Mohammed, Heba. (2017). أوضاع التوسل والخضوع أمام السلطة الملکیة فى العصر الآشورى الحدیث (911-612 ق.م) Positions of begging and submission in front of royal authority in Neo-Assyrian Empire (911- 612 BC).. مجلة الإتحاد العام للآثاریین العرب, 18(18), 697-724. doi: 10.21608/jguaa.2017.4763
Heba Dahy Mohammed. "أوضاع التوسل والخضوع أمام السلطة الملکیة فى العصر الآشورى الحدیث (911-612 ق.م) Positions of begging and submission in front of royal authority in Neo-Assyrian Empire (911- 612 BC).". مجلة الإتحاد العام للآثاریین العرب, 18, 18, 2017, 697-724. doi: 10.21608/jguaa.2017.4763
Mohammed, Heba. (2017). 'أوضاع التوسل والخضوع أمام السلطة الملکیة فى العصر الآشورى الحدیث (911-612 ق.م) Positions of begging and submission in front of royal authority in Neo-Assyrian Empire (911- 612 BC).', مجلة الإتحاد العام للآثاریین العرب, 18(18), pp. 697-724. doi: 10.21608/jguaa.2017.4763
Mohammed, Heba. أوضاع التوسل والخضوع أمام السلطة الملکیة فى العصر الآشورى الحدیث (911-612 ق.م) Positions of begging and submission in front of royal authority in Neo-Assyrian Empire (911- 612 BC).. مجلة الإتحاد العام للآثاریین العرب, 2017; 18(18): 697-724. doi: 10.21608/jguaa.2017.4763
أوضاع التوسل والخضوع أمام السلطة الملکیة فى العصر الآشورى الحدیث (911-612 ق.م) Positions of begging and submission in front of royal authority in Neo-Assyrian Empire (911- 612 BC).
Lecturer of history and civilization of Ancient Egypt and Ancient Near East.-Department of History- Faculty of Arts- Aswan University
المستخلص
یعتبر التوسل أحد الوسائل المتبعة فى الصلاة، والتقرب من الإله باعتباره المسئول عن الحیاة وتقریر المصیر، وکان المتوسل یستخدم فى الصلاة والتقرب من الإله العبارات اللفظیة، أو الإیماءات الجسدیة سواء رفع الیدین والانحناء، أوالرکوع، أوالسجود الکامل وغیرها، وغالبًا ما یستخدم المتوسل الاثنین معًا: العبارات اللفظیة و الإیماءات الجسدیة، وهذا أیضًا ما یحدث عندما یقع الشخص تحت طائلة سلطة شخص آخر مسئول عن تقریر مصیره سواء کان الملک أو أحد أتباعه من أصحاب السلطة، فیستخدم المتوسل نفس العبارات اللفظیة والإیماءات الجسدیة المتمثلة فی رفع الیدین والانحناء والسجود الکلى والجزئی طالبًا للرحمة والعفو وإظهار الولاء، ویحتل المسئول نفس مکانة الإله بالنسبة للشخص المتوسل، و سیکون هناک ارتباط وثیق بین الطقوس التى تقدم أمام الإله وبین الأوضاع المتبعة للمتوسل أمام صاحب السلطة. ویتضح من خلال دراسة المناظر: قوة الدولة الآشوریة خلال عصر الإمبراطوریة مما أدى إلى استقبال الرسل والسفراء ومواکب الجزیة؛ لتقدیم فروض الطاعة والولاء والتبعیة لملوک الدولة الآشوریة، وأنهم استخدموا أوضاع التوسل من رفع الیدین والانحناء والسجود أمام الملک طلبًا للرحمة، ولذلک اختلط الأمر فى بعض الأحیان بین أوضاع التوسل للملک وأوضاع تقدیم التحیة. ولم تقتصر أوضاع التوسل على الأسرى والرسل ومقدمى الجزیة فقط، بل استخدمها أیضًا ملوک الممالک المجاورة وسیلة للتحیة، وتقدیم فروض الطاعة والولاء للإمبراطور الآشورى. والملاحظ أن وضع الانحناء لایتبعه الملک أو أفراد السلطة الملکیة، وإنما یتبعه کل من یرید العفو والرحمة والولاء. Begging are considered one of the means used in prayer and to closer to those who are the god, as they are responsible for the life and self-determination Suppliant used in prayer and to those who are closer to the god verbal expression or gestures, whether to raise the hands and bowing full prostration and often used suppliant both together (verbal expression or gestures), which was the same thing happens when a person under the authority of someone else responsible for self-determination, whether king or one of follower of the King. The suppliant uses the same verbal expressions and gestures represented in raising the hands and bowing and prostrating macro and micro for mercy and macro and micro prostration for mercy, amnesty and allegiance, the person in charge at that time located is in the rank of the god for the person suppliant. But it is considered there is a close correlation between the supposed ritual in front of the god and the conditions applied by the suppliant in front of the powerful person. Represented in raising the hands, bowing and prostrating macro and micro for mercy and pardon and loyalty the person responsible at that time in the rank of the god for the person suppliant, but it is considered there is a close correlation between the supposed rituals in front of the god and the that one was close relationship between supposed rituals before the god and in situations applied to the suppliant in front of power. Illustrated by scenes the strength of the Assyrian state during (Neo-Assyrian Empire) led to recieve delegations, messenger, ambassadors with processions tribute to make allegiance and subordination to Assyrian state. They have used the begging situation of raising the hands, bowing and prostrating before the king for mercy. So they mixed up sometimes between begging situation of the king and situation to submit greeting.
)1(-أحمد أمین سلیم: دراسات فى تاریخ الشرق الأدنى القدیم, مصر-العراق- ایران, بیروت-لبنان, 1998.
(2)- أحمد امین سلیم: فى تاریخ الشرق الأدنى القدیم (مصر-الجزیرة العربیة-سوریة-العراق-ایران، الإسکندریة، 2008.
(3)- دالیا أحمد حسن: فن النقش على الحجر فى عصرى الأمبراطوریة الحیثیة والإمبراطوریة الآشوریة وما یعاصرها فى مصر القدیمة: دراسة مقارنة, رسالة دکتوراه غیر منشورة, جامعة القاهرة, 2015.
(4)- ولید محمد صالح فرحان: العلاقات السیاسیة للدولة الآشوریة، رسالة ماجستیر غیر منشورة، کلیة الآداب، جامعة بغداد، 1976.
)5(-محمد عبد اللطیف, تاریخ العراق القدیم حتى نهایة الألف الثالث ق.م, الإسکندریة, 1977.
ثانیاً: المراجع الأجنبیة:-
(1)- Albenda, P.,The palace of Sargon, king of Assyria, monumental wall relifes at Dur-Sharrukin, from original drawings made at the time of their discovery in 1843-1844 by Botta and Flandin, Paris, 1986.
(2)- A tac, M, A., «Visual formula and meaning in neo-Assyrian relief sculpture», Art Bull, vol.88, No.1, 2006.
(3)- Barnett, R, D., «The siege of Lachish», IEJ, Vol, 8, No.3, 1958.
(4)- Barnett, R, D., Assyrian palace reliefs in the British museum, London, 1970.
(5)- Belibtreu, E, «Grisly Assyrian record of torture and death», BAS, vol. 17, 2002.
(6)- Cifarelli, M., «Gesture and alterity in the Art of Ashurnasirpal II of Assyria», Art Bull80, No. 2, 1998.
(7)- Cifarelli, M., The Role of Cultural Difference in the Visual and Verbal Expression of Assyrian Ideology, in the Reign of Aššuraasirpal II (883-859 B.C.), Columbia university, 1995.
(8)- Cogan, M, (others)., II Kings. A new translation with introduction and commentary, Vol.11, Yale university press, 1988.
(9)- Collins, P., «The development of the individual enemy in Assyrian art», Notes in the history of art, vol.25, No.3, 2006.
(10)- Frankfort, H., The art and architecture of the ancient orient, London, 1956.
(11)- Goldman, B., «Some Assyrian gestures», BAI , vol.4, 1990.
(12)- Gruber, M., «Aspects of nonverbal communication in the ancient near east», Rome biblical institute press, 1980.
(13)- Jacoby, R., «The representation and identification of cities on Assyrian reliefs», IEJ, Vol.41, 1991
(14)- Karlsson, M, Early Neo-Assyrian state ideology, Relations of power in the inscriptions and iconography of A shurnasirpal II (883-859) and Shalmanser III (858-824), Uppsala university, 2013.
(15)- Keel, O., The Symbolism of the Biblical World: Ancient Near Eastern Iconography and the book psalms, Germany, 1997.
(16)- King, L, W., (others)., Bronze reliefs from the gates of Shalmaneser king ofAssyria B.C 860-825, London, 1915.
(17)- Layard, A., Monuments of Nineveh. From drawings made on the spot. , London, 1853.
(18)- Mallowan, M, E., Nimrud and its remains, Vol.1, London, 1966.
(19)- Marcus, M, I., «Art and ideology in ancient western Asia», CANE, vol.Iv, 1995.
(20)-Naiden, F, S., Ancient supplications, Oxford, 2006.
(21)- Oates, D., «The excavations at Nimrud (Kalhu)», 1962m Iraq, Vol. 25, No.1, 1963.
(22)- Ornan, T., The triumph of the symbol, pictorial representation of deities in Mesopotamia and the biblical imag ban, Academic Press Fribourg, 2005.
(23)- Peet, T, E., A comparative study of the literatures of Egypt, Palestine, and Mesopotamia, 2007.
(24)-Reddish, M, (others)., Lost treasure of the Bible, understanding the Bible through archaeological artifacts in world museums, Cambridge, 2008.
(25)- Reiner, E., (others)., The Assyrian dictionary, of the oriental institute of the university of Chicago, Chicago, Vol. 8, 1971.
(26)- Reiner, E., (others)., The Assyrian dictionary, of the oriental institute of the university of Chicago, Chicago, Vol. 9, 1973.
(27)- Reiner, E.، (others).، The Assyrian dictionary، of the oriental institute of the university of Chicago، Chicago، Vol. 12، 2005.
(28)- Reiner، E.، (others).، The Assyrian dictionary، of the oriental institute of the university of Chicago، Chicago، Vol. 13، 1982.
(29)- Reiner، E.، (others).، The Assyrian dictionary، of the oriental institute of the university of Chicago، Chicago، Vol. 17، 2004.
(30)- Russell، H، F.، Shalmaneser's Campaign to Urartu in 856 B.C. and the Historical Geography of EasternAnatolia According to the Assyrian Sources، Anatolian studies، vol.43، 1984.
(31)- Sasson, J, M., " Some literary motifs in the composition of the Gilgamesh epic", Studies in philology, vol. 69, No. 3, 1972, p.259-279.
(32)- Strawn, B, A., «The Iconography of fear», In, Image, Text, Exegesis: Iconographic Interpretation and the Hebrew Bible by Lemon, J., (others)., New York, 2011.
(33)- Westhead, J, M, Royal Ideology in Mesopotamian Iconography of the Third and Second Millennia BCE with Special Reference to Gestures, Stellenbosch Universit، 2015.