عبد المحسن, إيناس مصطفى. (2017). الأجراس فى الشرق الأدنى القديم (ايران والعراق والعبرانيون). مجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب, 18(1), 348-379. doi: 10.21608/jguaa.2017.4753
إيناس مصطفى عبد المحسن. "الأجراس فى الشرق الأدنى القديم (ايران والعراق والعبرانيون)". مجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب, 18, 1, 2017, 348-379. doi: 10.21608/jguaa.2017.4753
عبد المحسن, إيناس مصطفى. (2017). 'الأجراس فى الشرق الأدنى القديم (ايران والعراق والعبرانيون)', مجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب, 18(1), pp. 348-379. doi: 10.21608/jguaa.2017.4753
عبد المحسن, إيناس مصطفى. الأجراس فى الشرق الأدنى القديم (ايران والعراق والعبرانيون). مجلة الإتحاد العام للآثاريين العرب, 2017; 18(1): 348-379. doi: 10.21608/jguaa.2017.4753
الأجراس فى الشرق الأدنى القديم (ايران والعراق والعبرانيون)
لا نستطيع أن نضع أيدينا على البداية الحقيقية لاستخدام الأجراس فى الشرق القديم غير أن ما نعرفه هو أن أقدم النماذج وصلت إلينا فيما بين القرنين الثامن والسابع ق.م، إن الأجراس تعد واحدة من الآلات الموسيقية التى يطلق عليها (الآلات الإيقاعية، ولم يقتصر استخدامها على الموسيقى وإنما استخدمت أيضًا فى الحياة اليومية لأغراض عملية کوضعها على أعناق الخيول والماشية أو فى أدوات الزينة أو کجزء من الحياة الدينية داخل المعابد، لطرد الأرواح الشريرة وإن کان هناک من يرى أن استخدام الأجراس لمثل هذه الأغراض يخرجها من تصنيف الآلات الموسيقية ليصنفها ليجعلها (مصدر للصوت) (noise maker) وأيما کان الحال فإن ظهورها کآثار يجعلها موضع دراسة وبحث للأثاريين
-Amiet,P, ,Les Antiquités du Luristan (Collection David-Weill), Paris,1976.
-Barbier,J.P, ,Bronzes iraniens,IIeet Ie millénaires avant J:C :Genev a ,1970.
-Barnett, R& Falkner, M, The Sculptures of Ashur-nasir-apli II (883-859 B.C), Tiglath-pilesar (745-727 B.C), Esarhaddon (681-669 B.C) from the Central and South-West Palaces at Nimrud, London, BMP, 1962
--------- Sculptures from the North Palace of Ashurbanipal at Nineveh (668-627 B.C), London , 1976.
---------- &Turner,G, Sculptures from the Southwest Palace of Sennacherib at Nineveh,London, 1998.
-Black, J & Green, A .Gods, Demons and Symbols of Ancient Mesopotamia An Illustrated Dictionary,1992
-Birch,s., Guide to the Kouyunjik Gallery, London, 1883.
-Budge, E A W, Assyrian Sculptures in the British Museum, Reign of Ashur-nasir-pal, 885-890 B.C, London, 1914
- Castelluccia M & Dan,R, , Caucasian, Iranian and Urartian Bronze Bells , Scythia to Siberia vol20 2014,Issue 1 2014
-Collon, D, , Getting it wrong in Assyria: Some bracelets from Nimrud, Iraq, 72, London, British Institute for the Study of Iraq, 2010.
-Contenau,G&Ghirshman.R, ,Fouilles du Tépé-Giyan de Néhavend,1931 et1932. Paris 1935 .
-Cox, V, j,. An investigation of the origin of the bells in the western Christian church based upon a study of musical instruments used within worship services at major religious shrines of Europe and the middle east, Florida 1990.
-De schauensee ,M &Dyson,J &Robert,H,'Hasnlu ,horse trappings and Assyrian reliefs' in Essays on Near Eastern Art and Archaeology in honor of Charles Kyrle Wilknson,MMA,NY ,1983
-De Morgan.J. Mission scientifique en Perse.vol IV Recherches archéologiques . , Paris ,1896.
-Dölger, F. J., “Die Glöckchen am Gewande des jüdischen Hohenpriesters nach der ... undfrühchristlicherSchriftsteller” , Antike undChristentum 4 (1934)
-Engel,C,.The music of the most ancient nations ,Assyrians ,Egyptians ,and Heberws with special reference to recent discoveries in Western Asia and Egypt , 1864.
-Falkner, M,& Richard. D; ,The Sculptures of Ashur-nasir-apli II (883-859 B.C), Tiglath-pilesar (745-727 B.C), Esarhaddon (681-669 B.C) from the Central and South-West Palaces at Nimrud, London, 1962 .
-Gadd, C. J., The Stones of Assyria: the surviving remains of Assyrian sculpture, their recovery, and their original positions.London, , 1936.
-Ghirshman, R, , Fouilles de Sialk prés de Kashan ,1933, 1934 ,1937 ,2vol. Paris 1938-39 ,.
--------- , Un Mède sur les bas-reliefs de Nimrud, Iraq, 36, London, 1974
-------- Tombe princiére de Ziwiyé et le début de l’art animalier scythe, ,Paris.1979
-Godard,A, ,Les Bronzes du Luristan.,Paris. 1931
-Hall, Babylonian and Assyrian sculpture in the British museum, Paris,1928.
-Hickman,H,Instruments de musique, Catalogue Général, Le Caire. 1949
-Hrouda, B.,Die Kulturgeschichte des assyrischen Flachbildes. ,Bonn. 1965
-Kolyada,Y, A Compendium of Musical Instruments and Instrument -al Terminology in the Bible ,2009
-Layard, A, H, Nineveh and its Remains, London, 1849
------------, Discoveries in the ruins of Nineveh and Babylon, with travels in Armenia, Kurdistan and the desert, London, 1853
-Montagu,J, Musical Instruments of the Bible,London, 2002
-MacGregor, N, A History of the World in 100 Objects,London, , 2010
-Marcuse, Sibyl. "Bell." Musical Instruments: A Comprehensive Dictionary. Garden1964
-Merhav,R, A Glimpse into the past:the Joseph. T,collection . ,Jerusalem,1981.
-Moorey,P.R.S. Ancient bronzwork from Luristan in Highlights of Persian Art,Boulder,1979.
------------Catalogue of the ancient Persian Bronzes in the Ashmolean museum, ,Oxford ,1971
-Muscarella, O. W, ,Art Treasures from Lands of the Bible .ACatalogue of some of some of the objects in the collection presented by dr.Borowski .,Toronto. 1981
---------- , Bronze and Iron: Ancient Near Eastern Artifacts in The Metropolitan Museum of Art.,N.Y, 1988.
-Nagel, W, Die neuassyrischen Reliefstile unter Sanherib und Assurbanaplu, 11, Berlin, Hessling , 1967.
-Weidner,E, , Das Alter der mittelasszrischen Gesetzettexte .Archiv für Orientforc- hung, Austria. 1937
-Winter, ,A decorated breastplate from Hasanlu ,Iran Type, Style, and Context of an Equestrian Ornament Hasanlu special studies VOL I . Philadelphia,1980