية يمکن أن يساعد في فهم ايستمولوجية النص و التعرف على مدى قدرة المتحدث في استخدام و تسخير أدواته اللغوية المتنوعة و قياس مدى قدرته على استخدام بنيوية الجمله بدلالات متولدة خارجه عن شکلها التقليدي و استثمارها الوظيفي في سياقات أسلوبية و بلاغية أخرى مثلها في ذلک مثل أي لغة من اللغات الحديثة.<br /> <br clear="all" /><br /> <br /> https://jguaa.journals.ekb.eg/article_2551_57ee95cbe500b7b5dd3adc6fa2950069.pdfالاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-98228120070501Laws of commercial transactions in the civilization of Mesopotamiaقوانين المعاملات التجارية في حضارة بلاد النهرين4359255210.21608/jguaa.2007.2552ARعبد العزيز أمين عبد العزيزالمعهد العالي لحضارات الشرق الأقصى القديم – جامعة الزقازيق (مصر)Journal Article20170426Mesopotamia is geographically located in the southwestern part of the continent of Asia, and because it was a crossroads of trade routes connecting the Mediterranean, the Indian Ocean, the Far East and India ,many human migrations came to it for settlement. Since the fourth millennium BC, the last of them were the Arab tribes, to which the vast majority of the population returns today, and part of them migrated to the rest of the Fertile Crescent. This phenomenon has increased since the seventh century AD with the beginning of the Islamic conquests. Eastern and Northeastern regions.
تقع بلاد النهرين جغرافيا بالجزء الجنوبي الغربي من قارة آسيا ، ولكونه كان ملتقى للطرق التجارية التي تصل البحر المتوسط والمحيط الهندي والشرق الأقصى والهند ، فقد وفدت إليه العديد من الهجرات البشرية للاستيطان ، فمن خلال شبه الجزيـرة العربية والبوادي الشمالية الغربية هاجرت قديما عدة أقوام منذ الألف الرابعة قبل الميلاد كانت آخرها القبائل العربية والتي يرجع إليها السواد الأعظم من السكان حاليـا ونـزح جزءا منها إلى باقي مناطق الهلال الخصيب ، وازدادت هذه الظاهرة منذ القرن السـابع الميلادي مع بداية الفتوحات الإسلامية، أما الأقوام والتي تعود لأصول هندو أوربية فقـد وفدت إليه من خلال الأقاليم الشرقية والشمالية الشرقيةhttps://jguaa.journals.ekb.eg/article_2552_6a714d2c23c4edceed6d56374c3d3716.pdfالاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-98228120070501New archaeological discoveries from the Nabataean period in Ras al-Naqab / Jordanمکتشفات أثرية جديدة من العصر النبطي في رأس النقب /الأردن6069255310.21608/jguaa.2007.2553ARمحمد وهيبالجامعة الهاشمية-الاردنمهدي عبد العزيزالجامعة الهاشمية-الاردنJournal Article20170426<br />This aims at illustrating the results of the archaeological survey of the region of Ras-al-Nagab- south of Jordan, and also to illustrate the architectural remains, such as watch towers and remain of building of religious functions, found during the survey and dated back to Nabataean period. <br /><strong> </strong>يهدف هذا البحث إلى القاء الضوء على بعض المخلفات الأثرية العمرانية التي تم العثور عليها في موقع دبة حانوت في منطقة رأ س النقب- جنوب الأردن خلال المسوحات الميدانية التي تمت في المنطقة، فقد تم الکشف عن بعض من المواقع التي تمثل ابراج مراقبة وبقايا ابنية ذات اغراض دينية والتي ترجع في تأريخها الى الفترة النبطية<br /> <strong><br /></strong>https://jguaa.journals.ekb.eg/article_2553_fefad8a6581fb8a9e1619bdbf3b68314.pdfالاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-98228120070501The problem of preserving the urban heritage in the Arab world A study on risks and solutionsإشکالية الحفاظ على التراث العمراني في الوطن العربي دراسة حول المخاطر والحلول7086255410.21608/jguaa.2007.2554ARمحمد الكحلاوىأستاذ الآثار والعمارة الإسلامية بکلية الآثار – جامعة القاهرة -وأمين الاتحاد العام للاثاريين العرب (مصر)0000-0001-6950-0933Journal Article20170426Researchers specialized in the fields of urban heritage, architecture and traditional arts sought to search for the factors affecting them and the possibility of identifying their origins and determining the theoretical foundations that contributed to highlighting them. Some researchers believe that the problems of heritage sitesاتجه الباحثون المتخصصون في مجالات التراث العمراني والعمارة والفنون التقليدية إلى البحث عن العوامل المؤثرة عليها وامکانية التعرف على اصولها وتحديد الاسس النظرية التي ساهمت في ابرازها وقد تناولت معظم الدراسات السابقة هذه الموضوعات بطريقة سطحية ولذلک کانت نتائجه لا تتوافق او تتلائم مع الواقع الحافل للمواقع التراثية في الوطن العربي ويرى بعض الباحثين أن مشاکل المواقع التراثية قد تمت بطريقة ارتجالية عشوائية ولکن الدراسات الحديثة استطاعت أن تکشف النقاب على أن النموذج العمراني للمدن التراثية الإسلامية يستجيب فيه الشکل إلى المضمون من خلال ترکيبة متجانسة متوافقة مع بيئتها وقد افادتها هذه الدراسات ايضاً في وضع منهجية للدراسة هذه المواقع والمباني التراثية على اسس علمية واضحة منها دراسة موقع المدينة وطبيعته مع الترکيز على دراسة العناصر الرئيسية والتي نستطيع من خلاله التمييز بين کل عنصر من العناصر وتحديد الزمن التاريخي کذلک استخدام دراسة تحليليلة مرفولوجية للتنظيم العمراني الهدف منها تحديد التنظيمات العمرانية للمواقع التراثية الإسلامية وهي تساعد في تحديد الملامح القديمة للمواقع التراثية قبل أن تتأثر بعوامل خارجية وهذا ما جعل العديد من الباحثين يقومون بعملية تنقية بتخليص المواقع التراثية من جميع العناصر الوافدة عليها وذلک بغرض ارجاعها إلى اصالتها وتوافقها مع بيئتها الاولى مما سيؤدي إلى ابراز کافة العوامل المؤثرة عليها ومعرفة الهيکل العمراني للمدن التراثية واساليب عمارتها وزخرفتها ومکوناتها من وحدات رئيسية وفرعية [1]وهذه الدراسة اتناول فيها باختصار تحديد معالم المخاطر المهددة لبعض المواقع التراثية في الوطن العربي مع محاولة تشخيصية لايجاد رؤية تحليلة لهذه المخاطر ، وايجاد رؤية مماثلة للحلول الواجبة للحفاظ على المدن والمواقع والمباني التراثية<br /> <br clear="all" /><br /><br />https://jguaa.journals.ekb.eg/article_2554_a42e29449a3158761c562f47055c31e2.pdfالاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-98228120070501Al-Taurizi Mosque in DamascusM 0228 - 0221 / H 328 – 328 Architectural archaeological studyجامع التوريزي بمدينة دمشق 823 – 826هـ/ 1420 – 1423 م دراسة آثارية معمارية87125255510.21608/jguaa.2000.2555ARمحمود مرسى مرسىکلية الآثار جامعة القاهرة (مصر)Journal Article20170426It was established by Al-Ghursi Khalil bin Al-Jamali Youssef bin Abdullah Al-Taurizi Al-Ashrafi according to what was mentioned in the endowment text recorded on the walls of the iwan located in the northeastern side of the mosque opposite the qibla wall, in addition to what was mentioned in the founding text recorded on the lintel (lintel) the opening of the main entrance door to the mosque And it reads, “He ordered the establishment of this inhabited mosque in the remembrance of God Almighty, the seat of the planted Khalil al-Turizi, may God accept from him on the twenty-fifth of Jumada al-Akhirah in the year twenty-three and eighty-five.”أنشأه الغرسي خليل بن الجمالي يوسف بن عبد الله التوريزي الأشرفي طبقا لما ورد في نص الوقفية المسجلة على جدران الإيوان الواقع بالجهة الشمالية الشرقية للجامع مقابل جدار القبلة، فضلاً عما ورد بالنص التأسيسي المسجل على ساكف (عتب) فتحة باب المدخل الرئيسي للجامع ويقرأ "أمر بإنشاء هذا الجامع المعمور بذكر الله تعالى المقر الغرسي خليل التوريزي تقبل الله منه في خامس وعشرين جمادي الآخرة سنة ثلاث وعشرين وثمان مايهhttps://jguaa.journals.ekb.eg/article_2555_c1e4f83f3f2218a5722450241616bd92.pdfالاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-98228120070501The female form of the god AnubisLA FORME FÉMININE D'ANUBIS110255610.21608/jguaa.2007.2556ARSalwa KamelFaculty of Archeology - Cairo University(Egypt)Journal Article20170426"Anubet" is a canine goddess, related to the god Anubis, in the feminine form of Anubis2. Her name is simply the female version of the name of her consort Anubis 66,156,1 "t" is the feminine ending 3. According to mythology Egyptian folk, Anubis was married to Anubet together the couples fathered a daughter Kebechet,"Anubet" est une déesse canine', reliée au dieu Anubis, sous forme feminine d'Anubis2.Son nom est simplement la version femelle du nom de son parèdre Anubis 66,156,1 '« t » est la fin féminine 3. Selon la mythologie égyptienne populaire, Anubis a été marié à Anubet ensemble les couples ont engendré une fille Kebechet,https://jguaa.journals.ekb.eg/article_2556_6e5898af812990a7e568acb6a3707c90.pdfالاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-98228120070501FOREST LANDSCAPE OF DESCHAMPS-A STUDY OF MATERIALS AND TECHNIQUES FOR CONSERVATIONFOREST LANDSCAPE OF DESCHAMPS-A STUDY OF MATERIALS AND TECHNIQUES FOR CONSERVATION1122255710.21608/jguaa.2007.2557ARMustafa Attieh Abdel GawwadCairo University, Giza, EgyptJournal Article20170426Non-destructive methods to study a painting belonging to the French painter Deschamps Jean Pascal carried out using scanning electron microscope (SEM.), X-Ray diffraction (XRD), infrared analysis method, gas chromatography, optical light microscopy (OLM) and micro chemical analysis. The French painter Deschamps Jean Pascal was born in Paris at the beginning of the 20<sup>th</sup> century. He was a member of the French Artist Salon. He exposed his paintings in this Salon prior to 1939. Materials and reconstruction of this painting have been studied. The size of the painting is 269x 360 mm. The support is made of straw paper board, and alla prima technique is used. The artist's work is monochrome in tone. Raw umber, Venetian red, cerulean blue, zinc white are the main pigments in the painting. The oil painting losses its artistic image, i.e. the darkened varnish, the two lacunas, and the acidified strawboard which is very brittle. The conservation treatment used suitable materials and methods. A new method was used to protect the board of the painting from high relative humidity or even from the water making it waterproof. The experimental study was made to confirm that this material is a appropriate one for this subject.Non-destructive methods to study a painting belonging to the French painter Deschamps Jean Pascal carried out using scanning electron microscope (SEM.), X-Ray diffraction (XRD), infrared analysis method, gas chromatography, optical light microscopy (OLM) and micro chemical analysis. The French painter Deschamps Jean Pascal was born in Paris at the beginning of the 20<sup>th</sup> century. He was a member of the French Artist Salon. He exposed his paintings in this Salon prior to 1939. Materials and reconstruction of this painting have been studied. The size of the painting is 269x 360 mm. The support is made of straw paper board, and alla prima technique is used. The artist's work is monochrome in tone. Raw umber, Venetian red, cerulean blue, zinc white are the main pigments in the painting. The oil painting losses its artistic image, i.e. the darkened varnish, the two lacunas, and the acidified strawboard which is very brittle. The conservation treatment used suitable materials and methods. A new method was used to protect the board of the painting from high relative humidity or even from the water making it waterproof. The experimental study was made to confirm that this material is a appropriate one for this subject.https://jguaa.journals.ekb.eg/article_2557_57e647f0b6eeb6e6f2b28cb1caa21eaa.pdfالاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-98228120070501Analysis study of the Bricks Religious Architecture and archaeological evidence and the role religious of Bricks" Nile-Mud " in Ancient EgyptAnalysis study of the Bricks Religious Architecture and archaeological evidence and the role religious of Bricks" Nile-Mud " in Ancient Egypt2360255810.21608/jguaa.2000.2558ARManal MassoudEgyptJournal Article20170426<strong>Bricks " Nile- Mud " religious Architecture archaeological evidence have had symbolic meaning ,which the element necessary for the creation, The use of bricks was quite complex . which were made of the black alluvial "Nile –Mud" bricks that was the fertile substratum of the Egyptian cosmos . the religious role and the purpose of using of "Nile-Mud" have had a deeper creative meaning in Ancient Egypt .. emerging from the floodwaters when they receded and forming a part of the primeval mound . which Re-Atum stood to create the cosmos and Khnum create and made the people from bricks-pottery . Perhaps magical bricks , the bricks of rebirth which supported and presumably protected a mother during childbirth and they formed a platform upon which the infant was laid while its social destiny was then inscribed upon the bricks by Thoth .After death ,the bricks again served as support and protection during the metaphorical rebirth into the afterlife , which affected the way his or her life was judged . As an extension of their role in human birth ,the four bricks can be seen to have had a role in protecting temples , which were thought to be similarly born . also the function of Osiris bricks was to contain "Nile- Mud "bricks the element necessary for the creation of an Osiris –Vegetant . Perhaps the Egyptians wished to invoke the power from bricks in their quits to to create and be reborn after death</strong><br /><br clear="all" /><br /><br /><strong> </strong><strong>Bricks " Nile- Mud " religious Architecture archaeological evidence have had symbolic meaning ,which the element necessary for the creation, The use of bricks was quite complex . which were made of the black alluvial "Nile –Mud" bricks that was the fertile substratum of the Egyptian cosmos . the religious role and the purpose of using of "Nile-Mud" have had a deeper creative meaning in Ancient Egypt .. emerging from the floodwaters when they receded and forming a part of the primeval mound . which Re-Atum stood to create the cosmos and Khnum create and made the people from bricks-pottery . Perhaps magical bricks , the bricks of rebirth which supported and presumably protected a mother during childbirth and they formed a platform upon which the infant was laid while its social destiny was then inscribed upon the bricks by Thoth .After death ,the bricks again served as support and protection during the metaphorical rebirth into the afterlife , which affected the way his or her life was judged . As an extension of their role in human birth ,the four bricks can be seen to have had a role in protecting temples , which were thought to be similarly born . also the function of Osiris bricks was to contain "Nile- Mud "bricks the element necessary for the creation of an Osiris –Vegetant . Perhaps the Egyptians wished to invoke the power from bricks in their quits to to create and be reborn after death</strong><br /><br clear="all" /><br /><br /><strong> </strong>https://jguaa.journals.ekb.eg/article_2558_24a43e46f303f2786ab4eaf5dc5b7633.pdfالاتحاد العام للآثاريين العرب واتحاد الجامعات العربية
بالتعاون مع بنك المعرفة المصريمجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب2536-98228120070501A Building Complex at Qasimīya 'Towards a Perception & a Reinterpretation of Its Characterizing Structures'A Building Complex at Qasimīya 'Towards a Perception & a Reinterpretation of Its Characterizing Structures'6191255910.21608/jguaa.2007.2559ARNashwa M. S SoliemanFaculty of Tourism & Hotels, Menufīya University(Egypt)Journal Article20170426The secular buildings of the Byzantine era in Egypt have not been sufficiently studied. This is often due to the poor condition in which the ruins of most of these buildings are usually due to the influence of time factors on the one hand, or because of the poor construction methods and the lack of architectural interest on the other hand. While the recent scientific excavation of many of these archaeological sites has helped to gradually identify the original form and appearance of such facilities, the interpretation of the identity and function of these architectural ruins remains a matter of controversy.
From this point of view, the interest in this study was the Al-Qasimiyah plateau area, in the site known to the people of the region as “Manama Al-Sitt Badriya” on the right side of Al-Kafoury / Burj Al-Arab Road.. Where the mission of the Supreme Council of Antiquities in 2001 partially revealed the remains of two architectural groups representing the southern Including the ruins of a small church, a baptismal basin was found in one of its rooms, while a cemetery was found in another room. As for the northern group, which he singled out for the study, it represents a well-formed architectural group referred to in a report.
The mission is summarized as: "A country house belonging to a private estate." The study aims to clarify the various structures and architectural elements characteristic of this complex through a comprehensive understanding and reinterpretation of their potential functions, which may add new characteristics to the identity of the complex by re-imagining the daily practice and the sequence of activities, which may shed new light on some general manifestations of industrial activities in the world ancient in this period, especially Egypt.
The secular buildings of the Byzantine era in Egypt have not been sufficiently studied. This is often due to the poor condition in which the ruins of most of these buildings are usually due to the influence of time factors on the one hand, or because of the poor construction methods and the lack of architectural interest on the other hand. While the recent scientific excavation of many of these archaeological sites has helped to gradually identify the original form and appearance of such facilities, the interpretation of the identity and function of these architectural ruins remains a matter of controversy.
From this point of view, the interest in this study was the Al-Qasimiyah plateau area, in the site known to the people of the region as “Manama Al-Sitt Badriya” on the right side of Al-Kafoury / Burj Al-Arab Road.. Where the mission of the Supreme Council of Antiquities in 2001 partially revealed the remains of two architectural groups representing the southern Including the ruins of a small church, a baptismal basin was found in one of its rooms, while a cemetery was found in another room. As for the northern group, which he singled out for the study, it represents a well-formed architectural group referred to in a report.
The mission is summarized as: "A country house belonging to a private estate." The study aims to clarify the various structures and architectural elements characteristic of this complex through a comprehensive understanding and reinterpretation of their potential functions, which may add new characteristics to the identity of the complex by re-imagining the daily practice and the sequence of activities, which may shed new light on some general manifestations of industrial activities in the world ancient in this period, especially Egypt.
https://jguaa.journals.ekb.eg/article_2559_97a549ac7c94980f18b48f5e2cfd533b.pdf